Newsy

PGE z coraz większym zaangażowaniem w sport i kulturę. Wydatki na ten cel zwracają się ośmiokrotnie

2023-05-24  |  06:25
Mówi:Wojciech Dąbrowski, prezes PGE
Otylia Jędrzejczak, prezes Polskiego Związku Pływackiego
Andrzej Kosendiak, dyrektor Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu
  • MP4
  • 6 mln osób wzięło w ubiegłym roku udział w wydarzeniach kulturalnych wspieranych przez PGE Polską Grupę Energetyczną – wynika z raportu sponsoringowego spółki. W kulturalnych projektach edukacyjnych dla dzieci i młodzieży uczestniczył średnio co czwarty uczeń w Polsce. W drugim filarze działalności sponsoringowej PGE, czyli sporcie, także są wymierne efekty wsparcia – profesjonalni sportowcy wspierani przez spółkę zdobyli blisko 250 medali na zawodach rangi mistrzostw świata i Europy. Jak podkreślają jej przedstawiciele, w ubiegłym roku każda wydana na sport i kulturę złotówka zwróciła się ponad ośmiokrotnie.

     PGE Polska Grupa Energetyczna znana jest przede wszystkim z tego, że na co dzień zapewnia bezpieczeństwo energetyczne milionom Polaków, ale sponsoring odgrywa w naszej działalności bardzo ważną rolę. Traktujemy go jako służbę społeczeństwu – mówi agencji Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. – Nasza działalność sponsoringowa opiera się na dwóch głównych filarach, czyli sporcie i kulturze.

    Opublikowany właśnie Raport Sponsoringowy za 2022 rok pokazuje dużą skuteczność działań sponsoringowych podejmowanych przez spółkę. Wynika z niego, że w ubiegłym roku efektywność sponsoringu PGE wyniosła 817 proc.

    To oznacza, że każda złotówka zainwestowana przez nas w sport i kulturę przyniosła nam 8 zł zysku w ekwiwalencie, czyli zwróciła się aż ośmiokrotnie – mówi Wojciech Dąbrowski. – Nie jesteśmy spółką, która potrzebuje promocji swojego brandu, bo PGE jest powszechnie znana Polakom. Ten ekwiwalent jest ważny, ale najważniejsze jest zaangażowanie społeczne.

    Z lutowego badania, przeprowadzonego na zlecenie PGE przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna, wynika, że świadomość społeczna dotycząca działalności sportowej i kulturalnej realizowanej przez spółkę jest wśród Polaków bardzo wysoka. Blisko 49 proc. badanych wskazała PGE jako sponsora polskiego sportu, a wśród osób zainteresowanych wspieranymi dyscyplinami odsetek ten przekracza 55 proc. Ponad trzy czwarte respondentów wskazało spółkę jako sponsora kultury, z czego 46 proc. dorosłych Polaków zgodziło się ze stwierdzeniem, że marka PGE jest mecenasem kultury wysokiej.

    Z raportu sponsoringowego za 2022 rok wynika, że w instytucjach kultury wspieranych przez PGE tylko w ubiegłym roku zostało zorganizowanych ponad 6 tys. wydarzeń, w których wzięło udział 6 mln osób. Ze wsparcia spółki w 2022 roku korzystały cztery muzea – Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Lublinie i Muzeum Zamku Królewskiego na Wawelu. W 2023 roku dołączyło do nich Muzeum Narodowe w Kielcach. W ramach projektu „Dumni z historii” spółka angażuje się też w inicjatywy związane z dbaniem o pamięć historyczną i tożsamość narodową, współpracując m.in. z Muzeum Powstania Warszawskiego czy Muzeum Dzieci Polskich – ofiar totalitaryzmu w Łodzi. Sponsoruje także 16 filharmonii i instytucji muzycznych w całym kraju. 

