Newsy

Nowoczesne i atrakcyjne biuro to często karta przetargowa pracodawcy. Może też zdecydować o zainteresowaniu klientów

2019-03-20  |  06:20

Tylko co trzecie biuro w Polsce wspiera kreatywność i pracę zespołową, a 7 proc. deklaruje korzystanie z modelu Activity-Based Working, precyzyjnie dopasowanego do pracowników i charakteru wykonywanych przez nich zadań. Tymczasem niemal 70 proc. pracowników ocenia, że praca w środowisku opartym na aktywności dodaje energii i pozwala osiągać lepsze efekty. – Nowoczesne i dobrze przystosowane biuro może być przewagą konkurencyjną firmy w walce o wysoko wykwalifikowanych pracowników – przekonuje Karina Kreja z firmy Kinnarps.

Nie ma wątpliwości, że nowoczesne biuro wspiera wzorce pracy, jakie dzisiaj chcemy uzyskać. Potrzebujemy pracowników dużo bardziej kreatywnych i przede wszystkim zadowolonych ze swojej pracy, ponieważ wielkim problemem jest to, że dzisiaj organizacje mają problem z utrzymaniem pracowników w biurze – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes  Karina Kreja, ekspert strategii środowiska pracy w firmie Kinnarps.

Zmiany na rynku pracy niosą za sobą nowe trendy w aranżacji biur. Wciąż jeszcze wiele powierzchni zorganizowanych jest zgodnie z koncepcjami wypracowanymi kilkanaście lat temu. Raport „Nie bój się Activity‑Based Working” opracowany przez Hays, Kinnarps oraz Skanska wskazuje, że w Polsce 72 proc. firm pracuje w biurach typu open space, wzbogaconych o pewne udogodnienia, co piąte korzysta z przestrzeni podzielonej na gabinety, a tylko 7 proc. wykorzystuje model Activity-Based Working, który w centrum zainteresowania stawia pracownika i jego potrzeby.

Nowoczesna przestrzeń pracy bardzo dobrze wpływa na pracowników i ich efektywność. Możemy to mierzyć deklaratywnie na podstawie tego, jak sami pracownicy określają swoje poczucie przed wejściem do nowego biura i po zamieszkaniu w nim. To zwykle bardzo zmienia się na korzyść nowej przestrzeni. Natomiast bardzo trudne jest określenie wzrostu efektywności ich pracy w nowej przestrzeni. Przestrzegamy jednak przed traktowaniem efektywności jako biznesowego celu samego w sobie – zaznacza Karina Kreja.

Blisko 70 proc. pracowników zauważyło, że praca w środowisku opartym na aktywności pozwala osiągać lepsze rezultaty i jest bardziej stymulująca (raport „Nie bój się Activity‑Based Working” na podstawie projektu Susan Smulders i Denise Clarijs z Kinnarps Polska). Obecnie tylko 30 proc. biur wspiera kreatywność i pracę zespołową. Najwięcej firm znajduje się w połowie drogi, a ich przestrzeń zawiera elementy wpisujące się w oczekiwane zachowania i wspierające postawy pożądane w miejscu pracy.

Zawsze we wszystkich badaniach to pensje pojawiają się na pierwszej pozycji stanowiącej wyróżnik pracodawcy. Natomiast wysoko wśród powodów, dla których pracownicy chcą zostać w danej organizacji, pojawiają się inne, znacznie mniej mierzalne współczynniki, jak atmosfera w pracy i – uwaga – właśnie biuro lub styl pracy – mówi ekspertka Kinnarps.

Nowoczesne i dobrze przystosowane biuro może być przewagą konkurencyjną firmy w walce o wysoko wykwalifikowanych pracowników. Przeciętnie w firmach koszty wynajmu biura stanowią ok. 10 proc. kosztów operacyjnych, a koszty zatrudnienia – ok. 70 proc.

Jest to jeden z głównych czynników employer brandingu, który daje jasny przekaz informacyjny na temat tego, jaki system wartości stosuje dana organizacja i jak pracuje. Dlatego bardzo ważne jest, żeby przestrzeń jak najlepiej odzwierciedlała nasz przekaz – przekonuje Karina Kreja.

Odpowiednie biuro może być decydujące także dla klientów firmy.

Klienci organizacji dobrze reagują na nowoczesną przestrzeń i przez ten pryzmat są w stanie ocenić jakość tej firmy, jej wiarygodność, ale przede wszystkim to, jak traktuje swoich pracowników – mówi Karina Kreja. – Dzisiaj w dobie rynku pracownika, kiedy najważniejsza jest długoterminowa relacja, jakość biura, którą oferuje pracodawca swojemu zespołowi jest jednym ze wskaźników, jak długo i jak dobrze ten zespół będzie razem pracował. A jak podejmujemy z kimś współpracę, chodzi nam o to, byśmy możliwie długo współpracowali z możliwie najlepszym zespołem.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.