Mówi: | Tomasz Besztak |
Funkcja: | dyrektor ds. eksploatacji i rozwoju sieci |
Firma: | PKP Energetyka |
PKP Energetyka wyda 1 mld zł na modernizację zasilania kolei. Spółka w grudniu będzie gotowa na wprowadzenie Pendolino
PKP Energetyka wyda łącznie ponad 1 mld zł na modernizację sieci trakcyjnej w ramach projektu modernizacji układów zasilania. Połowę tej kwoty spółka pozyska poprzez obligacje. Do końca 2015 r. ponad 100 obiektów zasilania zostanie zmodernizowanych lub wybudowanych od nowa. W tym roku zakończy się modernizacja 40 stacji, co pozwoli na wprowadzenie szybkich pociągów Pendolino.
– Modernizacja układów zasilania jest nieodłącznym elementem modernizacji linii kolejowej. Jeżeli zamierzamy zwiększyć prędkość, puścić pociągi w mniejszych odstępach czasu, oznacza to pewne wymagania dla układu zasilania – wyjaśnia agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Besztak, dyrektor ds. eksploatacji i rozwoju sieci w PKP Energetyka. – W ramach projektu modernizacji układów zasilania (MUZa) zamierzamy do końca 2015 roku zmodernizować lub zbudować od podstaw ponad 100 obiektów zasilania, czyli podstacji trakcyjnych i kabli.
Program inwestycyjny warty ponad 1 mld zł rozpoczął się już w ubiegłym roku. Do końca 2013 r. zmodernizowano 21 obiektów. W tym roku harmonogram przewiduje modernizację kolejnych 40, a cały program zakończy się do grudnia 2015 r.
Środki na inwestycje w połowie pochodzą z obligacji. W październiku 2013 r. spółka podpisała umowę z ING Bankiem Śląskim oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego na emisję obligacji o wartości 500 mln zł. Reszta środków pochodzi z bieżącej działalności spółki oraz z opłat za przyłączenie, płaconych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Besztak podkreśla, że przeprowadzone modernizacje umożliwią zwiększenie prędkości pociągów, a także wprowadzenie do eksploatacji Pendolino.
– Po linii kolejowej, jeżeli jest zwiększona prędkość, poruszają się pociągi o większych mocach. Dlatego potrzebna jest większa moc, którą musimy dostarczyć z układów zasilania. Należy zwrócić uwagę, że modernizacja układów zasilania jest robiona nie tylko pod pociągi Pendolino. Robimy ją na kolejnych kilkadziesiąt lat do przodu, bo taki jest mniej więcej czas życia infrastruktury – podkreśla Besztak.
Dzięki inwestycjom moc układów zasilania zwiększy się około dwukrotnie. Powstaną nowe linie zasilające, nowe systemy rozdzielania średniego i wysokiego napięcia, a także systemy rozdzielania prądu stałego 3 kV, który zasila polską trakcję kolejową.
Besztak zapewnia, że ze strony PKP Energetyka nie będzie żadnych opóźnień lub zmian harmonogramu, które mogłyby wpłynąć na planowane na grudzień 2014 r. wprowadzenie do eksploatacji pociągów Pendolino. Już testy szybkich pociągów, w trakcie których osiągnięto rekordową prędkość 293 km/h, pokazały, że zasilanie nie będzie problemem.
– Poza projektem MUZa PKP Energetyka jest operatorem systemu dystrybucyjnego. W związku z tym mamy cały szereg innych wymagań, między innymi związanych z zapewnieniem odpowiedniego zasilania naszym pozostałym odbiorcom, przyłączaniem nowych odbiorców, dbaniem o to, by awaryjność była na stosunkowo niskim poziomie – podkreśla Besztak.
Czytaj także
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Transport
M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

– Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi.
Muzyka
Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.