Newsy

Polskie LNG rozważa budowę większego gazoportu w Świnoujściu niż planowało

2013-02-21  |  06:45

Trwają analizy dotyczące ewentualnej rozbudowy powstającego właśnie gazoportu w Świnoujściu. Pojawiły się bowiem nowe firmy z zagranicy, gotowe zaopatrywać się u nas w skroplony gaz ziemny (LNG). Gazoport mógłby się też zająć przeładunkiem gazu na mniejsze jednostki oraz świadczyć usługę tankowania statków. To jednak wymaga kolejnych inwestycji.

Do spółki Polskie LNG, która odpowiada za budowę i eksploatację gazoportu w Świnoujściu, zgłaszają się nowi kontrahenci, zarówno z Polski, jak i z zagranicy, chętni do nawiązania współpracy.

 – To są największe firmy z branży energetycznej, z branży chemicznej, firmy zajmujące się dystrybucją gazu, różnego rodzaju paliw, które mogą być zainteresowane naszymi usługami – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Maciej Mazur, rzecznik firmy.

Dla świnoujskiego portu korzystne może się też okazać wejście w życie w 2015 roku przepisów unijnych, które zmniejszają do 0,1 proc. dopuszczalny poziom emisji siarki uwalnianej przez statki do atmosfery (na obszarze Morza Bałtyckiego, Północnego z kanałem La Manche, na pozostałych morzach europejskich w 2020). Oznacza to, że transport morski będzie musiał być napędzany LNG, które jest paliwem ekologicznym.

 – Będziemy mogli w naszym terminalu świadczyć usługę tankowania statków – mówi Mazur dodając, że równie dużym zainteresowaniem wśród potencjalnych partnerów cieszy się usługa przeładunku gazu na mniejsze jednostki. – Pierwotnie gazoport był planowany wyłącznie jako terminal importowy, obecnie patrząc na to, jak zmienia się rynek LNG, jakie są decyzje Komisji Europejskiej, ten terminal ma szanse stać się terminalem importowo-dystrybucyjnym.

Gazoport w Świnoujściu byłby wówczas największym na Bałtyku terminalem redystrybucyjnym, zaopatrującym mniejsze instalacje satelitarne, m.in. w Skandynawii. Nie musiałoby to oznaczać potrzeby regazyfikowania surowca, czyli ponownego skraplania. Gaz w formie ciekłej, który przypływałby do nas metanowcem, byłby przeładowywany do mniejszych jednostek.

Wiązałoby się to jednak z dalszą rozbudową portu, m.in. budową trzeciego zbiornika i kolejnymi, wielomilionowymi inwestycjami. Dlatego wszelkie decyzje muszą być poprzedzone analizami ekonomicznymi, prawnymi, środowiskowymi oraz szczegółowym badaniem potrzeb odbiorców.

 – Na przełomie obecnego i zeszłego roku przeprowadziliśmy procedurę market screening, czyli badanie rynku, które miało na celu sprawdzenie, jakich usług rynek potrzebuje i jakie się cieszą największym zainteresowaniem – mówi Maciej Mazur. – Jeśli całościowo okaże się, że to jest perspektywiczny biznes, na który jest zapotrzebowanie, to z pewnością taką decyzję podejmiemy.

Problemy z terminami

 – Obecnie inwestycja jest zaawansowana w około 45 proc. – zapewnia przedstawiciel spółki Polskie LNG. – Zakończyliśmy budowę najważniejszych elementów, tzn. zbiorników na skroplony gaz ziemny.

W ubiegłym roku spółka informowała o możliwych kilkumiesięcznych opóźnieniach w stosunku do pierwotnych planów budowy. Zgodnie z nimi gazoport miał zacząć działać w połowie 2014 roku. Spółka tłumaczy to problemami w branży budowlanej. Firmy PBG i Hydrobudowa Polska, które wchodziły w skład konsorcjum budującego gazoport, mają problemy. Pierwsza z nich została postawiona w stan upadłości z możliwością zawarcia układu, druga zaś znalazła się w upadłości likwidacyjnej.

 – Konsorcjum miało problemy z pozyskaniem nowych podwykonawców, dla których niemożliwe finansowo było udźwignięcie takiego ciężaru, jakim jest praca na terminalu LNG – tłumaczy Mazur.

Dzisiaj, jak zapewniają przedstawiciele spółki, na budowie pracuje około 900 osób. Ta liczba ma być zwiększona wkrótce do tysiąca. To, czy prace uda się zakończyć w terminie, zależy m.in. od warunków pogodowych oraz od rozwoju sytuacji w branży budowlanej. W ocenie Maciej Mazura, dziś opóźnienie wynosi 2-4 miesiące.

Na ukończeniu jest już budowa najdłuższego w Europie, bo liczącego ponad 3 km falochronu osłonowego. Powstaje estakada między nim a częścią lądową. Na terenie samego portu powstają gazociągi, budynki oraz finansowany przez Gaz-System rurociąg Świnoujście-Szczecin, którym gaz będzie transportowany i wtłaczany do sieci przesyłowej. Trwają też roboty związane z dalszą budową zbiorników.

– Mamy już zewnętrzne zbiorniki i teraz będzie budowany zbiornik w zbiorniku – tłumaczy przedstawiciel spółki Polskie LNG. – W efekcie powstanie termos, w którym gaz będzie utrzymywany w temperaturze minus 163 stopni.

W tej temperaturze ma on postać ciekłą, dzięki czemu jego objętość jest o około 600 razy mniejsza niż w stanie lotnym. To główna zaleta LNG. Dzięki temu gaz w stanie ciekłym może być transportowany na bardzo duże odległości.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.