Mówi: | Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance Krzysztof Piątek, prezes Neckermann Polska |
Ponad połowa Polaków wybiera się na wakacje. Na wyjazd przeznaczą oni nawet 300 zł więcej niż rok temu
Ponad 17 mln Polaków, czyli blisko 1,5 mln więcej niż rok temu, wyjedzie na letnie wakacje. Zdecydowana większość urlop spędzi w kraju. Tylko 1/3 zdecyduje się na wyjazd za granicę, co eksperci wiążą z rosnącym ryzykiem geopolitycznym. Najpopularniejsze destynacje zagraniczne to Hiszpania, Chorwacja i Włochy. Na tegoroczny wypoczynek za granicą Polacy zamierzają przeznaczyć ponad 300 zł więcej niż rok temu, na krajowe wakacje – o ponad 150 zł więcej. Znacznie większa liczba turystów planuje także wykupić ubezpieczenie turystyczne.
– W 2015 roku połowa społeczeństwa planowała wyjazd wakacyjny, a w tym roku jest to 55 proc.– mówi agencji informacyjnej Newseria Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance.
Z badania przeprowadzonego przez Mondial Assistance wynika, że 73 proc., czyli ponad 12,5 mln osób, zamierza spędzić urlop w Polsce. 27 proc., czyli nieco ponad 4,5 mln Polaków, planuje natomiast wyjazd zagraniczny – to o prawie 400 tys. osób mniej niż w 2015 roku. Wśród osób wyjeżdżających za granicę największą popularnością cieszą się Hiszpania wraz z Wyspami Kanaryjskimi, Chorwacja i Włochy. Grecja, która jeszcze do niedawna była liderem rankingu, w tym roku spadła na 4. miejsce.
– Widzimy bardzo istotny wzrost wyjazdów do Bułgarii, z pierwszej ligi wyjazdowej wypadły Niemcy. Awansowała za to Francja, ale to jest związane trochę z dodatkowym ruchem na Euro. Nieco ponad 100 tys. ludzi zadeklarowało chęć wyjazdu do tego kraju – mówi Frączek.
– Świadomy konsument usług turystycznych poprawnie ocenia informacje dotyczące sytuacji geopolitycznej i rozsądnie na nie reaguje. Urlop ma być czasem bezpiecznym, spokojnym, więc unikamy miejsc, które uznajemy za niezbyt bezpieczne. To np. Egipt, Turcja, Tunezja czy Maroko, gdzie liczba turystów znacząco spada. Bezpieczniej czujemy się w pobliżu własnego domu, stąd pewnie rosnąca popularność w tym roku wypoczynku w kraju – mówi Krzysztof Piątek, prezes Neckermann Polska.
Badanie pokazało, że zdecydowana większość Polaków preferuje wyjazd dłuższy, trwający 11 dni lub dłużej. Dla 81 proc. osób wyjeżdżających za granicę i 68 proc. pozostających w kraju najpopularniejszy sposób spędzania urlopu to zwiedzanie i wycieczki, a odpowiednio dla 67 proc. i 58 proc. wypoczynek na plaży i basenie.
Jak co roku, zwiększył się budżet, który Polacy przeznaczają na letni urlop. Na wypoczynek w kraju turyści zamierzają przeznaczyć ponad 150 zł więcej niż rok temu, a na wyjazd zagraniczny – ponad 300 zł więcej. Średni koszt urlopu w przypadku wyjazdu zagranicznego wyniesie 2 922 zł na osobę, a krajowego – 1 490 zł.
– Polski turysta ma się lepiej, zasobność jego portfela wzrosła, czuje się on pewniej finansowo, więc jest gotów więcej wydać – mówi Krzysztof Piątek. – Taki statystyczny turysta to osoba co najmniej średnio lub lepiej zarabiająca, czyli konsument z wyższej półki, dobrze wykształcona, z reguły z większych miast, w wieku 29+. Jest pozytywnie nastawiony i gotowy poświęcić część swojego budżetu również na aktywny wypoczynek.
Najpopularniejszym środkiem lokomocji podczas wyjazdu na urlop w kraju jest własny samochód – z takiej opcji skorzysta 69 proc. wyjeżdżających. Ta forma transportu staje się także coraz bardziej popularna wśród osób wyjeżdżających za granicę, choć nadal 59 proc. turystów wybiera samolot. Organizując wakacyjny wyjazd zagraniczny, coraz chętniej korzystają z pomocy touroperatorów. W tym roku 51 proc. wyjeżdżających zorganizuje wakacje samodzielnie, a 49 proc. uda się do biura podróży. Zwolennicy korzystania z pomocy profesjonalistów jako główny powód podają wygodę i brak konieczności martwienia się o formalności, zaufanie do biura oraz dodatkowe świadczenia oferowane przez touroperatora.
