Mówi: | Jerzy Jóźkowiak |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Poczta Polska SA |
Poczta Polska wystartuje w konkursie na operatora wyznaczonego
Zwycięzca konkursu ogłoszonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej od początku 2016 r. będzie świadczył powszechne usługi pocztowe. We wszystkich państwach UE zadania te wykonują firmy całkowicie lub częściowo państwowe. Jak przekonuje Poczta Polska, cena nie powinna być głównym czynnikiem rozstrzygającym w postępowaniu na operatora wyznaczonego usług pocztowych.
‒ Tylko Poczta Polska spełnia wszystkie kryteria związane z wykonywaniem tej usługi. Jesteśmy firmą, która ma największe doświadczenie w tym zakresie, dysponujemy siecią ponad 7,5 tys. placówek, mamy WER-y, czyli węzły ekspedycyjno-rozdzielcze, mamy odpowiednią liczbę listonoszy, osób w placówkach i mamy również doświadczenie w realizacji tego typu zadań – informuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jerzy Jóźkowiak, prezes zarządu Poczty Polskiej.
Urząd Komunikacji Elektronicznej musi przeprowadzić konkurs na operatora wyznaczonego zgodnie z wymogami procesu liberalizacji rynku usług pocztowych. Zwycięzca będzie przez 10 lat świadczył powszechne usługi pocztowe, czyli dostarczał listy do 2 kg, paczki do 10 kg (20 kg dla przesyłek z zagranicy) oraz przesyłki dla niewidomych.
Do końca 2015 r. zadania te realizuje Poczta Polska. Jóźkowiak uważa, że wybór operatora wyznaczonego tylko na podstawie ceny może prowadzić do pogorszenia jakości usług i tym samym zaszkodzić Polakom.
‒ Cena nigdy nie powinna być kryterium rozstrzygającym. W tej sprawie wypowiadała się również Unia Europejska, sugerując, aby elementy jakości odgrywały coraz większą rolę – podkreśla Jóźkowiak. Dodaje: ‒ Każdy z nas, robiąc również zakupy w sklepach, zwraca uwagę na cenę, ale zawsze powinna ona być w relacji do jakości. A takiej jakości i bezpieczeństwa obrotu, jakie my gwarantujemy, nie gwarantuje nikt inny na polskim rynku.
Dodaje, że prywatni operatorzy pocztowi mają niższe koszty m.in. ze względu na formę zatrudnienia. Poczta Polska zatrudnia pracowników, w tym ok. 25 tys. samych listonoszy, na umowy o pracę, co daje im większe bezpieczeństwo finansowe i socjalne, choć dla spółki oznacza wyższe koszty. Dlatego, jak argumentuje Jóźkowiak, wybór operatora wyznaczonego tylko na podstawie ceny usługi mógłby oznaczać nie tylko gorszą jakość, lecz także pogorszenie sytuacji zatrudnionych na tym rynku.
We wszystkich krajach UE zadania operatora wyznaczonego wykonują obecnie spółki całkowicie lub częściowo państwowe, bo to one zwykle mogą zaoferować wyższą jakość i pewność usługi.
Czytaj także
- 2024-03-13: K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
- 2024-03-11: A. Kwaśniewski: Polska jest jednym z ważniejszych krajów NATO. Kolejnym członkiem Sojuszu powinna zostać Ukraina
- 2024-03-22: Coraz gorsza sytuacja humanitarna w Sudanie Południowym. Głodem zagrożonych jest ponad 7 mln ludzi
- 2024-03-15: Na blokadzie przejść towarowych z Ukrainą Polska może stracić więcej niż nasz wschodni sąsiad. Rolnicy potrzebują pomocy ze strony rządu i unijnych instytucji
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
- 2024-02-26: Duże zapotrzebowanie na usługi środowiskowe dla seniorów. Instytucje wsparcia są gotowe je uruchamiać, ale brakuje kadr
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2024-02-06: Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe coraz bardziej zainteresowane inwestycjami we własne źródła OZE. Nowe przepisy pozwalają im na tym zarabiać
- 2024-02-05: Olej palmowy znajduje się w połowie produktów na sklepowych półkach. Wbrew powszechnemu przekonaniu jego produkcja nie musi szkodzić środowisku
- 2024-02-27: Konsumenci kojarzą olej palmowy głównie z degradacją środowiska. Niewiele wiedzą o jego certyfikacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna
Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę.
Handel
Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.
Problemy społeczne
Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem
Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.