Mówi: | Bogusz Kruszyński |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | Redan SA |
Polacy coraz chętniej kupują odzież w modowych dyskontach
Polski rynek odzieżowy wart jest ponad 7 mld euro. Za cztery lata jego wartość ma oscylować wokół 9 mld euro. Część dyskontowa rynku rozwija się prężnie, bo sieci przejmują klientów bazarów i supermarketów. Polacy wciąż jednak przeznaczają na ubrania mniej niż mieszkańcy państw Europy Zachodniej.
– Dziś średnio Polacy nadal wydają mniej na odzież niż mieszkańcy Niemiec, Włoch, Wielkiej Brytanii czy Hiszpanii. Kilka lat temu było to dwa razy mniej. Cały czas widzimy więc przestrzeń do tego, żeby wartość całego rynku, czyli wydatki na odzież, rosła jeszcze przez długi czas. PMR prognozuje, że w perspektywie najbliższych kilku lat rynek będzie rósł kilka procent rocznie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Bogusz Kruszyński, wiceprezes zarządu Redan, właściciel marek m.in. Top Secret, Troll oraz sieci dyskontowej TXM Textilmarket.
Według danych opublikowanych przez PMR w 2014 roku polski rynek odzieży i obuwia wart był około 7 mld euro. W 2018 roku wart będzie 9 mld euro.
Jak podkreśla Kruszyński, bardzo dobrze na tle rynku rozwija się segment dyskontowy.
– Sklepy dyskontowe przejmują klientów, którzy do tej pory dokonywali zakupów w innych miejscach, m.in. na bazarach czy w hipermarketach. Widzimy, że specjaliści odzieżowi mają w tym miejscu przewagę i dzięki temu ten kawałek biznesu rośnie szybciej niż całość rynku – dodaje wiceprezes spółki Redan.
Wzrost znaczenia sektora dyskontowego widać także po wynikach grupy Redan. W czerwcu przychody ze sklepów dyskontowych wyniosły 26,2 mln złotych i były o 26 proc. wyższe niż przed rokiem. W całej grupie sprzedaż wzrosła w tym miesiącu o 22 proc. Od stycznia przychody z segmentu dyskontowego wyniosły nieco ponad 140 mln zł. To o 16 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2014 roku. Dla całej grupy wzrost wyniósł 13 proc.
– W części dyskontowej mamy sieć TXM Textilmarket. To około 320 sklepów w całej Polsce oraz kilka sklepów w Czechach i na Słowacji – wylicza Bogusz Kruszyński. – Co tydzień otwieramy kolejny sklep tej sieci, więc rozwijamy się dość dynamicznie. Pozwala na to rynek, który w tym kawałku biznesu ma duży potencjał wzrostu, a my staramy się go jak najlepiej wykorzystać – dodaje.
Spółka chce otwierać ok. 40-50 sklepów rocznie w Polsce. Plan na ten rok zakłada także otwarcie ok. 20 sklepów za granicą. Spółka zapowiada wejście na rynek rumuński.
Do sieci TXM Textilmarket pod koniec ostatniego miesiąca należały 324 sklepy o łącznej powierzchni 69,7 tys. mkw. To o 9 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku.
– I półrocze pod względem wartości sprzedaży było dobre, szczególnie w Polsce mamy wysokie wzrosty w sklepach w tym i w zeszłym roku. To jest bardzo dobry efekt – mówi Kruszyński.
Wzrosła też łączna powierzchnia punktów handlowych działających w sieci sprzedaży marek Top Secret, Troll i Drywash – do 34,9 tys. mkw., czyli 16 proc. więcej niż w czerwcu 2014 roku.
Czytaj także
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.