Newsy

Popyt na chmurę obliczeniową rośnie siedem razy szybciej niż na inne usługi IT

2015-11-24  |  06:35

Chmura obliczeniowa zyskuje coraz więcej użytkowników wśród małych i średnich firm. W ubiegłym roku wydatki na takie rozwiązania w Polsce rosły siedem razy szybciej niż na tradycyjne IT i wyniosły 130,3 mln dol. – wynika z danych IDC. Rozwiązania chmurowe to dla firm oszczędności i usprawnienie pracy. Umożliwiają one dostęp do zasobów firmy z dowolnego miejsca na świecie i na dowolnym urządzeniu.

Główne zalety przeniesienie środowiska firmowego do chmury to obniżenie kosztów, zwiększenie bezpieczeństwa oraz zwiększenie mobilności – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tomasz Smirnow, menadżer ds. rozwoju w firmie Onex Group, oferującej rozwiązania Microsoft i szkolenia z zakresu ich wykorzystania.

Jak podkreśla, swoje zasoby do chmury przenosi coraz więcej firm z sektora MŚP. Tego typu rozwiązania umożliwiają dostęp do zasobów firmy z każdego miejsca na świecie i z każdego urządzenia, które jest podłączone do sieci. To znacząco wpływa na usprawnienie pracy. Poza tym coraz więcej firm wybiera chmurę ze względu na kwestie bezpieczeństwa. Tym bardziej że małe i średnie firmy rzadko kiedy same mogą sobie pozwolić na duże nakłady na zabezpieczenia przed cyberzagrożeniami.

Dodatkowo chmura to rozwiązanie dużo tańsze, gdyż firmy mają możliwość rezygnacji z lokalnej infrastruktury serwerowej i przekierowania części swoich rozwiązań biurowych do chmury, co jest zdecydowanie lepszym i łatwiejszym sposobem utrzymania tego typu infrastruktury. Jest to po prostu oszczędność dla firm – mówi Tomasz Smirnow.

Jak wynika z najnowszego raportu firmy analitycznej International Data Corporation (IDC) rynek usług informatycznych w chmurze był jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów IT, rósł blisko siedem razy szybciej od sektora tradycyjnego. W 2014 r. wydatki na chmurę publiczną i prywatną w Polsce wyniosły 130,3 mln dol. i były o 30,2 proc. wyższe niż dwa lata temu.

Najlepiej sprzedają się najnowsze rozwiązania Microsoftu, które opierają się na technologii w chmurze. Mam tu głównie na myśli Office 365 w różnych wersjach, jak również Microsoft Azure, czyli mówimy o serwerach hostowanych w chmurze – mówi przedstawiciel Onex Group. – Zauważyliśmy dużą tendencję zwyżkową, jeżeli chodzi o zainteresowanie rozwiązaniami Office 365. W II kwartale tego roku sprzedaliśmy ponad 800 licencji tego rozwiązania. Klienci są zainteresowani przechodzeniem do chmury, coraz bardziej się do tego przekonują.

Klientów interesuje przede wszystkim model subskrypcyjny – w ramach stałej okresowej opłaty mają oni dostęp do najnowszej wersji pakietu oraz możliwość wyboru aplikacji, z których chcą korzystać.

Jest możliwość instalacji oprogramowania na pięciu urządzeniach osobistych, dodatkowo w ramach umowy rocznej ma się gwarancję zawsze najnowszego oprogramowania. Jest to dużo korzystniejsze dla firm, szczególnie małych, kiedy dana osoba może pracować na laptopie, PC, dodatkowo może mieć jeszcze tablet. We wszystkich urządzeniach w ramach jednej licencji można zainstalować takie rozwiązania – mówi Tomasz Smirnow.

Zdaniem eksperta przedsiębiorstwa coraz bardziej będą się skłaniać do większości rozwiązań hostowanych w chmurze, co umożliwia na przykład Microsoft Azure. Pozwalają one bowiem na ograniczenie lub nawet rezygnację z lokalnych serwerów, regularne przeprowadzenie backupów i wydajne rozwiązania pocztowe oraz bazy danych.

Coraz więcej poważnych firm decyduje się na takie działanie ze względu na usprawnienie pracy – przekonuje Tomasz Smirnow. – Przykładem mogą być niektóre uczelnie, które zdecydowały się na przeniesienie części swoich serwerów do chmury podczas rekrutacji. Od początku sierpnia do końca września na stronach uniwersytetów oraz uczelni wyższych trwa wzmożony ruch. Dzięki skierowaniu go do chmury serwery stacjonarne się nie zatykają i wszyscy sprawnie mogą wprowadzać swoje dane oraz przeprowadzać inne operacje w systemie rekrutacyjnym.

Według prognoz IDC w 2019 roku wartość rynku usług w chmurze prywatnej i publicznej przekroczy w Polsce 450 mln dol., co będzie stanowić blisko 11 proc. całego rynku usług IT (obecnie jest to około 4 proc.). Autorzy raportu zwracają uwagę na to, że w miarę rozwoju rynku coraz mniej istotne będą usługi jako takie. Rosnąć będzie natomiast zapotrzebowanie na chmurę jako platformę wspierającą rozwój nowych rozwiązań IT łączących Big Data (duże zbiory informacji), mobilność i media społecznościowe.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi

Długość linii kolejowych w Polsce w eksploatacji wyniosła w 2023 roku 19 574 km – podał Urząd Transportu Kolejowego. W ocenie regulatora parametry linii kolejowych z roku na rok są na coraz wyższym poziomie, co wpływa na jakość realizowanych przewozów. W ocenie Adriana Furgalskiego z ZDG TOR powinniśmy więcej uwagi poświęcać pracom utrzymaniowym na kolei. Ten aspekt w dużej mierze był lekceważony, co skutkowało poważniejszymi, czyli droższymi i bardziej uciążliwymi pracami remontowymi.

Nauka

Na włączeniu komercyjnych projektów do programu Copernicus już korzystają polskie firmy. Jeszcze w tym roku na orbitę trafi największy polski układ optyczny EagleEye

Obecnie działa około 20 misji wspomagających program Copernicus, które dostarczają dane do usług działających w ramach programu. Planowanych jest kolejnych 10 służących m.in. do obserwacji lądu, badania aktywności i dynamiki oceanów, pomiaru jakości powietrza, monitorowania temperatury lądu i oceanu. Mogą wśród nich być również polskie satelity. – Nowa strategia Komisji Europejskiej i Europejskiej Agencji Kosmicznej, która włącza komercyjne systemy, to szansa dla Polski na budowę gospodarki opartej na wiedzy – ocenia Anna Burzykowska, oficer ds. innowacji w programie Copernicus Europejskiej Agencji Kosmicznej. Takim komercyjnym projektem z Polski jest satelita EagleEye, który jeszcze w tym roku ma zostać wyniesiony na orbitę.

Bankowość

Polskie banki nie zwalniają procesu digitalizacji. Wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich kosztów

– Technologie mają w tej chwili duży wpływ na strategie biznesowe banków. Są też istotną pozycją w kosztach, w niektórych bankach wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich całkowitych kosztów działalności – mówi dr Marek Radzikowski, wiceprezes zarządu PKO BP. Jak wskazuje, w centrum zainteresowania sektora bankowego są w tej chwili zwłaszcza te technologie, które pozwalają optymalizować obsługę klientów i podnosić jej jakość. Globalna analiza Bain & Company pokazuje, że takie inwestycje dają wymierne korzyści. Banki, które są liderami cyfryzacji, osiągają znacznie lepsze wyniki finansowe i mają bardziej lojalnych klientów niż pozostała część rynku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.