Mówi: | Daniela Candel |
Funkcja: | dyrektor ds. stosunków z krajami strategicznymi |
Firma: | Start-up Nation Central |
Polskie i izraelskie firmy innowacyjne zacieśniają współpracę. Perspektywą ekspansja globalnego rynku
Polskie i izraelskie start-upy zacieśniają współpracę. Na mocy porozumienia zawartego przez oba rządy w listopadzie 2016 roku państwa wymienią się bezcenną wiedzą i doświadczeniem. Eksperci zaznaczają, że potencjał porozumienia jest ogromny, bowiem zarówno Izrael, jak i Polska mają własne know-how, którym mogą się dzielić. Kraje mają w planach podjęcie wspólnych inicjatyw. Jedną z nich jest stworzenie lokalnego ekosystemu z wykorzystaniem metodologii izraelskiej opartej na ekspansji globalnego rynku.
– To początek tych relacji. Potencjał jest ogromny, ale znajdujemy się na bardzo wstępnym etapie. Chcemy wdrożyć kilka inicjatyw. Nasze rządy podpisały porozumienie w listopadzie, które ma pomóc w zacieśnieniu współpracy w tej dziedzinie. Potencjał jest duży, bo Izrael ma znaczne doświadczenie i własny know-how. Wiele naszych firm działa na skalę globalną i mamy bardzo rozwinięty ekosystem przedsiębiorczości, ustępujący jedynie Dolinie Krzemowej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Daniela Candel, dyrektor ds. stosunków z krajami strategicznymi, Start-up Nation Central.
Według tygodnika „The Economist” w Izraelu co roku powstaje około tysiąca nowych start-upów, które od samego początku stawiają na globalny rynek. W Polsce przeważa strategia oparta o biznes lokalny, co nie zmienia faktu, że państwo nad Wisłą dysponuje jeszcze wieloma innymi równie przydatnymi atutami.
– Wasz kraj ma zupełnie nowy ekosystem. Są tu duże, stabilne firmy, rozumiejące rynek, od którego Izrael jest odległy. Wiedzą, jak działać na tym rynku. Te systemy mogą być zatem komplementarne. Dodatkowo w Polsce jest wiele talentów technologicznych, podobnie jak w Izraelu. Bardzo podobnie patrzymy na kwestie innowacyjności i technologii, co pozwala nam znaleźć wspólny język – porównuje Daniela Candel.
Zdaniem ekspertów Polska dla Izraela jest idealnym partnerem biznesowym, bowiem w kraju nad Wisłą start-upy bardziej stawiają na rynek lokalny aniżeli międzynarodowy. Dlatego też plany Izraela wobec Polski obejmują wiele programów, innowacji i inicjatyw. Jedną z nich jest stworzenie lokalnego ekosystemu z wykorzystaniem metodologii izraelskiej opartej na ekspansji globalnego rynku.
– Młodzi izraelscy przedsiębiorcy, na dobre i na złe, od razu myślą globalnie, ponieważ nie możemy polegać na rynku lokalnym. Od pierwszego dnia szukają możliwości na całym świecie. W Polsce też jest już wiele firm, które patrzą globalnie, ale ponieważ macie też rynek na miejscu, to pewne inicjatywy mają charakter bardziej lokalny niż globalny. A Izrael przez lata wypracował sobie w tej kwestii bardzo dobrą metodologię – twierdzi Daniela Candel.
Według dyrektor ds. stosunków z krajami strategicznymi w Start-up Nation Central bilateralna współpraca wyjdzie obu państwom na dobre, ponieważ zarówno Polska, jak i Izrael mogą się od siebie wzajemnie uczyć.
– Polski rynek i polski rząd są otwarci na innowacje, szukają ich i chcą współpracy. My w Izraelu jesteśmy częścią tej inicjatywy. Innowacje są pod ręką po obu stronach, bilateralna współpraca jest jak najbardziej możliwa. To nie jest tak, że Izrael przychodzi tu mówić Polakom, co mają robić. Chodzi raczej o to, by zastanowić się, jak możemy wzajemnie wykorzystać swoje zalety i mocne strony – podsumowuje Daniela Candel.
Czytaj także
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
- 2024-03-13: K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
- 2024-03-11: A. Kwaśniewski: Polska jest jednym z ważniejszych krajów NATO. Kolejnym członkiem Sojuszu powinna zostać Ukraina
- 2024-03-22: Coraz gorsza sytuacja humanitarna w Sudanie Południowym. Głodem zagrożonych jest ponad 7 mln ludzi
- 2024-03-15: Na blokadzie przejść towarowych z Ukrainą Polska może stracić więcej niż nasz wschodni sąsiad. Rolnicy potrzebują pomocy ze strony rządu i unijnych instytucji
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
- 2024-03-29: Michel Moran: Dorota Szelągowska jest dobrą i prawdziwą osobą, a coraz mniej prawdziwych ludzi na tym świecie. Jesteśmy przyjaciółmi, odkąd spotkaliśmy się w programie
- 2024-02-06: Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe coraz bardziej zainteresowane inwestycjami we własne źródła OZE. Nowe przepisy pozwalają im na tym zarabiać
- 2024-02-05: Olej palmowy znajduje się w połowie produktów na sklepowych półkach. Wbrew powszechnemu przekonaniu jego produkcja nie musi szkodzić środowisku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.