Mówi: | Maciej Mazur |
Firma: | Polskie LNG |
Polskie LNG rozważa budowę większego gazoportu w Świnoujściu niż planowało
Trwają analizy dotyczące ewentualnej rozbudowy powstającego właśnie gazoportu w Świnoujściu. Pojawiły się bowiem nowe firmy z zagranicy, gotowe zaopatrywać się u nas w skroplony gaz ziemny (LNG). Gazoport mógłby się też zająć przeładunkiem gazu na mniejsze jednostki oraz świadczyć usługę tankowania statków. To jednak wymaga kolejnych inwestycji.
Do spółki Polskie LNG, która odpowiada za budowę i eksploatację gazoportu w Świnoujściu, zgłaszają się nowi kontrahenci, zarówno z Polski, jak i z zagranicy, chętni do nawiązania współpracy.
– To są największe firmy z branży energetycznej, z branży chemicznej, firmy zajmujące się dystrybucją gazu, różnego rodzaju paliw, które mogą być zainteresowane naszymi usługami – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Maciej Mazur, rzecznik firmy.
Dla świnoujskiego portu korzystne może się też okazać wejście w życie w 2015 roku przepisów unijnych, które zmniejszają do 0,1 proc. dopuszczalny poziom emisji siarki uwalnianej przez statki do atmosfery (na obszarze Morza Bałtyckiego, Północnego z kanałem La Manche, na pozostałych morzach europejskich w 2020). Oznacza to, że transport morski będzie musiał być napędzany LNG, które jest paliwem ekologicznym.
– Będziemy mogli w naszym terminalu świadczyć usługę tankowania statków – mówi Mazur dodając, że równie dużym zainteresowaniem wśród potencjalnych partnerów cieszy się usługa przeładunku gazu na mniejsze jednostki. – Pierwotnie gazoport był planowany wyłącznie jako terminal importowy, obecnie patrząc na to, jak zmienia się rynek LNG, jakie są decyzje Komisji Europejskiej, ten terminal ma szanse stać się terminalem importowo-dystrybucyjnym.
Gazoport w Świnoujściu byłby wówczas największym na Bałtyku terminalem redystrybucyjnym, zaopatrującym mniejsze instalacje satelitarne, m.in. w Skandynawii. Nie musiałoby to oznaczać potrzeby regazyfikowania surowca, czyli ponownego skraplania. Gaz w formie ciekłej, który przypływałby do nas metanowcem, byłby przeładowywany do mniejszych jednostek.
Wiązałoby się to jednak z dalszą rozbudową portu, m.in. budową trzeciego zbiornika i kolejnymi, wielomilionowymi inwestycjami. Dlatego wszelkie decyzje muszą być poprzedzone analizami ekonomicznymi, prawnymi, środowiskowymi oraz szczegółowym badaniem potrzeb odbiorców.
– Na przełomie obecnego i zeszłego roku przeprowadziliśmy procedurę market screening, czyli badanie rynku, które miało na celu sprawdzenie, jakich usług rynek potrzebuje i jakie się cieszą największym zainteresowaniem – mówi Maciej Mazur. – Jeśli całościowo okaże się, że to jest perspektywiczny biznes, na który jest zapotrzebowanie, to z pewnością taką decyzję podejmiemy.
Problemy z terminami
– Obecnie inwestycja jest zaawansowana w około 45 proc. – zapewnia przedstawiciel spółki Polskie LNG. – Zakończyliśmy budowę najważniejszych elementów, tzn. zbiorników na skroplony gaz ziemny.
W ubiegłym roku spółka informowała o możliwych kilkumiesięcznych opóźnieniach w stosunku do pierwotnych planów budowy. Zgodnie z nimi gazoport miał zacząć działać w połowie 2014 roku. Spółka tłumaczy to problemami w branży budowlanej. Firmy PBG i Hydrobudowa Polska, które wchodziły w skład konsorcjum budującego gazoport, mają problemy. Pierwsza z nich została postawiona w stan upadłości z możliwością zawarcia układu, druga zaś znalazła się w upadłości likwidacyjnej.
