Mówi: | Michał Macierzyński |
Funkcja: | zastępca dyrektora Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej |
Firma: | PKO Bank Polski |
PKO BP chce przekonywać klientów do bankowości elektronicznej. Ma temu służyć zmiana prowizji i opłat
Od maja PKO Bank Polski zmienia tabelę opłat i prowizji. Nowe stawki dotyczyć będą głównie usług, z których bank powoli chce się wycofywać, a których odpowiedniki można bezpłatnie realizować w kanale internetowym i mobilnym. PKO BP chce w ten sposób zachęcać klientów do tych kanałów dostępu, a także do nowych usług i produktów. Zarząd PKO BP podkreśla, że decyzja o zmianach nie jest podyktowana wprowadzeniem podatku bankowego.
Decyzja o wprowadzeniu zmian została podjęta w grudniu 2015 roku. Korekty dokonywane są średnio raz w roku, a ostatnia miała miejsce w maju 2015 roku. Zarząd PKO Banku Polskiego podkreśla, że nie planuje w tym roku dalszej modyfikacji prowizji i opłat.
– Celem zmian jest promowanie kanałów zdalnych bankowości internetowej oraz mobilnej – wyjaśnia Michał Macierzyński, zastępca dyrektora Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej w PKO Banku Polskim. – Tak jest na przykład z opłatami za karty z hasłami jednorazowymi do przelewów, tzw. zdrapki. Proponujemy klientom korzystanie z haseł SMS-owych, one cały czas pozostają bezpłatne.
Temu służyć ma także zniesienie opłat za dostęp do internetu dla starszych typów kont, zakładanych kilka czy kilkanaście lat temu.
– Zachęcamy klientów, żeby swoje saldo i historię konta sprawdzali przez internet bez ponoszenia żadnych opłat – mówi Macierzyński agencji informacyjnej Newseria.
Wprowadzane zmiany w Tabeli Prowizji i Opłat dotyczyć będą ok. 20 proc. z 8,8 mln klientów PKO BP. Jak podkreślają przedstawiciele banku, nie będą miały znaczenia dla osób, które aktywnie korzystają z najpopularniejszych usług, czyli kont osobistych i kart debetowych oraz kredytów hipotecznych i pożyczek gotówkowych.
– Zależy nam na tym, żeby klienci byli lojalni, a PKO Bank Polski był bankiem pierwszego wyboru, dlatego wprowadziliśmy zmiany w opłatach dla klientów bankowości osobistej i prywatnej. Jeżeli dalej jesteśmy bankiem pierwszego wyboru, to tacy klienci nie poczują tych zmian, dalej nie będą ponosić żadnych opłat – mówi Michał Macierzyński.
Na przygotowanie się do zmian klienci mają czas do maja, kiedy wejdzie w życie nowa tabela.
– Do tego czasu klienci mogą przejść na hasła SMS-owe czy zmienić typ rachunku, z którego korzystają – mówi Macierzyński.
Jak pokazują dane finansowe, w ostatnich pięciu latach wynik prowizyjny PKO BP obniżył się o ponad 320 mln zł. Średnia marża prowizyjna spadła – z poziomu 1,76 proc. w 2010 roku do 1,04 proc. w 2015 roku, co oznacza, że bank pobiera coraz niższe opłaty od klientów od każdej transakcji. W tym roku prognozy mówią o obniżce do poziomu 1,01 proc.
Czytaj także
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-12: Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-04-18: Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-23: Ogromna baza magazynowa zbóż w Wielkopolsce do likwidacji. Pracę może stracić kilkaset osób
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-07: Księża zgłaszają duże poczucie zagrożenia. Połowa badanych doświadczyła agresji w ostatnim roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.