Newsy

PKO Bank Polski rozwija dostęp do usług e-administracji. Jego klienci mogą załatwiać dziesiątki spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu

2017-07-17  |  06:50

PKO Bank Polski jest liderem w segmencie dostępu do usług e-administracji. Spośród 300 tys. profili zaufanych utworzonych w bankowości online, ponad połowa została założona w systemach Inteligo i iPKO. Klienci mogą za ich pośrednictwem załatwiać dziesiątki spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu. Jedną z nich jest możliwość składania wniosków o świadczenie z programu Rodzina 500 plus. Od sierpnia za pośrednictwem bankowości elektronicznej w PKO Banku Polskim ma to być jeszcze prostsze.

Złożenie internetowego wniosku za pośrednictwem banku nie wymaga autoryzowanego podpisu elektronicznego. Umożliwia to Profil Zaufany – bezpłatne narzędzie, które służy do potwierdzenia tożsamości oraz logowania się w elektronicznych serwisach administracji publicznej. 

– Kilka dni temu przekroczyliśmy magiczną barierę – z Profilu Zaufanego korzysta już milion osób. Polacy zaczynają dostrzegać korzyści, jakie daje cyfryzacja i oferowane przez administrację usługi elektroniczne. Doceniają wygodę, oszczędność czasu i korzystają z nich coraz częściej. Mamy nadzieję, że Profil Zaufany dalej będzie się rozwijał. Duże znaczenie miała tu nasza współpraca z sektorem bankowym – mówi agencji Newseria Biznes Karol Manys z Ministerstwa Cyfryzacji.

– Polacy bardzo chętnie korzystają z e-administracji. Z kolei administracja udostępnia coraz więcej nowych usług. Szczególnie popularna jest możliwość logowania się i korzystania z e-usług poprzez serwisy bankowości internetowej. W tej chwili Profil Zaufany ma blisko milion Polaków, a 300 tys. z nich utworzyło go poprzez bankowość internetową – dodaje Michał Macierzyński z PKO Banku Polskiego.

PKO Bank Polski jest liderem w tym segmencie – około 160 tys. profili zaufanych zostało założonych poprzez internetowe systemy transakcyjne iPKO i Inteligo. Za ich pośrednictwem można załatwić dziesiątki spraw urzędowych, na przykład wystąpić o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), uzyskać duplikat prawa jazdy, zarejestrować samochód lub rozliczyć się z Urzędem Skarbowym.

– Za jego pośrednictwem możemy też sprawdzić punkty karne czy uzyskać odpisy różnych dokumentów z Urzędu Stanu Cywilnego – wylicza Michał Macierzyński.

– W tym roku ponad 5 milionów osób musi złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, ponieważ ich dotychczasowy dokument traci ważność. Można to zrobić drogą elektroniczną, oszczędzając sobie wizyty w urzędzie. Do tego między innymi potrzebny jest Profil Zaufany – przypomina Karol Manys.

Jedną z najpopularniejszych e-usług jest możliwość sprawdzenia liczby punktów karnych za wykroczenia drogowe. Do tej pory kierowcy musieli w tym celu stawić się na komendzie policji. W maju Ministerstwo Cyfryzacji umożliwiło taką usługę w ramach Profilu Zaufanego. Logując się za jego pośrednictwem do serwisu obywatel.gov.pl, kierowca znajdzie w nim informację o zebranych punktach karnych i o pojeździe oraz datę i miejsce popełnienia wykroczenia.

Profil Zaufany jest również bardzo przydatny dla przedsiębiorców. Za jego pośrednictwem można założyć działalność gospodarczą, Natomiast firma może elektronicznie załatwiać sprawy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, bez konieczności wysyłania wszystkich dokumentów w formie papierowej. Jak podaje PKO Bank Polski, dostęp do PUE ZUS poprzez systemy transakcyjne iPKO i Inteligo ma ponad 8,5 mln klientów banku.

 E-administracja w Polsce wcale nie jest źle rozwinięta, Polacy mogą korzystać w sumie z około pięciuset e-usług. Te możliwości będą oczywiście nadal rozwijane, bo stale pracujemy nad kolejnymi usługami – zapowiada Karol Manys.

Jedna z najpopularniejszych usług dostępnych w ramach e-administracji jest składanie wniosków o świadczenia z programu Rodzina 500 plus.

– Od sierpnia znacznie prościej będzie uzupełnić wniosek o świadczenie z programu Rodzina 500 plus poprzez bankowość internetową. Będą to już oświadczenia, a nie zaświadczenia. Nie trzeba będzie zatem robić skanów dokumentów, a wiele rubryk uzupełni się automatycznie. Będzie po prostu szybciej – wyjaśnia Michał Macierzyński.

