Mówi: | Wojciech Dąbrowski, prezes PGE Otylia Jędrzejczak, prezes Polskiego Związku Pływackiego Andrzej Kosendiak, dyrektor Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu |
PGE z coraz większym zaangażowaniem w sport i kulturę. Wydatki na ten cel zwracają się ośmiokrotnie
6 mln osób wzięło w ubiegłym roku udział w wydarzeniach kulturalnych wspieranych przez PGE Polską Grupę Energetyczną – wynika z raportu sponsoringowego spółki. W kulturalnych projektach edukacyjnych dla dzieci i młodzieży uczestniczył średnio co czwarty uczeń w Polsce. W drugim filarze działalności sponsoringowej PGE, czyli sporcie, także są wymierne efekty wsparcia – profesjonalni sportowcy wspierani przez spółkę zdobyli blisko 250 medali na zawodach rangi mistrzostw świata i Europy. Jak podkreślają jej przedstawiciele, w ubiegłym roku każda wydana na sport i kulturę złotówka zwróciła się ponad ośmiokrotnie.
– PGE Polska Grupa Energetyczna znana jest przede wszystkim z tego, że na co dzień zapewnia bezpieczeństwo energetyczne milionom Polaków, ale sponsoring odgrywa w naszej działalności bardzo ważną rolę. Traktujemy go jako służbę społeczeństwu – mówi agencji Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. – Nasza działalność sponsoringowa opiera się na dwóch głównych filarach, czyli sporcie i kulturze.
Opublikowany właśnie Raport Sponsoringowy za 2022 rok pokazuje dużą skuteczność działań sponsoringowych podejmowanych przez spółkę. Wynika z niego, że w ubiegłym roku efektywność sponsoringu PGE wyniosła 817 proc.
– To oznacza, że każda złotówka zainwestowana przez nas w sport i kulturę przyniosła nam 8 zł zysku w ekwiwalencie, czyli zwróciła się aż ośmiokrotnie – mówi Wojciech Dąbrowski. – Nie jesteśmy spółką, która potrzebuje promocji swojego brandu, bo PGE jest powszechnie znana Polakom. Ten ekwiwalent jest ważny, ale najważniejsze jest zaangażowanie społeczne.
Z lutowego badania, przeprowadzonego na zlecenie PGE przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna, wynika, że świadomość społeczna dotycząca działalności sportowej i kulturalnej realizowanej przez spółkę jest wśród Polaków bardzo wysoka. Blisko 49 proc. badanych wskazała PGE jako sponsora polskiego sportu, a wśród osób zainteresowanych wspieranymi dyscyplinami odsetek ten przekracza 55 proc. Ponad trzy czwarte respondentów wskazało spółkę jako sponsora kultury, z czego 46 proc. dorosłych Polaków zgodziło się ze stwierdzeniem, że marka PGE jest mecenasem kultury wysokiej.
Z raportu sponsoringowego za 2022 rok wynika, że w instytucjach kultury wspieranych przez PGE tylko w ubiegłym roku zostało zorganizowanych ponad 6 tys. wydarzeń, w których wzięło udział 6 mln osób. Ze wsparcia spółki w 2022 roku korzystały cztery muzea – Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Lublinie i Muzeum Zamku Królewskiego na Wawelu. W 2023 roku dołączyło do nich Muzeum Narodowe w Kielcach. W ramach projektu „Dumni z historii” spółka angażuje się też w inicjatywy związane z dbaniem o pamięć historyczną i tożsamość narodową, współpracując m.in. z Muzeum Powstania Warszawskiego czy Muzeum Dzieci Polskich – ofiar totalitaryzmu w Łodzi. Sponsoruje także 16 filharmonii i instytucji muzycznych w całym kraju.
– Cieszymy się, że biznes, duże przedsiębiorstwa wspierają naszą działalność kulturalną i edukacyjną, rozumiejąc, że sztuka jest czymś niezwykle istotnym, a edukacja kulturalna to inwestycja w naszą przyszłość. Dlatego każda złotówka przeznaczona na naszą działalność jest wykorzystana bardzo pieczołowicie – mówi Andrzej Kosendiak, dyrektor Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. – Przede wszystkim skupiamy się na działalności edukacyjnej, bo takie jest zainteresowanie PGE. Prowadzimy bardzo szeroką działalność koncertową w Polsce i w wielu krajach na świecie, ale również jesteśmy bardzo lokalni. Mamy setki tysięcy dzieci, młodzieży, starszych osób objętych naszą ofertą edukacyjną. Zaczynamy od edukacji prenatalnej, bo uczymy przyszłe mamy i ojców śpiewania kołysanek swoim dzieciom.
