Mówi: | Tomasz Zalewski |
Funkcja: | radca prawny |
Firma: | założyciel Fundacji LegalTech Polska |
Nowe technologie nie zastąpią prawników, ale ułatwią im wykonywanie pracy. Dziś korzysta z nich niewiele kancelarii
Tylko niewielka grupa kancelarii wykorzystuje zaawansowane narzędzia informatyczne. Zdecydowana większość pracuje analogowo. Problemem jest brak rozwiązań, które odpowiadają na realne potrzeby prawników i odciążyłyby ich od żmudnych prac administracyjnych. Pojawiają się jednak programy, które ułatwiają pracę prawnikom, m.in. te oparte o sztuczną inteligencję, wykorzystywane do analizy dużej liczby dokumentów – ocenia Tomasz Zalewski, założyciel Fundacji LegalTech Polska.
– Technologie mogą pomóc prawnikom nie tyle w zmianie sposobu pracy, ile mogą odciążyć ich od najrozmaitszych czynności administracyjno-biurowych, które odciągają ich od tego, co stanowi esencję pracy prawnika, czyli pomagania ludziom w rozwiązywaniu ich problemów – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Tomasz Zalewski, radca prawny, założyciel Fundacji LegalTech Polska.
Z raportu „Diagnoza potrzeb prawników w zakresie wykorzystywania narzędzi informatycznych w usługach prawniczych”, opublikowanego przez Fundację LegalTech Polska, wynika, że prawnicy oczekują elektronicznego dostępu do statusu prowadzonych spraw, dostępu do szablonów i przykładów online (po ok. 63 proc.), dostępu do informacji i publikacji online (60,7 proc.) oraz możliwości automatycznego generowania raportów, tabeli dokumentów prawnych (59,3 proc.). Obecnie prawnicy narzekają na uciążliwość prac administracyjnych, stricte biurowych, jak rejestracja czasu pracy, rejestracja zlecenia czy pozyskanie klientów.
– Z jednej strony jest bardzo dużo oprogramowania, które teoretycznie może pomóc prawnikom. Z drugiej strony większość prawników twierdzi, że te narzędzia są niedostosowane do ich oczekiwań i realnych potrzeb. Specyfika pracy prawników chyba nie jest jeszcze dostatecznie rozpoznana przez twórców tego typu narzędzi i w związku z tym występuje niedostosowanie oferty do realnych potrzeb prawników – wskazuje Tomasz Zalewski.
Prawnicy narzekają na brak kompleksowego narzędzia, które uwzględniałoby specyfikę pracy kancelarii prawnej, ale też konkretnych jej typów, np. zapewnienie kompleksowego narzędzia jedynie dla kilkuosobowego zespołu prawników czy dla kancelarii działającej w specyficznym obszarze. Niektóre kancelarie zniechęca również to, że wprowadzenie rozwiązań informatycznych wiąże się z dodatkowymi kosztami oraz obowiązkiem przeszkolenia pracowników. Często to także kwestia niechęci zarządu do wprowadzenia nowych technologii. Z drugiej jednak strony, jeśli pojawiają się odpowiednie rozwiązania, to są możliwe do zastosowania tylko w wąskim zakresie.
– To, czego prawnicy rzeczywiście potrzebują, to narzędzi, które będą ich wspierać w naturalnym cyklu pracy, w każdym elemencie pracy z klientem. Chodzi o narzędzia, które ułatwiają im komunikację z klientem, zwłaszcza komunikację szyfrowaną bądź chronioną, co jest wymogiem współczesnych czasów, a także uwzględniają tajemnicę zawodową i rozwiązania wspierające ich w tworzeniu dokumentów, które są podstawowym sposobem wyrażania myśli przez prawników. Te najczęściej są wciąż tworzone w sposób dosyć manualny, wymagający dużego zaangażowania czasu i pracy – tłumaczy założyciel Fundacji LegalTech Polska.
Zdaniem Tomasza Zalewskiego najbardziej zaawansowanymi programami obecnie są te do wyszukiwania informacji. Oparte o sztuczną inteligencję pozwalają po kluczowych frazach odszukać potrzebne dokumenty z tomów akt. Zbieranie informacji o stanie orzecznictwa i prawa jest uciążliwe dla 41 proc. prawników, przede wszystkim ze względu na obszerność orzecznictwa, zmiany ustawodawstwa i nowe regulacje prawne.
Jak podkreślają eksperci, sztuczna inteligencja nie zastąpi pracy prawników. Wprowadzone kilka lat temu wirtualne kancelarie upadły.
– Prawnicy ciągle będą musieli być ludźmi z krwi i kości, którzy będą kontaktować się z ludźmi, którym pomagają. Jestem natomiast przekonany, że coraz to nowe narzędzia technologiczne bardzo ułatwią to zadanie. Pozwolą się prawnikom skoncentrować tylko na świadczeniu pomocy prawnej, natomiast odciążą od żmudnej pracy związanej z formatowaniem dokumentów, rozliczaniem czasu pracy, przygotowaniem ofert i innymi czynnościami, na które obecnie w kancelarii poświęcamy bardzo dużo czasu – przekonuje Tomasz Zalewski.
Czytaj także
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.