    – Cieszymy się, że biznes, duże przedsiębiorstwa wspierają naszą działalność kulturalną i edukacyjną, rozumiejąc, że sztuka jest czymś niezwykle istotnym, a edukacja kulturalna to inwestycja w naszą przyszłość. Dlatego każda złotówka przeznaczona na naszą działalność jest wykorzystana bardzo pieczołowicie – mówi Andrzej Kosendiak, dyrektor Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. – Przede wszystkim skupiamy się na działalności edukacyjnej, bo takie jest zainteresowanie PGE. Prowadzimy bardzo szeroką działalność koncertową w Polsce i w wielu krajach na świecie, ale również jesteśmy bardzo lokalni. Mamy setki tysięcy dzieci, młodzieży, starszych osób objętych naszą ofertą edukacyjną. Zaczynamy od edukacji prenatalnej, bo uczymy przyszłe mamy i ojców śpiewania kołysanek swoim dzieciom.

    – W ramach naszych działań szalenie ważne jest dla nas to, żeby podnosić ich możliwości obcowania z kulturą i sztuką, a także upowszechniać sport wśród dzieci i młodzieży – podkreśla prezes PGE. – W ubiegłym roku blisko milion polskich uczniów odwiedziło placówki kulturalne – muzea i filharmonie – których jesteśmy sponsorem. To oznacza, że średnio co czwarty uczeń w Polsce miał okazję obcować z kulturą wyższą. Dodatkowo 18 tys. dzieci uczestniczyło też w zajęciach sportowych organizowanych przez podmioty sponsorowane przez PGE Polską Grupę Energetyczną, uprawiając różne dyscypliny sportowe. 

    Jednym z elementów sponsoringu sportu PGE jest zapewnianie środków finansowych na rozwój infrastruktury do uprawiania sportu przez dzieci i młodzież oraz propagowanie aktywności fizycznej wśród uczniów. W ubiegłym roku – w ramach programu „PGE Junior” – spółka współpracowała z 25 akademiami sportowymi z takich dyscyplin jak piłka nożna, koszykówka, siatkówka, ale także judo i łyżwiarstwo.

    Jesteśmy także partnerem ogólnopolskiej akcji „Chodź na łyżwy”, prowadzonej już od kilku lat. Zimą jest to jeden z naszych głównych projektów sponsoringowych, w ramach którego zachęcamy do wspólnego, rodzinnego spędzania czasu, sponsorujemy łyżwy, zapewniamy opiekę trenerów – mówi Wojciech Dąbrowski.

    W projekcie „Zimowy PGE Narodowy w Trasie", który zachęca całe rodziny do uprawiania łyżwiarstwa, w ubiegłym roku wzięło udział 420 tys. osób w 10 polskich miastach.

     Oczywiście wspieramy również zawodowy sport. Jesteśmy sponsorem PGE Ekstraligi Żużlowej, PGE Skry Bełchatów, PGE Stali Mielec, czy PGE Spójni Stargard. Jesteśmy także mecenasem Polskiego Związku Łyżwiarstwa Szybkiego, Figurowego, Polskiego Związku Żeglarskiego, Polskiego Związku Pływackiego i wielu innych organizacji sportowych – wymienia prezes PGE.

    Wsparcie sponsora jest jednym z głównych czynników umożliwiających rozwój danej dyscypliny sportu. Jako polskie związki sportowe posiadamy budżety z Ministerstwa Sportu i Turystyki, ale one zawsze są niewystarczające. Dlatego ta współpraca ze sponsorem jest dla nas bardzo ważna – dodaje Otylia Jędrzejczak, prezes Polskiego Związku Pływackiego. – Dzięki współpracy z PGE możemy m.in. uruchamiać projekty upowszechniające sport i zachęcające młodych adeptów do uprawiania danej dyscypliny. Możemy też robić rzeczy, na które wcześniej nie było nas stać, współpracować z wykwalifikowaną kadrą, organizować zgrupowania czy wyjazdy dla zawodników, które wcześniej były dla nas poza kosztem, zakupić dodatkowy sprzęt i dodatkowe materiały niezbędne do tego, żeby zawodnicy mogli zdobywać medale.

    W 2022 roku wspierani przez PGE sportowcy profesjonalni zdobyli blisko 250 medali na zawodach rangi mistrzostw świata i Europy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

    W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

    Polityka

    Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

    W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

    IT i technologie

    Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

    Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.