– Przy wyborze biur podróży podstawowym kryterium jest wiarygodność biura i poprzednie doświadczenia z tym usługodawcą. Powierzamy plany urlopowe znanym firmom, z którymi mamy pozytywne doświadczenia z przeszłości, bo tylko udany urlop sprawi, że ponownie wrócimy do tego samego biura podróży – mówi prezes Neckermann Polska.
Z roku na rok rośnie odsetek Polaków, którzy planują wykupić dodatkowe zabezpieczenie w postaci polisy turystycznej. W tym roku taki zamiar deklaruje 70 proc. wyjeżdżających Polaków, czyli około 3,3 mln osób. W 2012 roku w polisę turystyczną zaopatrywało się zaledwie 58 proc. polskich turystów.
– W związku z tym, że są to wyjazdy europejskie i w większości krajów istnieje paszport medyczny, ubezpieczenia są dość tradycyjne, ale zapewniające bezpieczeństwo w podróży i w ewentualnym nieoczekiwanym powrocie – mówi Tomasz Frączek.
Badanie pokazało również, że w stosunku do ubiegłego roku znacznie, bo o blisko 1,1 mln osób, zmniejszyła się liczba Polaków, którzy w ogóle nie planują wakacyjnego wypoczynku. Wśród osób rezygnujących z wyjazdu na urlop najczęstszym powodem są zbyt wysokie koszty lub stan zdrowia (własnego bądź członka najbliższej rodziny).
Czytaj także
- 2024-09-27: Zmiany klimatu zagrażają produkcji kawy. Susze pogłębiają trudną sytuację rolników
- 2024-10-03: Wstrzymanie dopłat do leasingu aut elektrycznych może zahamować na nie popyt. Większość firm odłoży zakup na przyszły rok
- 2024-10-01: Miasta stawiają na cyfryzację i inteligentne rozwiązania. To zwiększa ich atrakcyjność dla mieszkańców i inwestorów
- 2024-09-26: Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
- 2024-09-24: Firmy dostosowują biura do nowych realiów na rynku pracy. Coraz częściej są miejscem spotkań i budowania relacji
- 2024-10-02: J. Lewandowski: Unijny budżet na lata 2028–2034 jest bardzo skromny, ale inwestycyjny. Oby komisarzowi ds. budżetu udało się go zwiększyć
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-09-16: Ligowe mecze siatkarek w poprzednim sezonie obejrzało na trybunach ponad 210 tys. widzów. Sukcesy polskiej ligi przyciągają sponsorów
- 2024-09-16: Piotr Zelt: Od października zaczynam wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej. Czasami trafiają się takie grupy, że zastanawiam się, po co oni chcą ten zawód uprawiać
- 2024-09-18: Anna Głogowska: W samym środku lata wyjechałam na wakacje do Egiptu. Temperatura powietrza sięgała 43, a wody 38 stopni
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Szybko rośnie liczba osób z ostrą infekcją układu oddechowego, w tym grypy. Szczyt zachorowań przypadnie już na drugą połowę października
Centrum e-Zdrowia podaje, że od początku września odnotowano blisko 1,8 mln porad ambulatoryjnych udzielonych z powodu ostrych infekcji układu oddechowego, w tym grypy. Najlepszą metodą walki z chorobą jest szczepionka – najlepiej przyjęta między wrześniem a listopadem. Wciąż jednak na taki krok decyduje się zaledwie kilka procent Polaków, tymczasem grypa jest jedną z 10 najczęstszych przyczyn zgonów u osób powyżej 65. roku życia.
Transport
Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
Według Alton Aviation Consultancy koszty naprawy i remontów silników wzrosły z 31 mld dol. przed pandemią do 58 mld dol. w tym roku. Rośnie też zapotrzebowanie na pracowników – w ciągu najbliższych 20 lat na świecie będzie potrzebnych niemal 770 tys. mechaników lotniczych. Tylko w Polsce już teraz brakuje kilku tysięcy wyspecjalizowanego personelu. – Brak kadr spowalnia nasz rozwój. Obecnie potrzebujemy kilkuset wyspecjalizowanych osób – ocenia Aleksandra Juda, prezes LOT Aircraft Maintenance Services.
Problemy społeczne
Obecna technologia sztucznej inteligencji nie stanowi zagrożenia dla istnienia ludzkości. Nie jest zdolna do samodzielnego myślenia i planowania
Duże modele językowe, takie jak ChatGPT, nie potrafią samodzielnie nabywać nowych umiejętności, rozumować czy planować. Nie stanowią więc egzystencjalnego zagrożenia dla ludzkości – dowiedli naukowcy, którzy przeanalizowali możliwości dużych modeli językowych właśnie pod takim kątem. Nie oznacza to jednak, że narzędzia te nie stanowią żadnego zagrożenia. Wykorzystane niewłaściwie już dziś służą chociażby do szerzenia dezinformacji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.