Newsy

Polska na ostatnim miejscu w Europie pod względem liczby gospodarstw podłączonych do sieci światłowodowej

2013-07-05  |  05:00

Poszerzenie dostępu do internetu szerokopasmowego to znacząca korzyść nie tylko dla społeczeństwa, ale też dla gospodarki. Wzrost penetracji sieci szerokopasmowych o 10 punktów procentowych przekłada się na 1 punkt procentowy wzrostu PKB. Jednak w Polsce jedynie 0,5 proc. gospodarstw domowych jest podłączonych do sieci światłowodowej.

 – Dzisiaj coraz więcej użytkowników internetu rozumie jak ważną rolę odgrywa internet szerokopasmowy i sieci światłowodowe – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Krzysztof Witoń, prezes HAWE S.A. – To rola nie tylko komunikacyjna, ale także ekonomiczna i społeczna.

Polska jednak odstaje w konkurencji z innymi krajami pod względem liczby gospodarstw podłączonych do sieci światłowodowej.

 – Z trwogą muszę powiedzieć, że Polska jest pod tym względem na ostatnim miejscu w Europie – twierdzi Witoń. – Nasz kraj znacznie przegrywa w konkurencji nie tylko z Koreą, Japonią czy Stanami Zjednoczonymi, ale także z innymi krajami UE, Francją, Szwecją, Norwegią czy Hiszpanią.

A jak podkreśla, jest o co walczyć. Wzrost  10 punktów procentowych penetracji sieci szerokopasmowych w ostatniej mili (FTTH - Fiber to the home) oznacza wzrost o 1 punkt procentowy PKB kraju. Tym bardziej, że sieć światłowodowa i dystrybucyjna daje Polsce w tym zakresie duże możliwości.

Ogólnopolska Sieć Światłowodowa Hawe ma już ponad 3,5 tys. km. W ostatnim czasie została powiększona o kolejne 200 km na odcinku Warszawa-Białystok. Jak podkreśla prezes Hawe, rozbudowa infrastruktury jest kluczowa z punktu widzenia pozycji spółki. Tym bardziej, że zapotrzebowanie na rynku jest coraz większe. Mogą o tym świadczyć podpisane w ostatnich dniach umowy Hawe z operatorami telekomunikacyjnymi, dostawcami telewizji kablowych i usług internetowych (Netia, TK Telekom, Polkomtel, Multimedia Polska).

Rozwój e-commerce

Rozwój sieci szerokopasmowej oznacza także zwiększenie sprzedaży internetowej. Dzięki szybkiemu internetowi możliwe będzie bowiem wdrażanie aplikacji, które ułatwią i zachęcą klientów do zakupów w sieci. Jak twierdzi Krzysztof Witoń, oznacza to, że w sieci pojawi się ok. 40 mld zł. 

 – Wejdą nowe usługi i nowe aplikacje, które umożliwią przeglądanie w domu tego, co się dzieje na półkach, oglądanie produktu w różnym zakresie i np. sprawdzanie, z jakiego materiału zrobiony jest dany produkt – twierdzi Witoń. – Umożliwią one jeszcze lepsze poznanie produktu niż w sklepie, w którym nie zawsze mamy możliwość porozmawiania z kompetentnym doradcą. To sprzyjać będzie podejmowaniu racjonalnych decyzji przez konsumentów.

Grupa kapitałowa HAWE świadczy usługi operatorskie w oparciu o posiadaną infrastrukturę światłowodową, a także usługi projektowe i budowalne dla samorządów, przedsiębiorstw telekomunikacyjnych oraz branży elektroenergetycznej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.