Newsy

Poczta Polska wystartuje w konkursie na operatora wyznaczonego

2014-10-17  |  06:55

Zwycięzca konkursu ogłoszonego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej od początku 2016 r. będzie świadczył powszechne usługi pocztowe. We wszystkich państwach UE zadania te wykonują firmy całkowicie lub częściowo państwowe. Jak przekonuje Poczta Polska, cena nie powinna być głównym czynnikiem rozstrzygającym w postępowaniu na operatora wyznaczonego usług pocztowych.

‒ Tylko Poczta Polska spełnia wszystkie kryteria związane z wykonywaniem tej usługi. Jesteśmy firmą, która ma największe doświadczenie w tym zakresie, dysponujemy siecią ponad 7,5 tys. placówek, mamy WER-y, czyli węzły ekspedycyjno-rozdzielcze, mamy odpowiednią liczbę listonoszy, osób w placówkach i mamy również doświadczenie w realizacji tego typu zadań – informuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jerzy Jóźkowiak, prezes zarządu Poczty Polskiej.

Urząd Komunikacji Elektronicznej musi przeprowadzić konkurs na operatora wyznaczonego zgodnie z wymogami procesu liberalizacji rynku usług pocztowych. Zwycięzca będzie przez 10 lat świadczył powszechne usługi pocztowe, czyli dostarczał listy do 2 kg, paczki do 10 kg (20 kg dla przesyłek z zagranicy) oraz przesyłki dla niewidomych.

Do końca 2015 r. zadania te realizuje Poczta Polska. Jóźkowiak uważa, że wybór operatora wyznaczonego tylko na podstawie ceny może prowadzić do pogorszenia jakości usług i tym samym zaszkodzić Polakom.

‒ Cena nigdy nie powinna być kryterium rozstrzygającym. W tej sprawie wypowiadała się również Unia Europejska, sugerując, aby elementy jakości odgrywały coraz większą rolę – podkreśla Jóźkowiak. Dodaje: ‒ Każdy z nas, robiąc również zakupy w sklepach, zwraca uwagę na cenę, ale zawsze powinna ona być w relacji do jakości. A takiej jakości i bezpieczeństwa obrotu, jakie my gwarantujemy, nie gwarantuje nikt inny na polskim rynku.

Dodaje, że prywatni operatorzy pocztowi mają niższe koszty m.in. ze względu na formę zatrudnienia. Poczta Polska zatrudnia pracowników, w tym ok. 25 tys. samych listonoszy, na umowy o pracę, co daje im większe bezpieczeństwo finansowe i socjalne, choć dla spółki oznacza wyższe koszty. Dlatego, jak argumentuje Jóźkowiak, wybór operatora wyznaczonego tylko na podstawie ceny usługi mógłby oznaczać nie tylko gorszą jakość, lecz także pogorszenie sytuacji zatrudnionych na tym rynku.

We wszystkich krajach UE zadania operatora wyznaczonego wykonują obecnie spółki całkowicie lub częściowo państwowe, bo to one zwykle mogą zaoferować wyższą jakość i pewność usługi.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna

Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę. 

Handel

Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej

Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.

Problemy społeczne

Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem

Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.