Mówi: | Iwona Wendel |
Funkcja: | wiceminister rozwoju regionalnego |
Pięć województw ściany wschodniej nadal będzie otrzymywać gigantyczne wsparcie z UE. Nawet 2 mld zł
Nowe miejsca pracy, poprawa infrastruktury transportowej i wsparcie przedsiębiorstw – to cele programu Polska Wschodnia. Pięć wschodnich województw kraju dostanie w nowej perspektywie unijnej 2014-2020 około 2 mld euro. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego prowadzi konsultacje nad projektem tego programu.
Program jest dodatkowym instrumentem wsparcia finansowego dla pięciu województw Polski Wschodniej: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego.
– Podjęliśmy decyzję, że w nowej perspektywie będzie realizowany dodatkowy program dla Polski Wschodniej z alokacją 2 mld euro. Dodatkowy, ponieważ region będzie mógł korzystać z pozostałych wszystkich programów operacyjnych, zarówno z regionalnych programów operacyjnych, jak i ze wszystkich programów na poziomie krajowym – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Iwona Wendel, wiceminister rozwoju regionalnego.
Polska Wschodnia ma niski poziom rozwoju gospodarczego w skali kraju, a jej regiony należą do grupy najsłabiej rozwiniętych gospodarczo regionów Unii Europejskiej. W 2010 r. wartość PKB przypadająca na jednego mieszkańca w województwach tego makroregionu stanowiła 42-47 proc. średniej dla 27 krajów UE. Pod względem przedsiębiorczości Polska Wschodnia odstaje od średniej krajowej. W 2011 r. na 1000 mieszkańców makroregionu przypadało jedynie 36,3 aktywnych firm. W tym samym czasie średnia krajowa wynosiła 46,3 firm.
Głównym celem programu ma być wzrost konkurencyjności i innowacyjności makroregionu Polski Wschodniej. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego chce, aby w nowej perspektywie finansowej pieniądze dla regionu wschodniego były przeznaczone w większym stopniu na wsparcie przedsiębiorców.
Głównymi beneficjentami Programu Polska Wschodnia 2014-2020 – oprócz przedsiębiorców – będą też inicjatywy klastrowe, ośrodki innowacji, samorządy oraz PKP PLK SA.
Działania w ramach programu będą koncentrować się m.in. na wsparciu w obszarze innowacyjności oraz badań i rozwoju.
– Chcemy realizować projekty związane z wdrażaniem nowych technologii w gospodarce oraz z budowaniem przedsiębiorstw w Polsce Wschodniej, ponieważ ten region jest tradycyjnie rolniczy, z ukrytym bezrobociem w rolnictwie. Dlatego trzeba stworzyć nowe miejsca pracy, ale chcemy je tworzyć w innowacyjnych firmach – mówi wiceminister rozwoju regionalnego.
Dodaje, że zarówno nowe, jak i już działające na rynku firmy otrzymają pomoc ze strony instytucji otoczenia biznesu ze świadczeniem profesjonalnych usług, m.in. doradczych, szkoleniowych, informacyjnych.
– Część środków będziemy dedykować na internacjonalizację przedsiębiorstw, ponieważ w obecnej perspektywie finansowej bardzo dobrze ten projekt nam wyszedł. Przedsiębiorcy z Polski Wschodniej, zwłaszcza w przetwórstwie spożywczo-rolnym stają się prawdziwą potęgą – podkreśla Wendel.
Pieniądze z programu będą przeznaczane także na poprawę infrastruktury transportowej. Również pod tym względem region wschodni wypada gorzej niż reszta kraju. W 2011 roku na 100 km kw. przypadało niecałe 76 km dróg o twardej nawierzchni, podczas gdy średnia kraju to blisko 90 km. W przypadku sieci kolejowej było to 4,8 km na 100 km kw. (średnia krajowa to 6,5 km linii).
– Będziemy się skupiali przede wszystkim na systemach zarządzania komunikacją miejską w dużych miastach i kilku projektach kolejowych – reasumuje Iwona Wendel.
Obecnie trwają konferencje uzgodnieniowe w regionach. Ministerstwo do 25 października czeka na sugestie do projektu, z których powstanie ostateczny dokument.
Czytaj także
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-27: Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-18: Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.