Mówi: | Łukasz Jadaś |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
Ponad 270 mln zł przeznaczyły na reklamę sieci handlowe w II kwartale
Ponad 270 mln zł przeznaczyły sieci handlowe na promocję w II kwartale – wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów. Najwięcej na reklamę wydał Lidl – ponad 100 mln zł. Wzrost wydatków reklamowych szedł w parze z rosnącym zainteresowaniem internautów. Najczęściej komentowane w internecie i mediach społecznościowych były promocje cenowe i oferty związane z grillowaniem sieci Biedronka, Lidl i Tesco.
‒ W drugim kwartale 2014 roku mieliśmy taką tendencję, że im więcej środków reklamodawcy przeznaczyli na promocję w mediach tradycyjnych, tym większy był odzew w internecie i mediach społecznościowych. Internauci w tym okresie najczęściej dzielili się informacjami na temat oferty sieci Lidl oraz Biedronka, a także innych sieciach handlowych, zwłaszcza tych dotyczących wypoczynku, majówki i grillowania – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Jadaś z Instytutu Monitorowania Mediów.
Tegoroczny drugi kwartał był rekordowy pod względem wydatków reklamowych największych sieci handlowych. Wszystkie, łącznie z tymi mniejszymi, wydały na promocję w mediach ponad 272 mln zł, mniej więcej tyle samo, ile w poprzednich latach. Jednak aż 90 proc. pochodziło od dziesięciu największych graczy na rynku. Zdecydowanym liderem okazał się Lidl, który wydał prawie 105 mln zł. To niemal dwukrotnie więcej niż druga w zestawieniu Biedronka, która przeznaczyła na reklamę prawie 55 mln zł. Wydatki Lidla były również o 10 mln zł wyższe niż przed świętami Bożego Narodzenia, a zwykle to właśnie w czwartym kwartale roku sieci intensyfikują swoje działania promocyjne.
Na dalszych miejscach w tym rankingu znalazły się Tesco (prawie 30 mln zł), Żabka (niecałe 18 mln zł) i Kaufland (ponad 14 mln zł).
Spośród tych sieci to jednak Biedronka była najskuteczniejsza w angażowaniu internautów. Pomimo dwukrotnie niższych wydatków niż Lidl, portugalska sieć uzyskała znacznie więcej, bo aż 26 tys. wzmianek i publikacji w internecie (w tym w mediach społecznościowych). Lidl miał ich niecałe 19 tys., a kolejni gracze znacznie mniej.
‒ Czołowa dziesiątka reklamodawców branży handlowej najczęściej i najchętniej wybierała telewizję. Na promocję w stacjach telewizyjnych przeznaczono ponad 170 mln zł. Na drugim miejscu najczęściej wybierano rozgłośnie radiowe – promocja tutaj była warta ponad 60 mln zł. Na miejscu trzecim znalazła się prasa i tutaj mówimy o kwocie 14 mln zł – wylicza Jadaś.
Reklamodawcy wybierali przede wszystkim największe media. W telewizji były to TVP1, TVP2 i TVN, w radiu RMF FM i Radio ZET, a w prasie – „Gazeta Wyborcza”, „Fakt” oraz „Newsweek”.
Jak podkreśla Jadaś, duży wpływ na wydatki reklamowe miał kalendarz. Ponad 22 mln zł, czyli niemal 10 proc. całości kwartalnego budżetu na promocję, sieci handlowe wydały w trakcie długiego weekendu majowego. Przygotowali na tę okazję specjalne reklamy, które często nawiązywały już do rozpoczynającego się sezonu grillowania. Niemal tyle samo reklamodawcy wydali w ostatnim tygodniu maja z uwagi na przypadające w tym okresie święta ‒ Dzień Matki i Dzień Dziecka.
Dominacja reklam związanych z tymi okazjami przełożyła się na to, że największe wydatki reklamowe przypadały na czwartki i piątki.
