Newsy

Prawie połowa młodych pracowników nie podjęła się zadania, które kłóciło się z ich wartościami

2016-02-29  |  06:00

Pracownicy z pokolenia Y, czyli urodzeni między 1983 a 1994 rokiem, coraz częściej opierają swoją karierę na wartościach osobistych. Blisko połowa przyznała, że odmówiła wykonania w pracy zadania, które kłóciło z ich zasadami etycznymi – wynika z badania Deloitte. System wartości ma coraz większe znaczenie również dla innych grup pracowników oraz dla pracodawców. Na pierwszym miejscu stawiane są rodzina i zdrowie, a następnie uczciwość.

Zarówno w biznesie, jak i w życiu prywatnym wartości mają istotne znaczenie. Na pierwszym miejscu bezwzględnie jest szczęście rodzinne, na drugim szeroko rozumiane zdrowie, później uczciwość – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Nowak, dyrektor zarządzający w firmie doradczej Okaeri Consulting. – Miałem przyjemność pracować z pracodawcami z listy „Forbesa”. Co ciekawe, każdy z nich wskazywał, że rodzina miała kolosalne znaczenie dla osiągnięcia sukcesu w biznesie.

Jak wynika z badania Okaeri Consulting i Human Graph wbrew dość powszechnej opinii wyższe wartości, w tym religia, są istotne, zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Poproszeni o wskazanie trzech wartości, które powinny być ważne dla osoby pragnącej osiągnąć sukces w biznesie, obie grupy najczęściej wskazywały „uczciwe życie”. Odpowiedzi takiej udzieliło 51 proc. pracodawców i 38 proc. zatrudnionych.

Tu dysproporcja jest dosyć duża. Podobne były w pytaniach o inne wartości. Dla pracowników ważna jest przyjaźń. Wskazało ją 14 proc. ankietowanych., a wśród pracodawców – tylko 1 proc. To jest granica błędu statystycznego – mówi ekspert.

Nowak podkreśla, że w miejscu pracy często toczą się rozmowy na temat wyznawanych wartości. Eksperci podkreślają, że tego typu rozmowy na temat wartości pozwalają w sposób jednoznaczny i czytelny ustalić zasady współpracy w zespołach. Większość badanych potwierdza, że takie rozmowy mają miejsce między podwładnymi (72 proc.) oraz między przełożonymi (87 proc.).

Trochę inaczej to wygląda, kiedy pytamy wprost o rozmowy na temat religii. Tu gros pracodawców boi przyznać, że rozmawia o kwestiach religii, bo znacznie mniej wskazuje, że takie rozmowy mają miejsce – wyjaśnia Michał Nowak.

Ponad połowa pracowników zadeklarowała, że temat ten przejawia się w rozmowach z przełożonymi. Z kolei do takich rozmów z podwładnymi przyznaje się 35 proc. pracodawców.

Według badania Okaeri Consulting t\9 proc. badanych pracowników i 6 proc. pracodawców uważa, że wiara religijna powinna przyświecać osobom, które chcą osiągnąć sukces w biznesie. Ankieta wykazała związek między taką deklaracją a podkreśleniem znaczenia uczciwości w biznesie. Zarówno dla jednej, jak i drugiej grupy wiara okazała się być ważniejsza niż sukces czy sława. 

Ponad 17 proc. pracodawców i 13 proc. pracowników wskazało, że wiara i wartości religijne mają znaczenie w prowadzeniu biznesu i osiągnięcie sukcesu w ich branży – dodaje Nowak.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.