Newsy

PKO Bank Polski rozwija dostęp do usług e-administracji. Jego klienci mogą załatwiać dziesiątki spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu

2017-07-17  |  06:50

PKO Bank Polski jest liderem w segmencie dostępu do usług e-administracji. Spośród 300 tys. profili zaufanych utworzonych w bankowości online, ponad połowa została założona w systemach Inteligo i iPKO. Klienci mogą za ich pośrednictwem załatwiać dziesiątki spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu. Jedną z nich jest możliwość składania wniosków o świadczenie z programu Rodzina 500 plus. Od sierpnia za pośrednictwem bankowości elektronicznej w PKO Banku Polskim ma to być jeszcze prostsze.

Złożenie internetowego wniosku za pośrednictwem banku nie wymaga autoryzowanego podpisu elektronicznego. Umożliwia to Profil Zaufany – bezpłatne narzędzie, które służy do potwierdzenia tożsamości oraz logowania się w elektronicznych serwisach administracji publicznej. 

– Kilka dni temu przekroczyliśmy magiczną barierę – z Profilu Zaufanego korzysta już milion osób. Polacy zaczynają dostrzegać korzyści, jakie daje cyfryzacja i oferowane przez administrację usługi elektroniczne. Doceniają wygodę, oszczędność czasu i korzystają z nich coraz częściej. Mamy nadzieję, że Profil Zaufany dalej będzie się rozwijał. Duże znaczenie miała tu nasza współpraca z sektorem bankowym – mówi agencji Newseria Biznes Karol Manys z Ministerstwa Cyfryzacji.

– Polacy bardzo chętnie korzystają z e-administracji. Z kolei administracja udostępnia coraz więcej nowych usług. Szczególnie popularna jest możliwość logowania się i korzystania z e-usług poprzez serwisy bankowości internetowej. W tej chwili Profil Zaufany ma blisko milion Polaków, a 300 tys. z nich utworzyło go poprzez bankowość internetową – dodaje Michał Macierzyński z PKO Banku Polskiego.

PKO Bank Polski jest liderem w tym segmencie – około 160 tys. profili zaufanych zostało założonych poprzez internetowe systemy transakcyjne iPKO i Inteligo. Za ich pośrednictwem można załatwić dziesiątki spraw urzędowych, na przykład wystąpić o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), uzyskać duplikat prawa jazdy, zarejestrować samochód lub rozliczyć się z Urzędem Skarbowym.

– Za jego pośrednictwem możemy też sprawdzić punkty karne czy uzyskać odpisy różnych dokumentów z Urzędu Stanu Cywilnego – wylicza Michał Macierzyński.

– W tym roku ponad 5 milionów osób musi złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, ponieważ ich dotychczasowy dokument traci ważność. Można to zrobić drogą elektroniczną, oszczędzając sobie wizyty w urzędzie. Do tego między innymi potrzebny jest Profil Zaufany – przypomina Karol Manys.

Jedną z najpopularniejszych e-usług jest możliwość sprawdzenia liczby punktów karnych za wykroczenia drogowe. Do tej pory kierowcy musieli w tym celu stawić się na komendzie policji. W maju Ministerstwo Cyfryzacji umożliwiło taką usługę w ramach Profilu Zaufanego. Logując się za jego pośrednictwem do serwisu obywatel.gov.pl, kierowca znajdzie w nim informację o zebranych punktach karnych i o pojeździe oraz datę i miejsce popełnienia wykroczenia.

Profil Zaufany jest również bardzo przydatny dla przedsiębiorców. Za jego pośrednictwem można założyć działalność gospodarczą, Natomiast firma może elektronicznie załatwiać sprawy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, bez konieczności wysyłania wszystkich dokumentów w formie papierowej. Jak podaje PKO Bank Polski, dostęp do PUE ZUS poprzez systemy transakcyjne iPKO i Inteligo ma ponad 8,5 mln klientów banku.

 E-administracja w Polsce wcale nie jest źle rozwinięta, Polacy mogą korzystać w sumie z około pięciuset e-usług. Te możliwości będą oczywiście nadal rozwijane, bo stale pracujemy nad kolejnymi usługami – zapowiada Karol Manys.

Jedna z najpopularniejszych usług dostępnych w ramach e-administracji jest składanie wniosków o świadczenia z programu Rodzina 500 plus.

– Od sierpnia znacznie prościej będzie uzupełnić wniosek o świadczenie z programu Rodzina 500 plus poprzez bankowość internetową. Będą to już oświadczenia, a nie zaświadczenia. Nie trzeba będzie zatem robić skanów dokumentów, a wiele rubryk uzupełni się automatycznie. Będzie po prostu szybciej – wyjaśnia Michał Macierzyński.

PKO Bank Polski jako pierwszy umożliwił składanie wniosków za pośrednictwem bankowości elektronicznej swoim klientom. Skorzystało z niej do tej pory 180 tys. klientów.

Liczba zainteresowanych będzie wzrastać, bo – jak oszacował resort rodziny – uprawnionych do świadczenia może być 1,7 mln posiadaczy kont internetowych, z których około 0,5 mln to klienci największego polskiego banku.

 Od sierpnia trzeba złożyć wniosek na kolejny okres rozliczeniowy. Spodziewamy się, że spośród blisko 0,5 mln uprawnionych do tego klientów, duża część zrobi to poprzez bankowość internetową – ocenia Michał Macierzyński.

Cały proces odbywa się szybko i intuicyjnie. Klient loguje się do bankowości internetowej w PKO Banku Polskim, przechodzi do właściwej zakładki i uzupełnia formularz, który następnie jest przesyłany do gminy. Na koniec bank wysyła mailowe potwierdzenie klientowi, że wniosek został złożony. Po krótkim czasie przychodzi listowne zawiadomienie od gminy, że świadczenie wychowawcze zostało przyznane, o ile zostały spełnione ku temu warunki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

Polityka

Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

IT i technologie

Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.