Mówi: | Anna Wicha |
Funkcja: | dyrektor generalna |
Firma: | Adecco Poland |
Już ponad 13 tys. osób skorzystało z bonów dla młodych bezrobotnych
Polacy wciąż niezbyt chętnie zmieniają miejsce zamieszkania w poszukiwaniu pracy. Zwiększenie mobilności pracowników będzie jednym z ważniejszych wzywań w tym roku. Pomagają w tym bony dla młodych bezrobotnych wprowadzone w ubiegłym roku przez resort pracy. Z różnego typu pomocy oferowanej młodym przez urzędy pracy skorzystało ponad 13 tys. osób, w tym ponad 700 z bonów na zasiedlenie.
– Wyzwaniem dla polskiego rynku pracy na najbliższe lata jest obalenie mitu, że to praca ma mnie znaleźć, a nie ja mam poszukiwać pracy, czyli chodzi o mobilność geograficzną kandydatów – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Wicha, dyrektor generalna Adecco Poland, agencji doradztwa personalnego.
W krajach zachodnich takiego problemu nie. Zmiana miejsca zamieszkania w związku ze zmianą pracy jest częstym zjawiskiem. Sprzyja temu również specjalnie przygotowana infrastruktura, czyli m.in. duży rynek mieszkań na wynajem. To przeprowadzka i zmiana mieszkania jest właśnie jednym z częstszych powodów, dla którego młodzi rezygnują z danej oferty pracy.
– Musimy to w swojej mentalności zmienić, zwłaszcza że liczby, które dotyczą bezrobocie w poszczególnych regionach, są bardzo różne. W Poznaniu bezrobocie wynosi mniej niż 5 proc., we Wrocławiu czy Krakowie podobnie, natomiast ściana wschodnia, gdzie poszukiwane są podobne kompetencje co w innych dużych miastach, barierą pozostaje dostępność tych kandydatów na rynku – wyjaśnia Anna Wicha.
Według najnowszych statystyk GUS na koniec listopada najwyższe bezrobocie było w województwie warmińsko-mazurskim (18,3 proc.). W niektórych podregionach stopa bezrobocia przekraczała nawet poziom 20 proc.
W zwiększaniu mobilności pracowników pomóc mają bony relokacyjne dla młodych bezrobotnych.
Kwota bonu relokacyjnego (na zasiedlenie) wynosi maksymalnie 200 proc. przeciętnego wynagrodzenia i może uzyskać go osoba podejmująca pracę w odległości co najmniej 80 km lub 3 godzin czasu dojazdu od aktualnego miejsca zamieszkania. Jak podaje MPiPS, od startu programu w połowie 2014 r. do tej pory z takiej formy pomocy skorzystało 740 bezrobotnych.
– Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wprowadziło pomysł bonów relokacyjnych dla osób bezrobotnych. Pracodawca musi dać jakąś gwarancję, że takiego pracownika zatrudni albo że część ryzyka bierze na siebie i sam z potencjalnym pracownikiem ustala zasady płatności za relokację – tłumaczy dyrektor generalna Adecco Poland.
Bony relokacyjne, obok bonów szkoleniowych, stażowych i zatrudnieniowych, są częścią szerszego planu poprawy sytuacji młodych ludzi na rynku pracy. Łącznie ze wszystkich rodzajów bonów skorzystało już od maja 13 tys. osób.
– Mimo że rozwijamy się dosyć szybko w porównaniu z krajami z Europy Zachodniej, przed nami jeszcze wiele wyzwań. Mamy cały czas dwucyfrowe bezrobocie, w wielu wypadkach dotyczy ono głównie ludzi młodych i osób w wieku 50+ – mówi Wicha. – Wyzwaniem pozostaje tzw. bezrobocie strukturalne, z którym trzeba walczyć. Takie, które jest rozłożone i geograficznie, i profilowo.
W listopadzie stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła 11,4 proc. i w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosła o 0,1 pkt proc., a w porównaniu z listopadem 2013 r. zmalała o 1,8 pkt proc. W urzędach pracy zarejestrowanych było 1,8 mln osób.
– Problemem jest również niedopasowanie poziomu edukacji do rynku pracy. Osoby, które wychodzą ze szkół i rynku edukacyjnego, nie bardzo potrafią znaleźć sobie miejsca na rynku pracy – zaznacza Wicha.
Z danych GUS wynika, że w listopadzie do urzędów pracy zgłosiło się 213,2 tys. osób, z czego 8,3 proc. to osoby, które ukończyły edukację w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W tej niespełna osiemnastotysięcznej grupie 37 proc. stanowili absolwenci szkół wyższych.
Czytaj także
- 2024-07-22: Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
- 2024-07-15: Rynek znów wierzy w obniżki stóp w USA po wakacjach, w Polsce się na nie nie zanosi. To zwiastuje umocnienie złotego, osłabienie dolara i wzrost cen złota
- 2024-07-19: Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street
- 2024-07-05: Co trzecia osoba w wieku 25–34 lata nadal mieszka z rodzicami. Większość gniazdowników pracuje
- 2024-07-17: Prace nad przepisami o asystencji osobistej na ostatniej prostej. Pomoże ona zaktywizować zawodowo osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunów
- 2024-07-04: Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków
- 2024-07-03: Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
- 2024-07-02: Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
- 2024-07-16: Handel odczuwa kryzys demograficzny. Pracownicy zagraniczni i automatyzacja sposobem na niedobór kadr
- 2024-06-19: Ojcowie coraz częściej wykorzystują urlopy rodzicielskie. Wciąż jednak wiele zależy od podejścia pracodawców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Bankowość
![](https://www.newseria.pl/files/11111/677-bgk,w_274,_small.jpg)
Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój
Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.
Handel
E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
![](https://www.newseria.pl/files/11111/tpay-platnosci-foto,w_133,r_png,_small.png)
Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.
Firma
Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lichthund-gielda-foto,w_133,r_png,_small.png)
Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.