Newsy

Polacy prezenty kupowali głównie w galeriach handlowych. Wydali na nie około 250 zł

2013-12-24  |  06:55
Mówi:Marta Cieśla
Funkcja:kierownik zespołu ds. produktu, Departament Kart Kredytowych
Firma:Citi Handlowy
  • MP4
  • Połowa Polaków wydała na prezenty tyle samo co przed rokiem. Z badania przeprowadzonego przez Citi Handlowy wynika, że inspiracji szukaliśmy najczęściej w galeriach handlowych.  Decydując się na wybór prezentów zwracaliśmy uwagę na promocje  podkreśla Marta Cieśla z Departamentu Kart Kredytowych Citi Handlowy.

    Większość z nas – 60 proc. – szukała inspiracji na prezenty w galeriach handlowych. To tam prezenty kupiło 74 proc. osób spośród tych, którzy wybrali zakupy tradycyjne. Zaledwie co trzeci z nas zwiększył upominkowy budżet w porównaniu z ubiegłym rokiem. 52 proc. Polaków wydało na ten cel tyle ile rok temu, czyli średnio 250 zł.

     – Tylko 30 proc. respondentów deklaruje, że wyda więcej niż w zeszłym roku. To jest ten czas, kiedy wydajemy najwięcej – wyjaśnia Marta Cieśla.

    Citi Handlowy zapytał respondentów o to, w jaki sposób wybierają prezenty. 60 proc. pytanych wskazało, że szuka inspiracji w galeriach handlowych, co drugi Polak – w rozmowach z bliskimi. Prawie połowa  z nas sugeruje się informacjami umieszczonymi w broszurach oraz reklamami.

     – Na podstawie naszych analiz widzimy również, że wydatki związane są głównie z zakupem biżuterii, kosmetyków i książek. To jest stały wzrost w tych okresach świątecznych – tłumaczy przedstawicielka banku.

    Duży wpływ na nasze wybory mają rabaty i promocje oferowane przez sklepy. Autorzy badania twierdzą, że zwraca na to uwagę 66 proc. z nas. Częściej takich okazji szukają przede wszystkim kobiety.

     – Kobiety jak zwykle więcej wydają od mężczyzn, pokazują to nasze badania i raporty – mówi Cieśla. – Smart zakupy oznaczają płacenie za nie mniej niż więcej. Po co płacić więcej skoro mogę zapłacić kartą i otrzymać rabat? To samo dotyczy internetu. Wielu respondentów sprawdza to, co chciałoby kupić w centrum handlowym, a potem szuka danej rzeczy w sieci.

    Wciąż rośnie grupa tych, którzy zdają się tylko na internet. W tym roku prezenty w sieci planowało kupić 47 proc. Polaków. W sieci upominki kupują głównie mężczyźni.

     – Dużo Polaków dokonuje transakcji za granicą i jest to związane z tym, że dużo brandów nie ma w Polsce. Polacy szukają okazji także w transakcjach zagranicznych. Niemniej nadal jest to mały odsetek kupujących, więc ten rynek na pewno będzie się rozwijał – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

    Decydując się na zakupy internetowe najczęściej płacimy przelewem bezpośrednim, czyli tzw. pay-by-link, najczęściej robi tak 79 procent z nas.  Z kart płatniczych korzysta w sieci zaledwie 37 procent pytanych.

    Z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Citi Handlowy wynika, że Polacy kupując w sieci zapominają o bezpieczeństwie. 

     – Przede wszystkim czytajmy regulaminy sklepów w internecie, w których dokonujemy zakupów. Sprawdzajmy, kto jest dostawcą płatności, sprawdzajmy nasze prawa. Róbmy zakupy rozsądnie – radzi Marta Cieśla.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

    Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

    Handel

    Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

    Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.