Newsy

Nie tylko pracodawca powinien motywować do działania pracowników. Mogą to robić także koledzy z pracy

2015-12-17  |  06:45
Mówi:Anna Rosiak
Funkcja:doradca zawodowy, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Szczecinie
  • MP4
  • Uznanie dokonań pracowników i premie finansowe – to najważniejsze narzędzia motywacyjne w rękach każdego pracodawcy. Zaangażowanie w wykonywanie obowiązków mogą podtrzymywać także sami pracownicy, tworząc dobrą atmosferę w zespole. Jej podstawą powinno być docenianie i chwalenie osiągnięć współpracowników oraz gotowość do pomocy.

    Motywacja do pracy nie jest stała  może ulegać wahaniom w zależności od atmosfery panującej w miejscu zatrudnienia, sytuacji życiowej pracownika, a nawet pory roku. Psychologowie wyróżniają dwa rodzaje motywacji pracowników: pozytywną, wynikającą z chęci otrzymania nagrody (gratyfikacji pieniężnej bądź satysfakcji własnej z dobrze wykonanej pracy) i negatywną, której źródłem jest obawa przed karą. Zdaniem ekspertów system nagród zawsze się sprawdza, nagrody muszą być jednak adekwatne do wykonanej przez podwładnego pracy.

    – Nagradzamy to, czego pracownik dokonał, a nie samego pracownika. Musi być jasno uzasadnione, za co on został nagrodzony, bo przeniosło się to np. na dochody w firmie czy zrealizowanie konkretnych celów – mówi agencji informacyjnej Newseria Anna Rosiak, doradca zawodowy, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Szczecinie.

    W utrzymaniu stałego, wysokiego zaangażowania podwładnych ogromną rolę odgrywa pracodawca. Jednym z najważniejszych czynników motywujących do pracy są pieniądze, jednak  zdaniem psychologów pracy  tuż za nim plasuje się uznanie. Pracownicy, których wysiłek i zaangażowanie w wykonywanie obowiązków zawodowych są dostrzegane przez szefów, pracują chętniej i wydajniej. Uznanie może się przejawiać w formie premii finansowych, często jednak zwykłe pochwały wystarczą, by zmotywować pracownika. Dla wielu osób pochwała szefa stanowi nawet rekompensatę nieco niższych zarobków lub braku premii.

    – Bardzo lubimy być zauważani i doceniani, zwłaszcza przez naszych przełożonych. Dobrze jest, kiedy czasami prezes wejdzie do pokoju, zobaczy, co pracownicy robią, pochyli się nad ich pracą, pochwali i podziękuje za jakieś działanie. Zwracanie no to uwagi przez pracodawców jest bardzo istotne – mówi Anna Rosiak.

    Istotnym czynnikiem motywującym jest także możliwość osiągania sukcesów zawodowych oraz rozwój osobisty. Dbający o pracownika szef powinien więc zapewnić mu warunki pracy pozwalające na realizację tych celów.

    Na poziom zaangażowania znaczny wpływ ma ponadto atmosfera panująca w firmie  w dużej mierze zależy ona także od współpracowników. Brak konfliktów lub szybkie ich rozwiązywanie, równość pracowników (także ze względu na płeć), wzajemna życzliwość pracowników wobec siebie  te czynniki sprawiają, że praca jest wydajniejsza.

    – Gotowość do pomocy, zauważanie tego, co jest dobrze zrobione oraz zauważanie mocnych stron i sukcesów przez najbliższe otoczenie w firmie będzie powodowało, że z wzajemnością wróci to do nas z powrotem, bo nasza koleżanka czy kolega odwzajemnią się tym samym – mówi Anna Rosiak. 

    Warto jednak pamiętać, że gotowość do pomocy nie oznacza wyręczania kolegi. To może bowiem prowadzić do zaniżenia jego poczucia własnej wartości. Niska wiara we własne możliwości to jeden z istotniejszych czynników zniechęcających do pracy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

     Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

    Infrastruktura

    Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

    Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

    IT i technologie

    Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

    Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.