Newsy

Ponad 80 proc. firm na całym świecie chce przejść cyfrową transformację. To dla nich szansa na budowanie lepszej pozycji rynkowej

2018-04-16  |  06:25
Mówi:Juan Maria Porcar, Vice President, Eastern Europe, Russia & CIS, and Africa, Fujitsu

Michael Keegan, Senior Vice President, Head of Product Business EMEIA, Fujitsu

Funkcja:dr Joseph Reger, Chief Technology Officer (CTO), Fujitsu EMEIA
  • MP4
  • Liczba przedsiębiorstw, które opracowały cyfrową strategię, wzrosła o połowę w ciągu ostatnich trzech lat. Cyfryzacja zmienia wszystkie branże: od handlu i finansów po sektor produkcyjny, a w ostatnich pięciu latach globalne wydatki na digitalizację fabryk przekroczyły 100 mld dol. Aby była skuteczna, wymaga współdziałania wielu podmiotów. Współpraca w obszarze cyfrowej transformacji to główny motyw tegorocznego Fujitsu World Tour, który w ubiegłym tygodniu wystartował w Warszawie. W kolejnych miesiącach odwiedzi blisko 30 miast w 20 krajach świata. 

    – Transformacja cyfrowa dotyka wszystkich: małe, średnie i duże firmy. Potrzebują jej wszystkie przedsiębiorstwa. Nasze statystyki pokazują, że ponad 80 procent wszystkich firm na świecie chce przejść cyfrową transformację – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Juan Maria Porcar, Vice President, Eastern Europe, Russia & CIS, and Africa, Fujitsu.

    Cyfrowa transformacja firmy jest kluczowa w budowaniu jej pozycji rynkowej i konkurencyjności. Coraz częściej eksperci podkreślają, że przedsiębiorstwa, które nie dostosują się do jej wymogów, skazują się na rynkowy niebyt. Dlatego – jak szacuje globalna firma doradcza IDC – większość największych firm postawiła już technologie cyfrowe w centrum swojej strategii biznesowej, a w 2019 roku wydatki na inicjatywy z tym związane mają już przekroczyć na całym świecie 2,2 bln dol. Głównym czynnikiem, który motywuje przedsiębiorstwa do cyfrowej transformacji, jest chęć zwiększania przychodów – wynika z badania „Digital IQ 2017” firmy doradczej PwC. Tak twierdzi 49 proc. polskich i 57 proc. globalnych firm.

    Cyfryzacja zmienia wszystkie branże: od usług, handlu i finansów aż po sektor produkcyjny – z wyliczeń Capgemini wynika, że globalne wydatki na digitalizację fabryk przekroczyły 100 mld dol. w ostatnich 5 latach. Z kolei według ubiegłorocznego badania KPMG i Harvey Nash liczba firm, które mają cyfrową strategię, wzrosła o połowę w ciągu ostatnich trzech lat. Jednocześnie prawie połowa organizacji w Polsce i pozostałych krajach Europy Środkowo-Wschodniej zatrudnia lub planuje powołać szefa do spraw cyfryzacji (ang. Chief Digital Officer, CDO).

    – Cyfrowa rewolucja będzie napędzana przez transfer w chmurę, sztuczną inteligencję, internet rzeczy i cyberbezpieczeństwo. Wszystkie technologie są równie istotne. Gdybym miał wskazać najważniejsze, wybrałbym sztuczną inteligencję, zmierzanie w stronę robotyzacji produkcji. To będzie miało znaczący wpływ na społeczeństwo, w którym roboty będą przejmowały od nas coraz więcej funkcji. Ten trend stawia nowe wyzwania przed ludźmi, których trzeba będzie na nowo wyszkolić, nauczyć ich nowych umiejętności. Dziś, kiedy dane odgrywają coraz większą rolę, ich zabezpieczenie i ochrona mają kluczowe znaczenie. Te dwie kwestie: sztuczna inteligencja i bezpieczeństwo, są moim zdaniem najważniejsze – podkreśla Michael Keegan, Senior Vice President, Head of Product Business EMEIA, Fujitsu.

