Newsy

Coraz większy wybór ofert pracy. Firmy potrzebują kandydatów prawie na każde stanowisko

2016-08-02  |  06:35

W ostatnich tygodniach firmy sygnalizują wysoki popyt na pracowników. Są oni poszukiwani nie tylko w gastronomii czy hotelarstwie, lecz także w branży call center i logistyce. Oferty dotyczą zarówno prac sezonowych czy na zastępstwo, jak i stałego zatrudnienia. Wbrew pozorom wakacje są więc dobrym momentem na szukanie nowej pracy. Pod koniec czerwca stopa bezrobocia spadła do 8,8 proc.

– Czy praca na rynku polskim jest? Tak. Czy ta praca daje możliwość rozwoju? Tak, zdecydowanie. Dlatego zachęcamy wszystkich do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Ostrowski, dyrektor regionu w firmie rekrutacyjnej Adecco Poland. – Firmy potrzebują obecnie kandydatów w zasadzie na każde stanowisko.

Według danych GUS pod koniec czerwca bezrobocie po raz pierwszy od wielu lat spadło poniżej poziomu 9 proc. i wyniosło 8,8 proc. To nie tylko efekt prac sezonowych, lecz także trwała tendencja. Rok temu stopa bezrobocia wynosiła 10,3 proc.

Na rynku pokutuje przekonanie, że wakacje to nie najlepszy okres do poszukiwania stałej pracy. Rekruterzy są bowiem na urlopach, przedsiębiorstwa pracują wolniej, a ważne decyzje podejmowane są zazwyczaj we wrześniu. Tymczasem sezon letni to okres wzmożonych aktywności w takich branżach jak produkcja, hotelarstwo, logistyka i inne.

 Są ofert związane z pracami sezonowymi, bo w takim jesteśmy okresie – wskazuje Marcin Ostrowski. – Ale pracodawcy poszukują również osób, z którymi chcą się związać na dłużej. Możemy mówić o stanowiskach asystenckich, juniorskich, specjalistycznych. Jest duży popyt na osoby ze znajomością różnych języków.

Jedną z branż poszukujących pracowników jest call centre i centra usług wspólnych.

– Ta branża daje możliwość znalezienia zatrudnienia osobom młodym ze znajomością języków. Zwykle to jest język angielski plus jakiś inny europejski bądź też pozaeuropejski, np. chiński, bo też mamy kilka takich ofert – twierdzi Marcin Ostrowski.

Poszukiwaną grupą pracowników są też handlowcy.

W wakacje można więc nie tylko zatrudnić się dorywczo, lecz także też ominąć boom kandydatów, którzy we wrześniu zaczną poszukiwać zajęcia. Letnia oferta może być też okazją do zdobycia doświadczenia, sprawdzenia i ewentualnej korekty planów zawodowych.

– Duże możliwości stwarza również praca na zastępstwo, która wcale nie musi być ograniczona czasowo – wyjaśnia Ostrowski. – Jeśli dana osoba dobrze się spisuje, pracodawca jest z niej zadowolony, to jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że już pozostanie w firmie. Z drugiej strony obserwujemy wzmożony ruch na rynku pracy, który generuje rotację. W przedsiębiorstwie oznacza ona, że otwierają się nowe możliwości, ruszają rekrutacje na kolejne stanowiska, między innymi dla osób, które przy okazji zastępstwa poznały organizację i zasady w niej obowiązujące.

Jak wynika z danych Adecco Poland, najwięcej ofert pracy sezonowej w tym roku zgłosiły firmy Amazon, Jabil Circuit (branża elektroniczna, Kwidzyń), Valeo Electric & Electronic Systems (motoryzacja, Czechowice Dziedzice) czy Bahlsen (sektor spożywczy, Skawina). Tylko Amazon w obu swoich lokalizacjach (w Poznaniu i Wrocławiu) zwiększa zatrudnienie o kilkaset osób. 

Z zestawienia ofert wynika, że najlepiej może zarobić kucharz czy operator wózka widłowego. W pierwszym przypadku miesięczna mediana wynagrodzenia wynosi 2400–2800 zł, w drugim – 2000–2500 zł.

– Dzisiaj każda osoba na rynku pracy ma wybór – podsumowuje Marcin Ostrowski. – Biorąc pod uwagę kompetencje i doświadczenie, może przebierać wśród wielu ofert zatrudnienia, które są na rynku dostępne, co przekłada się na rosnący poziom zarobkowania.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.