Newsy

MRR: nowy program Polska Cyfrowa może dać 2 mld euro na rozwój infrastruktury i usług sieciowych w Polsce

2013-05-07  |  06:45

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego pracuje nad nowym programem operacyjnym Polska Cyfrowa, skoncentrowanym na działaniach wokół branży teleinformatycznej. Resort liczy, że jego budżet w nowej unijnej perspektywie wyniesie nie mniej niż 2 mld euro. Trwają prace nad szczegółami programu. Mają trafić na Radę Ministrów w ciągu kilku miesięcy.

Program Polska Cyfrowa skupiał się będzie przede wszystkim na działaniach związanych z budową sieci teleinformatycznych i wsparciu sektora ICT (technologii informatycznych i komunikacyjnych)

 – Budując sieci dajemy jak najlepszy dostęp do nich wszystkim obywatelom w Polsce – tłumaczy Paweł Orłowski, wiceminister rozwoju regionalnego. – Chcemy zbudować popyt na to, co w sieciach, rozwijać e-usługi, a także wsparcie systemowe e-gospodarki.

Koncepcja już jest. W tej chwili trwają konsultacje w ramach resortów: administracji i cyfryzacji, rozwoju regionalnego i gospodarki na temat ostatecznego kształtu programu. Rozmowy w ramach grup eksperckich mają pomóc w dopracowaniu szczegółów.

 – To są eksperci z wielu środowisk, firm, instytucji, administracji, organizacji pozarządowych – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Orłowski.

W dalszej kolejności założenia programu trafią do konsultacji społecznych, które są zaplanowane na lipiec i sierpień. Będą też omawiane z przedstawicielami Komisji Europejskiej. Wiceminister liczy na liczne sygnały z rynku.

 – Potrzebujemy jeszcze szeregu prac związanych z diagnozą potrzeb, które będą uzupełniały treść programu, np. inwentaryzacje, którą robi Urząd Komunikacji Elektronicznej, dotyczącą białych plam przy budowie sieci. Dodatkowa diagnoza uzupełni program – wyjaśnia Paweł Orłowski. 

Ostateczny kształt programu ma być zatwierdzony przez Radę Ministrów pod koniec tego roku. Resort rozwoju regionalnego liczy na ok. 2 mld euro, ale finalna wielkość budżetu nie jest jeszcze znana. Wszystko zależy od tego, jak dokładnie będzie wyglądał podział środków w ramach polityki spójności.

 – Dyskutujemy z Komisją Europejską. Znamy pełną kwotę polityki spójności, ale te przypływy pomiędzy programami jeszcze następują – tłumaczy wiceminister. – Wymaga to jeszcze uzupełnień ze strony Komisji, wtedy będziemy mogli mówić twardo o kwotach.

Program Polska Cyfrowa 2014-2020 ma wspierać działania, mające na celu m.in. zapewnienie powszechnego dostępu do szerokopasmowego internetu, przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu i usprawnienie cyfrowego funkcjonowania administracji publicznej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.