Mówi: | Bojan Baketa |
Funkcja: | dyrektor Narodowego Ośrodka Informacji Turystycznej Republiki Chorwacji |
Polacy wśród najczęściej odwiedzających Chorwację. Liczba turystów wzrosła w tym roku o prawie jedną piątą
Polscy turyści są w pierwszej piątce nacji, które najchętniej odwiedzają Chorwację. Ze statystyk Travelplanet wynika, że w lipcu 2016 r. była to szósta najpopularniejsza destynacja dla wyjeżdżających, a odsetek turystów wzrósł z 2,2 proc. do 3 proc. W czerwcu liczba Polaków wypoczywających w Chorwacji wzrosła o 17 proc. – Tak wysokich wzrostów nigdy nie notowaliśmy – podkreśla dyrektor Narodowego Ośrodka Informacji Turystycznej Republiki Chorwacji.
– Tegoroczne wyniki turystyczne są dla naszego kraju fantastyczne – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Bojan Baketa, dyrektor Narodowego Ośrodka Informacji Turystycznej Republiki Chorwacji. – Zaczęło się już wiosną. Polscy i brytyjscy turyści uratowali okres przedsezonowy. Odkąd pracuję w Polsce jeszcze się nie zdarzyło, aby pierwsze sześć miesięcy przyniosło dwucyfrowy wzrost liczby turystów.
W czerwcu 2016 r. w Chorwacji odnotowano blisko 1,73 mln przyjazdów zagranicznych turystów, którzy wykupili 8,36 mln noclegów. Dla porównania rok temu było to niecałe 1,72 mln turystów i 8,1 mln noclegów. Polacy są piątą nacją najchętniej odwiedzającą Chorwację po Niemcach, Słoweńcach, Austriakach i Czechach.
W czerwcu tego roku na chorwackich plażach wypoczywało przeszło 98,6 tys. Polaków, którzy wykupili łącznie 543,2 tys. noclegów. Rok temu było to odpowiednio 84,3 tys. oraz 428,7 tys. To wzrost o 17 proc. i 26 proc.
– 98 proc. polskich turystów przyjeżdża na wybrzeże Adriatyku – zauważa Bojan Baketa. – Najczęściej odwiedzanym miejscem jest środkowa Dalmacja i regiony Zadar, Szybenik, Dubrownik oraz wyspy. Ale nie mniej popularna jest Istria, gdzie też notujemy dwucyfrowe wzrosty, a także Kvarner. Największy progres dotyczy jednak najmniej dotychczas odwiedzanego kierunku, czyli kontynentalnej Chorwacji.
Według szacunków Narodowego Ośrodka Informacji Turystycznej Republiki Chorwacji ponad 70 proc. polskich turystów kwateruje się w prywatnych kwaterach. Kolejna grupa wybiera tamtejszy camping, który w Polsce ma bardzo dobrą opinię (20 proc.). Pozostali nocują w hotelach.
– Co roku podnosimy standard zakwaterowania, coraz więcej budujemy, dopasowując się do struktury i wymagań gości, wśród których coraz więcej jest osób zamożnych – zapewnia Bojan Baketa. – Nadal jednak stosunkowo mało polskich turystów nocuje w hotelach, chociaż stopniowo się to zmienia i chcemy nad tym dalej pracować. Jeden z największych polskich touroperatorów będzie zwiększał liczbę turystów w Chorwacji. Liczymy, że tylko do jednego regionu przybędzie 800 osób więcej tygodniowo, cztery połączenia samolotami. Właśnie trwają negocjacje.
Czytaj także
- 2025-06-25: Anna Powierza: W wakacje jadę z córką pod namiot rozkładany na dachu samochodu. Będziemy nad samym brzegiem jeziora
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-04-18: Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
- 2025-05-20: Brytyjski dyplom można zdobyć w Polsce. Studia w formacie ponadnarodowym zyskują na popularności
- 2025-03-31: Kajra: Robimy niespodziankę na urodziny mojej mamy i na Wielkanoc wyjeżdżamy za granicę. Właściwie to pierwszy raz nie spędzimy świąt w Polsce
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.