– Konsorcjum miało problemy z pozyskaniem nowych podwykonawców, dla których niemożliwe finansowo było udźwignięcie takiego ciężaru, jakim jest praca na terminalu LNG – tłumaczy Mazur.
Dzisiaj, jak zapewniają przedstawiciele spółki, na budowie pracuje około 900 osób. Ta liczba ma być zwiększona wkrótce do tysiąca. To, czy prace uda się zakończyć w terminie, zależy m.in. od warunków pogodowych oraz od rozwoju sytuacji w branży budowlanej. W ocenie Maciej Mazura, dziś opóźnienie wynosi 2-4 miesiące.
Na ukończeniu jest już budowa najdłuższego w Europie, bo liczącego ponad 3 km falochronu osłonowego. Powstaje estakada między nim a częścią lądową. Na terenie samego portu powstają gazociągi, budynki oraz finansowany przez Gaz-System rurociąg Świnoujście-Szczecin, którym gaz będzie transportowany i wtłaczany do sieci przesyłowej. Trwają też roboty związane z dalszą budową zbiorników.
– Mamy już zewnętrzne zbiorniki i teraz będzie budowany zbiornik w zbiorniku – tłumaczy przedstawiciel spółki Polskie LNG. – W efekcie powstanie termos, w którym gaz będzie utrzymywany w temperaturze minus 163 stopni.
W tej temperaturze ma on postać ciekłą, dzięki czemu jego objętość jest o około 600 razy mniejsza niż w stanie lotnym. To główna zaleta LNG. Dzięki temu gaz w stanie ciekłym może być transportowany na bardzo duże odległości.
Czytaj także
- 2025-07-25: M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-05-20: Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku
- 2025-05-30: UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
- 2025-04-03: W najbliższych latach wzrośnie zapotrzebowanie na metale i energię. To będzie wpływać na notowania surowców
- 2025-04-24: Rynki materiałów biodegradowalnych i biopochodnych będą rosły w szybkim tempie. W Polsce dopiero raczkują
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
- 2024-08-01: Polska marnuje potencjał bycia europejskim liderem w produkcji biometanu. Jak dotąd nie działa żadna taka instalacja
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji
Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.
Transport
Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami

W sierpniu ceny benzyny, oleju napędowego i autogazu powinny pozostać na poziomach z lipca – uważa ekspertka rynku z firmy Reflex. Wyższe będą zawsze na stacjach premium, tych, które oferują bogatszą ofertę dodatkową, promocje dla uczestników programu lojalnościowego, oraz w regionach, w których tradycyjnie paliwa są droższe ze względu np. na wyższą siłę nabywczą mieszkańców. Różnice mogą sięgać kilkudziesięciu groszy na litrze. Obszary, wokół których te wartości oscylują, zależą z kolei od sytuacji globalnej. Warto patrzeć na sytuację na Bliskim Wschodzie i w Ukrainie.
Polityka
A. Mularczyk (PiS): Nawiązanie poważnego dialogu z Niemcami jest konieczne nie tylko w kontekście reparacji. Powinien być podpisany traktat polsko-niemiecki

– Nie wystarczy jednorazowy gest czy inicjatywa. To musi być podjęcie dialogu, być może też przygotowanie nowej umowy bilateralnej, nowego traktatu polsko-niemieckiego, który regulowałby wszystkie obszary, które wynikały ze skutków II wojny światowej – mówi Arkadiusz Mularczyk, poseł do Parlamentu Europejskiego z PiS-u. Podkreśla, że proces ten nie będzie łatwy, bo wymaga konsekwencji i stanowczości, ale widzi szansę w prezydenturze Karola Nawrockiego, który już zadeklarował kontynuację starań w tym zakresie. Zdaniem europosła wsparciem w polsko-niemieckim dialogu może być administracja Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.