Newsy

Poczta Polska goni inne europejskie poczty

2013-09-25  |  06:25

Poczta Polska w ciągu najbliższych pięciu lat zainwestuje 1,3 mld zł w rozwój swojej infrastruktury. Zwiększy dziesięciokrotnie nakłady na szkolenia pracowników, a klientom zaproponuje nowe placówki i usługi, również cyfrowe. W ten sposób chce nadrobić kilka lat opóźnienia wobec europejskich operatorów pocztowych.

 Poczta Polska nie ma wyjścia, jeżeli chce nadążać za rynkiem i za klientem, to musi się dostosowywać do tego, czego on oczekuje – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jerzy Jóźkowiak, prezes zarządu Poczty Polskiej. – Z jednej strony najmłodszy klient, czyli ten w wieku 18-24 lata w zdecydowanej większości oczekuje usług cyfrowych dlatego, że są proste i tanie. Czego innego oczekuje klient powyżej 55. roku życia, jego trochę będziemy edukować.

Wprowadzając nowe możliwości i ulepszając już istniejące, tradycyjne usługi, Poczta Polska chce stawać się przyjaznym miejscem i zdobywać więcej klientów. Prezes przyznaje, że instytucja przez wiele lat nie nadążała za potrzebami rynku, dlatego teraz musi się to zmienić.

 – Są miejsca, gdzie osoby w wieku 18-24 lat w ogóle nie zaglądają, chyba że ich babcia albo dziadek poprosi, ale już mamy kilka takich miejsc w Warszawie i za chwilę w wielu innych miastach, które przypominają nowoczesną placówkę pocztową: nie urząd, tylko placówkę, bez szyb, bez ograniczeń, z pełną informacją  – wyjaśnia Jóźkowiak.

Wraz z postępem cyfryzacji operator zapowiada równoległe zmiany w innych obszarach swojej działalności. Poza unowocześnianiem sieci nowoczesnych placówek pocztowych, ma zamiar skupić się na rozwoju świadczonych usług pocztowych,  logistycznych i bankowych.

Prezes Poczty Polskiej ma również nadzieję, że już niedługo na poczcie w ramach usługi e-government będzie można przez internet założyć firmę i zamówić wszystkie usługi związane z wysyłką jej produktów. Już teraz zaczynają działać usługi e-awiza, czyli powiadamiania o nadejściu przesyłki poleconej przez sms lub e-mail, oraz elektronicznego śledzenia statusu przesyłki przez siebie nadanej. Te nowoczesne usługi pocztowe na świecie stały się już normą.

 – Ponieważ my jesteśmy najbardziej zapóźnieni spośród europejskich poczt, więc z jednej strony się tym chwalę, ale z drugiej bardzo chciałbym by w krótkim czasie te usługi zostały na tyle upowszechnione, aby były standardem dla każdego, który będzie chciał z nich korzystać – mówi Jerzy Jóźkowiak.

Całościowe koszty zmian są trudne do szacowania, bo obejmą one wiele różnych dziedzin. Same inwestycje związane z rozbudową infrastruktury operatora w ciągu najbliższych pięciu  lat pochłoną 1,3 mld zł.

 – To jest zmiana kabli, telefonów, laptopów, rozległa sieć, czyli wszystkie te elementy kluczowe dla nowoczesności. Dużo inwestujemy w naszych pracowników. Dziesięciokrotnie zwiększyliśmy nakłady na szkolenia i na trening, szczególnie dla sprzedawców – wyjaśnia prezes Poczty.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.