Newsy

Połowa pracowników w Polsce ma nieprawidłową wagę, a co piąty – podwyższony cholesterol. Do dbania o zdrowie chcą ich zmotywować pracodawcy

2019-12-12  |  06:20
Mówi:Artur Białkowski, dyrektor zarządzający ds. usług biznesowych, Medicover Polska

Aleksandra Tokarewicz, prezes zarządu OK System Polska

Piotr Szczepanek, dyrektor marketingu Calypso Fitness

  • MP4
  • Choć według połowy Polaków sport ma największy wpływ na zdrowie, to blisko 60 proc. nie uprawia żadnej aktywności fizycznej. W efekcie co drugi pracownik biurowy ma nieprawidłowy wskaźnik BMI, czyli problemy z wagą, a co piąty – nieprawidłowy cholesterol – wynika z raportu Medicover Polska. Zauważają to pracodawcy, którzy często wśród pozapłacowych benefitów oferują pakiety sportowe. – Możemy zmniejszyć w ten sposób absencję pracowniczą i poprawić efektywność zakładu pracy – ocenia Artur Białkowski z Medicover Polska.

    – Pakiety aktywnościowe, sportowe i kulturalne mają wpływ na to, jak funkcjonujemy. Według badań ponad 82 proc. Polaków nie spełnia kryteriów WHO co do aktywności fizycznej. To oznacza, że mamy dużo do zrobienia. Jako pracodawcy powinniśmy zadbać o to, żeby w naszej ofercie dla pracowników znalazły się aktywności sportowe, które będą wpływały na poprawę ich kondycji – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Artur Białkowski, dyrektor zarządzający ds. usług biznesowych w Medicover Polska.

    Z raportu Instytutu Kontekstów Pracy „Benefity pozapłacowe: wyjdź poza standard” wynika, że zwykle firmy oferują zatrudnionym średnio ponad pięć świadczeń, a te największe już około siedmiu. Dodatkowe benefity otrzymuje niemal 90 proc. pracowników. Do najpopularniejszych należą prywatna opieka medyczna oraz karnety sportowe i dofinansowanie aktywności fizycznej.

    – Jeśli dobrze wdrożymy pakiety benefitowe dla naszych pracowników, na pewno odniesiemy efekt w postaci zmniejszenia absencji pracowniczej. To zdecydowanie poprawia efektywność zakładu pracy – mówi Artur Białkowski.

    Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie „Polski rynek sportu” wylicza, że regularnie sport uprawia 28 proc. Polaków, przy unijnej średniej na poziomie 40 proc. Ponad połowa w ogóle nie uprawia sportu. Koszty braku aktywności fizycznej Polaków szacuje się na 7 mld zł rocznie.

    Raport „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2013–2017” przygotowany przez Medicover Polska pokazuje z kolei, że co drugi pracownik biurowy ma nieprawidłowe BMI, a co piąty zmaga się z podwyższonym cholesterolem. Benefity pozapłacowe pomagają to zmienić.

    – Byliśmy bardzo ciekawi, jak wygląda aktywność użytkowników OK System, którzy rozpoczęli swoją aktywność w styczniu. Okazało się, że w 2013 roku po dziewięciu miesiącach aktywnych nadal było tylko 30 proc. osób, po trzech miesiącach 50 proc. przestawało uczęszczać. Natomiast w roku 2019 po 9 miesiącach nadal jest aktywnych prawie 50 proc. użytkowników. To pokazuje, że mniej jest słomianego zapału, większa za to wytrwałość do ćwiczeń – ocenia Aleksandra Tokarewicz, prezes zarządu OK System Polska.

    Jak podaje CBOS (badanie „Jak zdrowo odżywiają się Polacy”), większość osób zdaje sobie sprawę z korzyści, jakie wynikają z aktywności fizycznej. Prawie połowa społeczeństwa uznaje, że do poprawy zdrowia przyczynia się przede wszystkim sport (48 proc.) i zdrowe odżywianie (47 proc.). Często brakuje jednak motywacji do ćwiczeń.

    – Ważne jest to, w jakim miejscu realizujemy trening. Pojawiło się wiele takich miejsc, w których oprócz sprzętu mamy dostęp do bardzo bogatej oferty diagnostycznej, lecz również dietetycznej – ocenia Piotr Szczepanek, dyrektor marketingu Calypso Fitness. – Regularne pomiary dają możliwość kontrolowania, w jaki sposób zmierzamy do celu, który sobie wyznaczamy w treningu. Do tego na każdym kroku, kiedy tracimy motywację, możemy zasięgnąć rady trenerów bądź instruktorów.

