Newsy

Nowoczesne biuro kartą przetargową w procesie rekrutacji. 80 proc. osób przed podpisaniem umowy sprawdza warunki w miejscu pracy

2017-10-13  |  06:35

Elementem walki o pracownika jest obecnie nowoczesne biuro oraz atrakcyjny wystrój wnętrz, który zapewni komfortową pracę. 80 proc. pracowników przed podpisaniem umowy zwraca uwagę na warunki, w jakich będzie pracować. Sytuacja na rynku nieruchomości sprawia, że pracodawcy mają w czym wybierać.

– W Warszawie wciąż powstaje wiele biurowców. Odsetek powierzchni dostarczanej na rynek jest nieznacznie mniejszy niż w zeszłym roku, a najemców, którzy szukają nowej siedziby, jest tyle samo. Możliwości negocjacyjne najemców są duże, przy czym zaczyna być już odczuwalny trend, że aby móc negocjować mocno, należy przedstawiać zwiększone zapotrzebowanie – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Kajetan Michalski, broker z Nuvalu Polska.

Z raportu Knight Frank wynika, że na koniec I półrocza 2017 roku całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej w Polsce przekroczyły 9,6 mln mkw. W Warszawie i kilku największych rynkach regionalnych w budowie pozostaje 1,9 mln mkw., z czego 600 tys. mkw. zostanie oddanych do użytku do końca 2017 roku. Na wysokim poziomie utrzymuje się też popyt. O ile w latach 2012–2014 było to ok. 960 tys. mkw. rocznie,o tyle od 2015 roku kształtuje się on na poziomie 1,3 mln mkw. Przy dużej konkurencji na rynku właściciele budynków stawiają na innowacyjne rozwiązania, m.in. proekologiczne.

– Deweloperzy wprowadzają udogodnienia dla rowerzystów i szereg rozwiązań, które ułatwiają pracownikom bytowanie w miejscu pracy i dają im lepsze samopoczucie – tłumaczy Michalski.

Firmy zwracają coraz większą uwagę na części wspólne, ułatwiające zespołową pracę, czy pomieszczenia, w których pracownik może się zrelaksować i nabrać sił do dalszej pracy. Tego typu podejście jest konieczne, ponieważ warunki pracy są dla kandydatów jednym z istotnym kryteriów wyboru pracodawcy. Z raportu Nuvalu „Czego nie wiesz o swoim biurze” wynika, że nawet 80 proc. kandydatów nie podpisuje umowy, zanim nie zobaczy miejsca pracy.

– Branżą, która prześciga się w pozyskaniu nowych pracowników, aranżując swoje biuro bardzo nowocześnie z przestrzenią socjalną, wypoczynkowa i relaksacyjną, jest branża IT. To ten sektor najbardziej skupia się na tym, żeby pozyskać pracownika wystrojem wnętrza. Pracownik może korzystać ze wszystkich stref, które są w stanie, w jakiś sposób zmienić jego pozycję pracy. W branży informatycznej, która jest trochę mniej formalna niż np. branża finansowa rzeczywiście, taki trend jest, ale pomału przekłada się też na inne branże – ocenia Monika Szawernowska, prezes zarządu pracowni architektonicznej Concept Space.

Każda strefa powinna zostać zaprojektowana zgodnie z przeznaczeniem. Strefa dla klientów powinna być efektowna i przyciągać uwagę, dobrze sprawdzą się odważne kolory. Miejsce pracy powinno być kolorystycznie wyciszone, a przestrzeń przedzielona meblami. Coraz częściej pracownicy zwracają uwagę na strefę relaksu.

– Mieliśmy informacje od klientów z branży IT, że pracownik w momencie rozmowy rekrutacyjnej chciał zobaczyć, jak wygląda biuro i jakie są przestrzenie nieformalne w tym biurze, z czego będzie mógł docelowo korzystać podczas swojej 8-, 10- czy nawet 12-godzinnej pracy – zaznacza Monika Szawernowska.

Nowoczesne biura wiążą się z wyższym czynszem. W Warszawie w zależności od położenia miesięczny koszt wynajęcia wynosi od 11 do ok. 24 euro za mkw. Na nieco mniejszych rynkach czynsz raczej nie przekracza 15 euro. Jak jednak przekonuje ekspert Nuvalu Polska, przeprowadzka może przynieść duże korzyści, nie tylko wizerunkowe. Nowe budynki budowane są z wykorzystaniem ekologicznych materiałów i technologii, to zaś zmniejsza zużycie mediów. Opłaty eksploatacyjne mogą być nawet o połowę mniejsze niż w starych biurowcach.

– Przenosiny z budynku o charakterze biurowym, mieszkalnego, typowego domu biurowego czy starszego technologicznie budynku będą w długim terminie rodziły optymalizacje finansowe. Poziomy czynszów za odpowiedni rodzaj usługi też są na określonym poziomie. Orientacyjny poziom czynszowy dla budynku, który zapewni nam wysoki komfort użytkowania i będzie przedstawiał bardzo racjonalną gospodarkę kosztami wspólnymi, to przedział pomiędzy 13–15 euro – wskazuje Michalski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.