Newsy

Polacy wybierają na ferie zimowe Zakopane i Wisłę. W tych miastach trudno o rezerwację noclegu

2019-01-18  |  06:15

Pierwszy tydzień ferii zimowych pokazał, że największym zainteresowaniem Polaków cieszą się Zakopane i Wisła. W tych miastach trudno o nocleg, ale w Karpaczu, Kościelisku, Białce Tatrzańskiej czy Świeradowie Zdroju wciąż są wolne miejsca, często w bardziej atrakcyjnych cenach. Za 4-dniowy pobyt rodzice z dwójką dzieci płacą za nocleg średnio 1 029 zł – wynika z analizy serwisu Noclegi.pl.

W tym tygodniu przerwę zimową zaczęły dzieci z województw: lubuskiego, kujawsko-pomorskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego i wielkopolskiego. Od poniedziałku dołączą do nich uczniowie z Podlasia i woj. warmińsko-mazurskiego. Zimowy wypoczynek ostatnie województwa zakończą 24 lutego.

– Polacy bardzo chętnie wyjeżdżają zimą. Oprócz wyjazdów sylwestrowych i świątecznych, najczęściej wybierają ferie zimowe ze względu na to, że one długo trwają. Dominują kierunki górskie, ponieważ tam właśnie jest najwięcej atrakcji zimowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agnieszka Wirkowska, marketing manager z Noclegi.pl. – Najczęściej Polacy szukają noclegu w miejscowościach takich jak Zakopane, Szklarska Poręba, Szczyrk czy Białka Tatrzańska.

Zimowa stolica Polski pęka w szwach. Tu z dnia na dzień coraz trudniej o nocleg. W Wiśle, która jest na drugim miejscu w TOP5 destynacji zimowych według Noclegi.pl, wciąż są jednak wolne miejsca. Podobnie jak w Kościelisku, Białce Tatrzańskiej, Świeradowie-Zdroju czy Karpaczu.  

– Już kilka miesięcy temu turyści rozpoczęli rezerwacje na ferie zimowe, dlatego to jest już naprawdę ostatni dzwonek, żeby znaleźć jeszcze wolne miejsca noclegowe – mówi Agnieszka Wirkowska. 

Najczęściej turyści wybierają obiekty blisko wyciągów narciarskich. Te jednak zwykle wyprzedają się jako pierwsze, i to mimo wysokich cen. W tym roku statystyczna rodzina zapłaci za 4-dniowy pobyt w górskich miejscowościach średnio blisko 1 030 zł.

– Zdarza się tak, że ceny noclegów na ferie zimowe rosną, czasem nawet o 100 proc. – podkreśla Agnieszka Wirkowska.

W tym roku noclegi w Zakopanem i Karpaczu kosztują minimum 62 zł za osobę. W Wiśle cena jest niższa o 10 zł. Tutaj w porównaniu z sezonem 2018 ceny spadły o 20 proc. Na tańsze noclegi można liczyć w Świeradowie-Zdroju, Korbielowie, Zawoi czy Gliczarowie Górnym (35 zł za noc).

– W Polsce możemy znaleźć różne obiekty noclegowe. Są to zarówno kwatery prywatne, gdzie można się spotkać z właścicielem przy obiedzie, ale też różne obiekty, pensjonaty czy miejsca, w których można zaznać różnych usług relaksacyjnych (np. hotele trzygwiazdkowe lub z wyższym standardem) – mówi Agnieszka Wirkowska. – W zeszłym roku ponad połowa Polaków, którzy zarezerwowali nocleg na naszym portalu, zdecydowała się na wyjazd do Polski.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polskie lotniska nawet przez cztery lata będą odbudowywać ruch pasażerski. Na powrót do kondycji finansowej sprzed pandemii potrzebują jeszcze więcej czasu

– Borykamy się z największym kryzysem w branży lotniczej. Spadek ruchu jest bardzo głęboki, w połączeniach regularnych na niektórych lotniskach sięga prawie 100 proc. – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych oraz Katowice Airport, i podkreśla, że minie kilka lat, zanim porty lotnicze odbudują ruch pasażerski i powrócą do kondycji finansowej sprzed pandemii. Kryzys w przewozach ominął transport towarowy. Lotnisko w Katowicach w pierwszym kwartale tego roku zanotowało w tym segmencie 30-proc. wzrost.

Handel

Nastroje wśród producentów żywności coraz lepsze. Mniejszy popyt gastronomii rekompensują zakupy konsumenckie i eksport

Po okresie największego pesymizmu, jaki towarzyszył branży spożywczej latem ubiegłego roku, nastroje stopniowo się poprawiają, choć do powrotu do sytuacji sprzed pandemii jeszcze daleka droga. To wnioski z badania firmy analitycznej Food Research Institute. Luty był pierwszym miesiącem w czasie pandemii, w którym widać wzrost Indeksu FRI. – Lokomotywą napędzającą rozwój polskich producentów żywności w czasie pandemii jest eksport. Przetwórcy nadążają za światowymi trendami i stają się ważnym europejskim graczem w segmencie żywności bio i eko – mówi Dariusz Chołost, general manager Food Research Institute.

Problemy społeczne

Przedłużające się restrykcje mogą nasilać objawy depresji wśród Polaków. Jedną z grup najbardziej narażonych są rodzice dzieci w wieku do 18 lat

W pierwszych miesiącach pandemii najwyższy poziom objawów depresji i lęku przejawiały osoby w wieku 18–24 lata, z kolei w grudniu 2020 roku depresja najczęściej dotyczyła osób w wieku 35–44 lata – wynika z badań prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego. Na dalsze nasilanie depresji najbardziej narażone są osoby do 45. roku życia, doświadczające trudności zawodowych oraz konfliktów rodzinnych, ale także rodzice, coraz bardziej zmęczeni łączeniem pracy zdalnej i opieki nad dziećmi. – Szczególnie ważne jest objęcie wsparciem psychologicznym dzieci, młodzieży i całych rodzin – mówi dr hab. Małgorzata Gambin z UW, koordynatorka badań.

Handel

Agnieszka Radwańska została ambasadorką wody Jurajska. W kampanii będzie zwracać uwagę na prawidłowe nawodnienie organizmu

Była tenisistka podkreśla, że marka wody Jurajska od zawsze była bliska jej sercu, ponieważ pochodzi z jej rodzinnych stron. Przyznaje, że jako mama oraz sportowiec bardzo dużą wagę przywiązuje do jakości spożywanych produktów. Woda jest podstawą codziennej diety, dlatego docenia zarówno jej skład, jak i walory smakowe. Klaudia Krupicz, senior marketing manager marki, zaznacza, że wybór Agnieszki Radwańskiej jako ambasadorki wody Jurajskiej był przemyślaną decyzją. Marka chciała związać się z osobą autentyczną, której styl życia pasuje do filozofii i głównych założeń brandu.