    Jak podkreślają eksperci, pracodawcy zdają sobie sprawę, jak ważna jest aktywność fizyczna pracowników. Promują ją nie tylko poprzez benefity, lecz także różne inicjatywy organizowane w firmach.

    – Jesteśmy przez firmy zapraszani na różne eventy, takie jak dni zdrowia, dni sportu czy active days. To dla nas okazja, żeby zaprosić kluby fitness, spotkać się z pracownikami, zrobić analizy składu ciała, zaprosić na trening wprowadzający czy przygotować plan treningowy. Takich eventów jeszcze kilka lat temu robiliśmy kilka, kilkanaście w roku. W tej chwili to jest kilka, kilkanaście imprez w miesiącu – mówi Aleksandra Tokarewicz.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Złote Spinacze 2020 - zgłoszenie

    Handel

    Ministerstwo Rolnictwa chce zwiększyć popyt na polską żywność. Od końca września łatwiej będzie rozpoznać w sklepie mięso krajowej produkcji

    30 września wejdą w życie zmiany w rozporządzeniu sprzed trzech lat, nakazujące umieszczanie na mięsie sprzedawanym na wagę poza napisaną nazwą kraju pochodzenia także wizerunek flagi danego kraju. Ma to pozwolić konsumentowi na pierwszy rzut oka rozpoznać, skąd pochodzi produkt, i wybrać ten z Polski, jeśli jest to dla niego ważny czynnik. Przepis dotyczy mięsa świń, drobiu, kóz i owiec. To drugi po ziemniakach produkt objęty obowiązkiem flagowania.

    Nieruchomości

    Rośnie popyt na małe mieszkania z balkonem lub ogródkiem. Pandemia koronawirusa zmienia preferencje Polaków dotyczące wynajmu

    Około 15 proc. Polaków mieszka w wynajmowanym mieszkaniu, z czego 5 proc. płaci czynsz rynkowy. To niewiele w porównaniu z krajami Europy Zachodniej, gdzie z wynajmu mieszkania korzysta około 40–45 proc. społeczeństwa. Jak podkreśla Sławomir Imianowski z Resi4Rent, w Polsce wciąż preferowany jest zakup mieszkania na własność, ale coraz więcej młodych ludzi dostrzega zalety wynajmu. Tym bardziej że spowodowany pandemią kryzys zwiększył w społeczeństwie poziom niepewności finansowej. W ostatnich miesiącach chętni na najem szukają lokali z balkonem i ogródkiem, które zostały szczególnie docenione w okresie izolacji.

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Finanse

    10 mln zł na przyciągnięcie do kraju polskich naukowców z zagranicy. Mają pomóc w opracowaniu szczepionki na koronawirusa i walczyć ze skutkami pandemii

    Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej chce ściągnąć do kraju naukowców polskiego pochodzenia, którzy wyróżniają się dorobkiem naukowym i mogą pomóc w walce z koronawirusem oraz jego skutkami. Chodzi nie tylko o lekarzy czy biotechnologów, lecz również m.in. ekonomistów. Na ich przeprowadzkę do Polski, sfinansowanie wynagrodzeń i utworzenie dla nich zespołów badawczych przeznaczono 10 mln zł. Krajowe uczelnie i instytuty naukowo-badawcze, które planują zatrudnić naukowców z zagranicy, mogą starać się o te pieniądze jeszcze tylko do końca sierpnia.

    Edukacja

    Polski rynek odnotował rekordowy wzrost zainteresowania webinarami. Aktywność w tym obszarze wzrosła 12-krotnie

    O ponad 1100 proc. wzrosła aktywność webinarowa w Polsce w ciągu dwóch miesięcy pandemii – wynika z badań ClickMeeting. To największy wzrost wśród badanych krajów. Dla przykładu w Niemczech było to 519 proc., w Grecji – 868 proc., a w USA – tylko 39 proc. Organizacja tego typu wydarzeń online stała się dla wielu firm głównym narzędziem zarobkowym. Eksperci prognozują, że nawet po ustaniu pandemii platformy webinarowe będą chętnie wykorzystywane przez firmy i szkoleniowców.