Newsy

Polskie firmy w relacjach z pracownikami są coraz bliżej europejskich standardów

2014-11-20  |  06:45
Mówi:Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej

Andrzej Czernek, członek zarządu, dyrektor generalny Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”

  • MP4
  • W ciągu ostatnich 20 lat istotnie zmieniły się relacje między pracodawcą i zatrudnionymi. Powoli doganiamy standardy europejskie – uważa prezes Krajowej Izby Gospodarczej. Coraz więcej firm stawia na dialog ze stroną społeczną i staje się on ważnym elementem zarządzania przedsiębiorstwem. To z kolei pozytywnie przekłada się na wyniki firm. W tym roku po raz kolejny nagrodzono „Pracodawców godnych zaufania”. Laureatami zostali: spółka PKP Cargo, Edipresse Polska oraz Towarzystwo Finansowe SKOK.

    Pod względem kształtowania stosunków między pracodawcą i zatrudnionymi nie osiągnęliśmy jeszcze standardów europejskich, aczkolwiek obserwując zmiany, jakie w Polsce nastąpiły w ciągu ostatnich 20 lat, możemy powiedzieć, że jest o niebo lepiej – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej. – Jeszcze kilka lat temu zagadnienia pracownicze były zaniedbywane albo wręcz lekceważone przez niektórych pracodawców. Dochodziło do tego, że każdy kontakt właściciela z zatrudnionym był konfrontacyjny. W tej chwili jest już zupełnie inaczej. Racje obu stron są z reguły szanowane.

    Jak precyzuje Andrzej Czernek, członek zarządu i dyrektor generalny Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, z punktu widzenia odpowiedzialnego biznesu istotne jest budowanie właściwych relacji między pracodawcą i pracownikiem.

    Wiadomo, że liczą się nie tylko same wyniki pracy, lecz także atmosfera jaka panuje w zakładzie. To przekłada się na ostateczne wyniki – wskazuje Andrzej Czernek. – Dlatego tak ważne jest budowanie odpowiednich relacji z pracownikiem, dbanie o niego przede wszystkim poprzez zaspokajanie potrzeb socjalnych. Chodzi o to, aby w miejscu pracy czuł się dobrze, by widział, że pracodawca nie tylko korzysta z efektów jego aktywności, lecz także buduje z nim odpowiednią relację.

    Promowaniu przedsiębiorstw wprowadzających takie standardy ma służyć konkurs „Pracodawca Godny Zaufania”. W tegorocznej edycji kapituła oceniała, jak o pracowników dbają firmy z branży kolejowej, medialnej oraz spółdzielczych instytucji finansowych. Laureatami zostali: spółka PKP Cargo, Edipresse Polska oraz Towarzystwo Finansowe SKOK.

    Chcemy w ten sposób promować wysokie standardy stosunków między pracodawcą  a pracownikiem, ten konkurs właśnie temu służy – wyjaśnia Andrzej Arendarski. – Firmy, które zostały nagrodzone, są wzorcami. Poprzez upowszechnianie dobrych praktyk chcemy namawiać innych, aby po prostu poszli w ich ślady.

    Podczas oceny, jak wskazuje szef KIG, brane były pod uwagę różne aspekty stosunków między zatrudnionymi i pracodawcami. Umiejętność prowadzenia dialogu była jednym z najważniejszych kryteriów.

    Doceniamy także przedsiębiorstwa, które troszczą się o zatrudnionych i mają dla nich szeroką ofertę profesjonalnego rozwoju i zabezpieczenia socjalnego. Krótko mówiąc, laureatami zostały firmy zapewniające wysokie standardy dialogu miedzy pracodawcą a pracobiorcą – mówi Arendarski.

    Według dyrektora generalnego Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, biorąc pod uwagę standardy europejskie relacje pracownicze w polskich firmach mogłyby być lepsze.

    Dopiero od 25 lat budujemy gospodarkę rynkową i w tym zakresie nie mamy większych doświadczeń – tłumaczy Andrzej Czernek. – Dlatego pokazywanie dobrych praktyk i ocenianie relacji pracodawców z pracownikami ma duże znaczenie. Pozwala budować wzorce, pokazywać i upowszechniać, tak aby inni mogli je naśladować i widzieli tego korzystne efekty.

    Dotychczas laureatami Konkursu „Pracodawca Godny Zaufania zostały takie firmy, jak: Pelion (dawniej PGF), Mostostal Warszawa, Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci sklepów Biedronka), Polkomtel, Eurobank, PKN Orlen, PKP Cargo, Żywiec Zdrój, Henkel Polska, Skanska, Danone czy Compensa TU.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa

    Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.

    Problemy społeczne

    60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

    Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.

    Infrastruktura

    Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

    Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.