Newsy

Już ponad 13 tys. osób skorzystało z bonów dla młodych bezrobotnych

2015-01-08  |  06:50

Polacy wciąż niezbyt chętnie zmieniają miejsce zamieszkania w poszukiwaniu pracy. Zwiększenie mobilności pracowników będzie jednym z ważniejszych wzywań w tym roku. Pomagają w tym bony dla młodych bezrobotnych wprowadzone w ubiegłym roku przez resort pracy. Z różnego typu pomocy oferowanej młodym przez urzędy pracy skorzystało ponad 13 tys. osób, w tym ponad 700 z bonów na zasiedlenie.

– Wyzwaniem dla polskiego rynku pracy na najbliższe lata jest obalenie mitu, że to praca ma mnie znaleźć, a nie ja mam poszukiwać pracy, czyli chodzi o mobilność geograficzną kandydatów – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Wicha, dyrektor generalna Adecco Poland, agencji doradztwa personalnego.

W krajach zachodnich takiego problemu nie. Zmiana miejsca zamieszkania w związku ze zmianą pracy jest częstym zjawiskiem. Sprzyja temu również specjalnie przygotowana infrastruktura, czyli m.in. duży rynek mieszkań na wynajem. To przeprowadzka i zmiana mieszkania jest właśnie jednym z częstszych powodów, dla którego młodzi rezygnują z danej oferty pracy.

Musimy to w swojej mentalności zmienić, zwłaszcza że liczby, które dotyczą bezrobocie w poszczególnych regionach, są bardzo różne. W Poznaniu bezrobocie wynosi mniej niż 5 proc., we Wrocławiu czy Krakowie podobnie, natomiast ściana wschodnia, gdzie poszukiwane są podobne kompetencje co w innych dużych miastach, barierą pozostaje dostępność tych kandydatów na rynku – wyjaśnia Anna Wicha.

Według najnowszych statystyk GUS na koniec listopada najwyższe bezrobocie było w województwie warmińsko-mazurskim (18,3 proc.). W niektórych podregionach stopa bezrobocia przekraczała nawet poziom 20 proc.  

W zwiększaniu mobilności pracowników pomóc mają bony relokacyjne dla młodych bezrobotnych.

Kwota bonu relokacyjnego (na zasiedlenie) wynosi maksymalnie 200 proc. przeciętnego wynagrodzenia i może uzyskać go osoba podejmująca pracę w odległości co najmniej 80 km lub 3 godzin czasu dojazdu od aktualnego miejsca zamieszkania. Jak podaje MPiPS, od startu programu w połowie 2014 r. do tej pory z takiej formy pomocy skorzystało 740 bezrobotnych.

– Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wprowadziło pomysł bonów relokacyjnych dla osób bezrobotnych. Pracodawca musi dać jakąś gwarancję, że takiego pracownika zatrudni albo że część ryzyka bierze na siebie i sam z potencjalnym pracownikiem ustala zasady płatności za relokację – tłumaczy dyrektor generalna Adecco Poland.

Bony relokacyjne, obok bonów szkoleniowych, stażowych i zatrudnieniowych, są częścią szerszego planu poprawy sytuacji młodych ludzi na rynku pracy. Łącznie ze wszystkich rodzajów bonów skorzystało już od maja 13 tys. osób.

– Mimo że rozwijamy się dosyć szybko w porównaniu z krajami z Europy Zachodniej, przed nami jeszcze wiele wyzwań. Mamy cały czas dwucyfrowe bezrobocie, w wielu wypadkach dotyczy ono głównie ludzi młodych i  osób w wieku 50+ – mówi Wicha. – Wyzwaniem pozostaje tzw. bezrobocie strukturalne, z którym trzeba walczyć. Takie, które jest rozłożone i geograficznie, i profilowo.

W listopadzie stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła 11,4 proc. i w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosła o 0,1 pkt proc., a w porównaniu z listopadem 2013 r. zmalała o 1,8 pkt proc. W urzędach pracy zarejestrowanych było 1,8 mln osób.

Problemem jest również niedopasowanie poziomu edukacji do rynku pracy. Osoby, które wychodzą ze szkół i rynku edukacyjnego, nie bardzo potrafią znaleźć sobie miejsca na rynku pracy – zaznacza Wicha.

Z danych GUS wynika, że w listopadzie do urzędów pracy zgłosiło się 213,2 tys. osób, z czego 8,3 proc. to osoby, które ukończyły edukację w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W tej niespełna osiemnastotysięcznej grupie 37 proc. stanowili absolwenci szkół wyższych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

Firma

Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.