Newsy

Coraz większy wybór ofert pracy. Firmy potrzebują kandydatów prawie na każde stanowisko

2016-08-02  |  06:35

W ostatnich tygodniach firmy sygnalizują wysoki popyt na pracowników. Są oni poszukiwani nie tylko w gastronomii czy hotelarstwie, lecz także w branży call center i logistyce. Oferty dotyczą zarówno prac sezonowych czy na zastępstwo, jak i stałego zatrudnienia. Wbrew pozorom wakacje są więc dobrym momentem na szukanie nowej pracy. Pod koniec czerwca stopa bezrobocia spadła do 8,8 proc.

– Czy praca na rynku polskim jest? Tak. Czy ta praca daje możliwość rozwoju? Tak, zdecydowanie. Dlatego zachęcamy wszystkich do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Ostrowski, dyrektor regionu w firmie rekrutacyjnej Adecco Poland. – Firmy potrzebują obecnie kandydatów w zasadzie na każde stanowisko.

Według danych GUS pod koniec czerwca bezrobocie po raz pierwszy od wielu lat spadło poniżej poziomu 9 proc. i wyniosło 8,8 proc. To nie tylko efekt prac sezonowych, lecz także trwała tendencja. Rok temu stopa bezrobocia wynosiła 10,3 proc.

Na rynku pokutuje przekonanie, że wakacje to nie najlepszy okres do poszukiwania stałej pracy. Rekruterzy są bowiem na urlopach, przedsiębiorstwa pracują wolniej, a ważne decyzje podejmowane są zazwyczaj we wrześniu. Tymczasem sezon letni to okres wzmożonych aktywności w takich branżach jak produkcja, hotelarstwo, logistyka i inne.

 Są ofert związane z pracami sezonowymi, bo w takim jesteśmy okresie – wskazuje Marcin Ostrowski. – Ale pracodawcy poszukują również osób, z którymi chcą się związać na dłużej. Możemy mówić o stanowiskach asystenckich, juniorskich, specjalistycznych. Jest duży popyt na osoby ze znajomością różnych języków.

Jedną z branż poszukujących pracowników jest call centre i centra usług wspólnych.

– Ta branża daje możliwość znalezienia zatrudnienia osobom młodym ze znajomością języków. Zwykle to jest język angielski plus jakiś inny europejski bądź też pozaeuropejski, np. chiński, bo też mamy kilka takich ofert – twierdzi Marcin Ostrowski.

Poszukiwaną grupą pracowników są też handlowcy.

W wakacje można więc nie tylko zatrudnić się dorywczo, lecz także też ominąć boom kandydatów, którzy we wrześniu zaczną poszukiwać zajęcia. Letnia oferta może być też okazją do zdobycia doświadczenia, sprawdzenia i ewentualnej korekty planów zawodowych.

– Duże możliwości stwarza również praca na zastępstwo, która wcale nie musi być ograniczona czasowo – wyjaśnia Ostrowski. – Jeśli dana osoba dobrze się spisuje, pracodawca jest z niej zadowolony, to jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że już pozostanie w firmie. Z drugiej strony obserwujemy wzmożony ruch na rynku pracy, który generuje rotację. W przedsiębiorstwie oznacza ona, że otwierają się nowe możliwości, ruszają rekrutacje na kolejne stanowiska, między innymi dla osób, które przy okazji zastępstwa poznały organizację i zasady w niej obowiązujące.

Jak wynika z danych Adecco Poland, najwięcej ofert pracy sezonowej w tym roku zgłosiły firmy Amazon, Jabil Circuit (branża elektroniczna, Kwidzyń), Valeo Electric & Electronic Systems (motoryzacja, Czechowice Dziedzice) czy Bahlsen (sektor spożywczy, Skawina). Tylko Amazon w obu swoich lokalizacjach (w Poznaniu i Wrocławiu) zwiększa zatrudnienie o kilkaset osób. 

Z zestawienia ofert wynika, że najlepiej może zarobić kucharz czy operator wózka widłowego. W pierwszym przypadku miesięczna mediana wynagrodzenia wynosi 2400–2800 zł, w drugim – 2000–2500 zł.

– Dzisiaj każda osoba na rynku pracy ma wybór – podsumowuje Marcin Ostrowski. – Biorąc pod uwagę kompetencje i doświadczenie, może przebierać wśród wielu ofert zatrudnienia, które są na rynku dostępne, co przekłada się na rosnący poziom zarobkowania.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.