    Cyfryzacja ma mieć też pozytywne przełożenie na światową gospodarkę (według Światowego Forum Ekonomicznego cyfrowa transformacja przyniesie światowej gospodarce ok. 100 bln dol.) oraz całe społeczeństwo. Z raportu MGI (A future that works: Automation, employment, and productivity) wynika, że już prawie połowa zadań wykonywanych przez ludzi może zostać zautomatyzowana dzięki technologii, a to z kolei może znacznie zwiększyć efektywność przedsiębiorstw. Z kolei raport „Future of Skills. Employment in 2030” Pearson wskazuje, że do 2030 roku aż 90 proc. znanych obecnie zawodów może zniknąć z rynku. Technologie na nowo kształtują rynek pracy, ale i przyczyniają się do rozwoju cywilizacyjnego.

    – Innowacyjne firmy z branży IT dostarczają rozwiązania i możliwości do współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami, do optymalizacji procedur, obniżania kosztów i tworzenia nowych modeli biznesowych. Jaki to ma związek ze społeczeństwem? Wraz z rozwojem biznesu musi się rozwijać również społeczeństwo. Widzimy, że wszelkie wysiłki – podejmowane w ostatnich latach przez branżę IT i firmy technologiczne – przyczyniają się w ogromnym stopniu do rozwoju społeczeństwa. Rozwijane technologie pomagają społeczeństwu stawać się lepszym, wpływają na dobrostan wszystkich jego członków – nie tylko firm, lecz także obywateli – mówi dr Joseph Reger, Chief Technology Officer (CTO), Fujitsu EMEIA.

    Cyfryzacja oraz innowacje technologiczne i ich przełożenie na biznes to przewodni motyw tegorocznej konferencji Fujitsu World Tour 2018. To jedno z największych na świecie wydarzeń poświęconych zastosowaniu IT w biznesie. Roadshow odbywa się na sześciu kontynentach, w 20 krajach świata, gromadząc co roku około 15 tys. gości, ekspertów, pasjonatów technologii i szefów globalnych firm. Pierwszym przystankiem na trasie była Warszawa, gdzie konferencja Fujitsu World Tour zagościła 10 kwietnia.

    – Warszawa zawsze była ważna na mapie Fujitsu World Tour. Zgromadziliśmy tu ok. 800 osób, więc efekt mnożnikowy takiego spotkania jest znaczny. Dzięki działaniom PR-owym docieramy do wielu ludzi w Polsce, a w ramach Fujitsu World Tour odwiedzimy w tym roku 28 miast na całym świecie – mówi Joseph Reger.

    Globalne wydarzenie to okazja, żeby na przykładzie case study zobaczyć, jak współpraca biznesu i technologii wpływa na budowanie wartości i konkurencyjności przedsiębiorstw. Podczas Fujitsu World Tour japoński koncern technologiczny – na konkretnych przykładach – pokazuje, jak stworzone przez niego innowacje i rozwiązania pomagają rozwijać potencjał i usprawnić funkcjonowanie firm na całym świecie. Hasłem przewodnim tegorocznego roadshow jest „Human Centric Innovation: Co-creation for Success”, czyli współpraca jako sposób na sukces.

    – Fujitsu prezentuje metodologię, którą nazywamy współtworzeniem na rzecz transformacji cyfrowej. Współtworzenie to mechanizm, przepracowywany na warsztatach i spotkaniach, pozwalający realizować te usługi połączone, zaspokajać potrzeby firm i realizować wizję biznesu przyszłości. Poprzez serię wdrożeń łączymy ludzi biznesu i specjalistów od technologii i dzięki temu tworzymy nowe możliwości biznesowe. Czasami są to pewne usprawnienia, a czasami całkowita zmiana modelu biznesowego, ale w obu przypadkach kluczowa jest współpraca – mówi Juan Porcar.

    Japoński gigant sektora technologii podkreśla, że cyfrowa transformacja wymaga zaangażowania i przede wszystkim współpracy wielu stron. Jedną z najlepszych metod jest stworzenie multidyscyplinarnego zespołu, w którym znajdą się zarówno osoby mające dużą wiedzę o danej branży, organizacji i jej strukturach, jak i specjaliści z zakresu wdrażania cyfrowych innowacji.

    – Cyfrowa współpraca jest wtedy, kiedy Fujitsu i jeden z naszych klientów wspólnie zastanawiają się nad tym, jak stworzyć najlepsze rozwiązanie. W ten sposób pomagamy im przejść przez cyfrową rewolucję. Doświadczenie technologiczne w połączeniu z dogłębną znajomością poszczególnych branż, którą mają nasi klienci, mogą przynieść lepsze rozwiązania – dodaje Michael Keegan.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Kongres MOVE

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna

    Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę. 

    Handel

    Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej

    Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.

    Problemy społeczne

    Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem

    Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.