‒ Reklamodawcy starali się promować swoje produkty związane z majówką, grillowaniem, wypoczynkiem na świeżym powietrzu i wykorzystywali najczęściej te dwa dni tygodnia, żeby przygotować nas przed weekendowymi zakupami i przypomnieć o swojej ofercie – mówi Jadaś.
W kontekście grillowania użytkownicy internetu najczęściej dyskutowali o ofercie Biedronki, Lidla i Tesco. Te same sieci handlowe najczęściej były wspominane z okazji przygotowanych promocji. Biedronka skorzystała m.in. dzięki ofercie książkowej, w tym publikacji brytyjskiego boysbandu One Direction, która cieszyła się dużą popularnością wśród fanów w internecie.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-09-17: Opóźnianie wejścia Ukrainy do NATO zwiększy zagrożenie ze strony Rosji dla członków sojuszu. Trwają dyskusje o możliwych warunkach akcesji
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-09-05: W. Kosiniak-Kamysz: COVID-19 i wojna pokazały nam zagrożenia dla łańcuchów dostaw. Musimy być niezależni w produkcji sprzętu wojskowego
- 2024-09-03: Po 2,5 roku wojny w Ukrainie temat bezpieczeństwa i odporności państwa pozostaje dominującym w debacie publicznej. Nie tylko w aspekcie militarnym
- 2024-09-05: W 2060 roku emerytura z ZUS może wynieść mniej niż 20 proc. ostatniej pensji. Dobrowolne oszczędzanie na ten cel wciąż mało popularne
- 2024-08-29: Aplikacja mObywatel zyskuje nowe funkcjonalności. Jeszcze w tym roku pojawi się mStłuczka
- 2024-08-12: Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor
- 2024-08-21: Rolnictwo odgrywa kluczową rolę w likwidacji głodu czy ochronie klimatu. Polska w czołówce krajów realizujących Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Szybko rośnie liczba osób z ostrą infekcją układu oddechowego, w tym grypy. Szczyt zachorowań przypadnie już na drugą połowę października
Centrum e-Zdrowia podaje, że od początku września odnotowano blisko 1,8 mln porad ambulatoryjnych udzielonych z powodu ostrych infekcji układu oddechowego, w tym grypy. Najlepszą metodą walki z chorobą jest szczepionka – najlepiej przyjęta między wrześniem a listopadem. Wciąż jednak na taki krok decyduje się zaledwie kilka procent Polaków, tymczasem grypa jest jedną z 10 najczęstszych przyczyn zgonów u osób powyżej 65. roku życia.
Transport
Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
Według Alton Aviation Consultancy koszty naprawy i remontów silników wzrosły z 31 mld dol. przed pandemią do 58 mld dol. w tym roku. Rośnie też zapotrzebowanie na pracowników – w ciągu najbliższych 20 lat na świecie będzie potrzebnych niemal 770 tys. mechaników lotniczych. Tylko w Polsce już teraz brakuje kilku tysięcy wyspecjalizowanego personelu. – Brak kadr spowalnia nasz rozwój. Obecnie potrzebujemy kilkuset wyspecjalizowanych osób – ocenia Aleksandra Juda, prezes LOT Aircraft Maintenance Services.
Problemy społeczne
Obecna technologia sztucznej inteligencji nie stanowi zagrożenia dla istnienia ludzkości. Nie jest zdolna do samodzielnego myślenia i planowania
Duże modele językowe, takie jak ChatGPT, nie potrafią samodzielnie nabywać nowych umiejętności, rozumować czy planować. Nie stanowią więc egzystencjalnego zagrożenia dla ludzkości – dowiedli naukowcy, którzy przeanalizowali możliwości dużych modeli językowych właśnie pod takim kątem. Nie oznacza to jednak, że narzędzia te nie stanowią żadnego zagrożenia. Wykorzystane niewłaściwie już dziś służą chociażby do szerzenia dezinformacji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.