– W ramach naszych działań szalenie ważne jest dla nas to, żeby podnosić ich możliwości obcowania z kulturą i sztuką, a także upowszechniać sport wśród dzieci i młodzieży – podkreśla prezes PGE. – W ubiegłym roku blisko milion polskich uczniów odwiedziło placówki kulturalne – muzea i filharmonie – których jesteśmy sponsorem. To oznacza, że średnio co czwarty uczeń w Polsce miał okazję obcować z kulturą wyższą. Dodatkowo 18 tys. dzieci uczestniczyło też w zajęciach sportowych organizowanych przez podmioty sponsorowane przez PGE Polską Grupę Energetyczną, uprawiając różne dyscypliny sportowe.
Jednym z elementów sponsoringu sportu PGE jest zapewnianie środków finansowych na rozwój infrastruktury do uprawiania sportu przez dzieci i młodzież oraz propagowanie aktywności fizycznej wśród uczniów. W ubiegłym roku – w ramach programu „PGE Junior” – spółka współpracowała z 25 akademiami sportowymi z takich dyscyplin jak piłka nożna, koszykówka, siatkówka, ale także judo i łyżwiarstwo.
– Jesteśmy także partnerem ogólnopolskiej akcji „Chodź na łyżwy”, prowadzonej już od kilku lat. Zimą jest to jeden z naszych głównych projektów sponsoringowych, w ramach którego zachęcamy do wspólnego, rodzinnego spędzania czasu, sponsorujemy łyżwy, zapewniamy opiekę trenerów – mówi Wojciech Dąbrowski.
W projekcie „Zimowy PGE Narodowy w Trasie", który zachęca całe rodziny do uprawiania łyżwiarstwa, w ubiegłym roku wzięło udział 420 tys. osób w 10 polskich miastach.
– Oczywiście wspieramy również zawodowy sport. Jesteśmy sponsorem PGE Ekstraligi Żużlowej, PGE Skry Bełchatów, PGE Stali Mielec, czy PGE Spójni Stargard. Jesteśmy także mecenasem Polskiego Związku Łyżwiarstwa Szybkiego, Figurowego, Polskiego Związku Żeglarskiego, Polskiego Związku Pływackiego i wielu innych organizacji sportowych – wymienia prezes PGE.
– Wsparcie sponsora jest jednym z głównych czynników umożliwiających rozwój danej dyscypliny sportu. Jako polskie związki sportowe posiadamy budżety z Ministerstwa Sportu i Turystyki, ale one zawsze są niewystarczające. Dlatego ta współpraca ze sponsorem jest dla nas bardzo ważna – dodaje Otylia Jędrzejczak, prezes Polskiego Związku Pływackiego. – Dzięki współpracy z PGE możemy m.in. uruchamiać projekty upowszechniające sport i zachęcające młodych adeptów do uprawiania danej dyscypliny. Możemy też robić rzeczy, na które wcześniej nie było nas stać, współpracować z wykwalifikowaną kadrą, organizować zgrupowania czy wyjazdy dla zawodników, które wcześniej były dla nas poza kosztem, zakupić dodatkowy sprzęt i dodatkowe materiały niezbędne do tego, żeby zawodnicy mogli zdobywać medale.
W 2022 roku wspierani przez PGE sportowcy profesjonalni zdobyli blisko 250 medali na zawodach rangi mistrzostw świata i Europy.
Czytaj także
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-05-26: Orlen stawia na produkcję syntetycznych paliw lotniczych i zeroemisyjny wodór. Szuka innowacji w tych obszarach
- 2025-05-15: Energia słoneczna wyprzedziła węgiel jako źródło energii w UE. Tempo dalszego rozwoju zależy od inwestycji w system i sieć
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-17: PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-05-14: Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.