Newsy

Polska gospodarka w tym roku ma się rozwijać wyraźnie szybciej niż w poprzednim. Obawy dotyczą inflacji i sposobów wyjścia z tarcz antyinflacyjnych

2024-01-09  |  06:30

Produkt krajowy brutto w obecnym roku mocno przyspieszy, głównie za sprawą konsumpcji i inwestycji. Gorsze perspektywy rysują się przed eksportem, do czego przyczynia się słaba kondycja przemysłu w Europie, zwłaszcza w Niemczech. Inflacja nie wróci do dwucyfrowych poziomów z 2023 roku, choć niewiadomą pozostaje sposób rezygnacji z tarcz antyinflacyjnych, co powinno nastąpić w ciągu najbliższych miesięcy. Konfederacja Lewiatan w swoich prognozach nie przewiduje na najbliższe 12 miesięcy obniżek stóp procentowych.

Z prognoz Konfederacji Lewiatan opublikowanych pod koniec 2023 roku wynika, że w 2024 roku gospodarka Polski przyspieszy, a PKB wzrośnie o 2,4–2,8 proc. po rachitycznym wzroście o 0,3 proc. w ubiegłym roku. Głównym kołem napędowym będzie odbudowująca się konsumpcja, czego oznaki już widać w danych. Dzięki odblokowaniu środków z KPO zwiększą się także inwestycje, szacunkowo o 4,5 proc. Gorzej wyglądać ma trzeci komponent PKB, czyli eksport netto.

Perspektywy gospodarcze dla Polski nie są złe. Nadal liczymy na to, że wzmoże się konsumpcja po okresie spowolnienia z 2023 roku. Kołem zamachowym naszej gospodarki mogą się okazać inwestycje, to one ratowały w końcówce roku nasz wzrost gospodarczy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mariusz Zielonka, ekspert ekonomiczny z Konfederacji Lewiatan. – Czynnikiem, który bardzo mocno wpływa na to, jak mogą wyglądać te inwestycje, jest oczywiście KPO i już uruchomione środki. Będziemy mieli prawdopodobnie nadal problem z wymianą handlową, która będzie nas ciągnęła do dołu. Nasz wzrost gospodarczy powinien być nie mniejszy niż 2,4 proc. w skali roku. To dobry wynik, patrząc na to, co prawdopodobnie będzie się działo w Europie Zachodniej.

Ze względu na kłopoty naszego największego partnera handlowego, czyli Niemiec, musimy się liczyć z przewagą importu nad eksportem, co będzie działać na PKB malejąco.

– Pewną niewiadomą jest polski przemysł, który potrafi zaskakiwać, bo w poprzednim roku w zasadzie miejscami mieliśmy wzrosty ponad 15–16-proc. i w tym roku być może konsumpcja, na którą wszyscy liczą, ruszy polski przemysł – wskazuje ekspert Konfederacji Lewiatan.

Poprawie konsumpcji powinny sprzyjać wynagrodzenia, które w dalszym ciągu, tak jak w ostatnich miesiącach, mają rosnąć szybciej niż ceny. Dwuetapowy wzrost płacy minimalnej, podniesienie świadczenia na dzieci do 800 zł i wciąż niskie bezrobocie na poziomie 5 proc. będą sprzyjać zwiększeniu siły nabywczej konsumentów. Może to zrekompensować słabszy popyt zagraniczny, który odbijał się zwłaszcza na sektorze produkcyjnym. Wskaźnik PMI, obrazujący nastroje w przemyśle wśród menedżerów ds. zakupów, pokazuje, że branża ta znajduje się w regresie od maja 2022 roku (odczyt poniżej 50 pkt). W grudniu 2023 roku indeks ten wyniósł 47,4 pkt, o ponad punkt mniej od prognoz, co oznacza też wyraźne cofnięcie wobec listopada. Także historyczne odczyty wskaźnika produkcji przemysłowej od lutego 2023 roku były ujemne w ujęciu rocznym, z wyjątkiem października.

Średnia roczna inflacja ma być wprawdzie o połowę niższa niż w 2023 roku, ale wciąż będzie wyraźnie powyżej celu inflacyjnego i wyniesie między 5 a 6 proc.

– Polacy przez ostatni rok przyzwyczaili się do tego, że żyją pod hasłem wzrostu inflacji i wysokiej inflacji. Ona na pewno nie odpuści w obecnym roku. Możemy się spodziewać, że nadal będziemy oscylowali w granicach 5 proc., jeśli chodzi o roczny wzrost inflacji – przewiduje Mariusz Zielonka. – Drugim elementem, który będzie nam doskwierał, będą nadal wysokie stopy procentowe. Ten rajd Świętego Mikołaja, jak go nazywam, pod koniec roku, jeśli chodzi o stopy procentowe i cięcie, które było podsycane też wyborami, prawdopodobnie w tym roku się zakończy i przez cały rok nie będziemy obserwowali spadku stóp procentowych, więc kredytobiorcy na pewno będą mieli minorowe nastroje.

Rada Polityki Pieniężnej podnosiła stopy procentowe między październikiem 2021 roku a wrześniem 2022 roku, zwiększając poziom stopy referencyjnej z 0,10 proc. do 6,75 proc. Rok później, we wrześniu 2023 roku, w zaskakującym ruchu obniżyła koszt pieniądza o 75 punktów bazowych, a miesiąc później, już zgodnie z oczekiwaniami, o kolejne 25 punktów bazowych. Inflacja tymczasem, która swoje apogeum osiągnęła w lutym 2023 roku, gdy w ujęciu rocznym wyniosła 18,4 proc., w kolejnych miesiącach szybko hamowała, do 6,1 proc. w grudniu.

– Dużą niepewnością jest to, w jaki sposób rząd zdecyduje się wyłączać tarcze antyinflacyjne i jaki będzie miało to wpływ na życie obywateli, bo to, że należy je wyłączać, ponieważ nie możemy funkcjonować w permanentnym sterowaniu cenami, to w ogóle nie podlega dyskusji. Kwestią nadal otwartą i wydaje się, że bez pomysłu ze strony rządu jest to, jak wyjść z tarcz antyinflacyjnych tak, żeby obywatele nie ucierpieli – podkreśla ekspert ekonomiczny z Konfederacji Lewiatan.

Jego zdaniem wygaszenie za jednym zamachem oznaczałoby wzrost wskaźnika inflacji o 0,9 pkt proc., więc taki scenariusz jest mało prawdopodobny.

– Tarcze antyinflacyjne zostały uruchomione w celu ochrony obywateli. Na początku miały trochę inny wymiar, ponieważ broniły wskaźnika inflacji przed tym, żeby nie przekroczył 10 proc., ale bardzo szybko przeskoczył ten poziom i wtedy ówczesny rząd zmienił narrację i przeszedł jednak do pomocy obywatelom. W tej chwili nie widać na rynku surowców, materiałów, energii powodów, dla których te tarcze antyinflacyjne powinny być kontynuowane, pytanie nadal otwarte, jak z nich rozsądnie wyjść – mówi Mariusz Zielonka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.