PKO Bank Polski jako pierwszy umożliwił składanie wniosków za pośrednictwem bankowości elektronicznej swoim klientom. Skorzystało z niej do tej pory 180 tys. klientów.

Liczba zainteresowanych będzie wzrastać, bo – jak oszacował resort rodziny – uprawnionych do świadczenia może być 1,7 mln posiadaczy kont internetowych, z których około 0,5 mln to klienci największego polskiego banku.

 Od sierpnia trzeba złożyć wniosek na kolejny okres rozliczeniowy. Spodziewamy się, że spośród blisko 0,5 mln uprawnionych do tego klientów, duża część zrobi to poprzez bankowość internetową – ocenia Michał Macierzyński.

Cały proces odbywa się szybko i intuicyjnie. Klient loguje się do bankowości internetowej w PKO Banku Polskim, przechodzi do właściwej zakładki i uzupełnia formularz, który następnie jest przesyłany do gminy. Na koniec bank wysyła mailowe potwierdzenie klientowi, że wniosek został złożony. Po krótkim czasie przychodzi listowne zawiadomienie od gminy, że świadczenie wychowawcze zostało przyznane, o ile zostały spełnione ku temu warunki.

Czytaj także

Kalendarium

Partner serwisu

Advertisement

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Dziś w serwisie Innowacje

Sektor inteligentnych wind dynamicznie się rozwija. Do 2022 roku jego wartość przekroczy 26 mld dolarów

Do 2022 roku wartość sektora inteligentnych wind przekroczy 26 mld dolarów, wynika z raportu sporządzonego przez Markets and Markets. Rynek dynamicznie się rozwija od 2015 roku, notując wzrosty na poziomie blisko 16 proc. rocznie. To zasługa między innymi zmian technologicznych oraz rosnących wymagań, stawianych przed branżą dźwigową. 

Handel

Nieterminowe płatności utrudniają ekspansję zagraniczną polskich firm. Na zapłatę od kontrahentów czekają średnio 55 dni

Rośnie skala opóźnień w płatnościach w krajach Europy Zachodniej, czyli u głównych partnerów handlowych Polski – wynika z danych firmy Atradius. Problem z nieterminowo opłacanymi fakturami ma 41 proc. przedsiębiorstw. Firmy muszą też coraz dłużej czekać na płatności – średnio jest to 55 dni. Przyczyną problemów z opóźnieniami często bywa niesprawdzenie kontrahenta i nieznajomość miejscowych przepisów dotyczących warunków płatności.  Przedsiębiorcy mogą zmniejszyć ryzyko m.in. dzięki opublikowanemu właśnie International Debt Collections Handbook.

Transport

Wzrosła liczba przewozów w PKP Cargo, rośnie też zysk. Problemem okazuje się jednak brak rąk do pracy

Pozyskanie pracowników jest obecnie największym problemem dla PKP Cargo – podkreśla prezes spółki. Grupa w I półroczu zwiększyła pracę przewozową i masę przewiezionych towarów, udało się także osiągnąć zysk netto wobec straty przed rokiem. Przewoźnikowi służy coraz lepsza sytuacja w gospodarce, więc dynamicznie rośnie zapotrzebowanie na pracowników. Jednak ich liczba spada. Na koniec czerwca 2017 roku była niższa o 320 niż przed rokiem.

Patronat Newserii

Potencjalnie Niebiezpieczni

Media i PR

Nazwa może przesądzić o sukcesie firmy. Coraz częściej małe i średnie przedsiębiorstwa sięgają po pomoc profesjonalnych agencji

Zła nazwa firmy jest jak zły fundament dla domu – przez to wszystko może się zawalić – przekonuje Tomasz Banasik z Nazywamy.com. Jak podkreśla, można zmienić wszystko, logo, identyfikację wizualną, ale nie nazwę. Na tym polu sytuacja w polskich firmach jest znacznie lepsza niż jeszcze kilkanaście lat temu. Coraz częściej też sięgają one po pomoc profesjonalistów, również te małe i średnie przedsiębiorstwa.

Infrastruktura

Rośnie popularność mieszkań w pofabrycznych budynkach i zrewitalizowanych kamienicach. Klientów przyciąga klimat wnętrz i ich lokalizacja

W Polsce coraz większym zainteresowaniem cieszą się lokale w rewitalizowanych kamienicach i lofty. Mieszkania w poprzemysłowych budynkach to połączenie industrialnych przestrzeni z nowoczesnymi elementami. Tego typu inwestycji jest jednak niewiele, przede wszystkim w Łodzi i na Śląsku. W największych miastach rośnie zainteresowanie mieszkaniami w zrewitalizowanych kamienicach. Oferty przyciągają młode osoby, które cenią nowoczesne wnętrza i bliskość centrum.