Newsy

Przybywa kobiet na kierunkach technicznych. Wciąż jednak stanowią zaledwie 1/3 studentów

2015-04-22  |  06:55

Aktualizacja 2014-05-19 15:48

Na polskich uczelniach technicznych nadal studiuje mniej kobiet niż mężczyzn. Stanowią one niecałe 37 proc. studentów, ale ten wskaźnik z roku na rok rośnie. Ukończona politechnika daje dziś znacznie lepszą pozycję startową na rynku pracy niż inne studia. Tym bardziej że w branży nowych technologii brakuje wykwalifikowanych pracowników.

Z informacji, które płyną z branży, wynika, że brakuje ok. 50 tys. wykwalifikowanych informatyków, to są konkretne miejsca pracy – zwraca uwagę w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. – Według danych Komisji Europejskiej do 2016 roku powstanie w całej Unii Europejskiej ponad 700 tys. miejsc pracy w branży nowoczesnych technologii, to znaczy, że powinniśmy się kształcić w tym obszarze, nie zmieniać swoich kwalifikacji, tylko je podnosić. Chciałabym, żeby kobiety miały w tym swój udział.

Siedem lat temu kobiety na studiach technicznych w Polsce stanowiły 30,7 proc. studentów. W tym roku akademickim, jak podaje Fundacja Edukacyjna Perspektywy wskaźnik ten wzrósł do 36,9 proc. Na wielu wydziałach uczelni stricte technicznych udział kobiet nie przekracza jednak kilku procent. Na Wydziale Elektrycznym Politechniki Śląskiej jest ich tylko 4,3 proc. Podobnie niskim zainteresowaniem wśród pań cieszy się mechanika, elektronika, elektrotechnika czy automatyka. Kobiety stanowią też zaledwie 13,4 proc. ogółu studentów na kierunkach informatycznych.

UKE podejmuje działania promujące studia technologiczne i informatyczne wśród kobiet. Jak podkreśla prezes Urzędu, w branży tej jest wiele miejsc pracy, dającej przede wszystkim duże możliwości rozwoju. Co roku w czwarty czwartek czwartego miesiąca, czyli w tym roku 23 kwietnia, obchodzimy Światowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nowoczesnych Technologiach.

Jest to dzień ustanowiony przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny agendą ONZ, który ma promować udział kobiet jako pracowników w branży oraz dostęp kobiet do nowoczesnych technologii i posługiwanie się przez nie narzędziami cyfrowymi – informuje Magdalena Gaj. – W ubiegłym roku w 140 krajach na świecie odbyło się ponad 3,5 tys. różnego rodzaju wydarzeń, które promują udział kobiet w nowoczesnych technologiach.

W tym roku organizowana jest m.in. trzecia edycja konkursu „Dziewczyny w nowych technologiach”. Jest to akcja społeczna, której zadaniem jest wspieranie kobiet chcących robić karierę w tej branży. Nagrodami w konkursie są płatne staże w najlepszych firmach branży technologicznej: CISCO Systems Poland, SAS Institute, Sygnity, Motorola Solutions Polska, Microsoft Polska, Ośrodek TVP Technologie, GTECH Polska, Aviva Polska, GFT oraz Huawei Polska.

Kilka lat temu, pracując w branży, zauważyłam, że spotykam się głównie z mężczyznami. Z drugiej strony stale słyszałam, że powstają nowe miejsca pracy, że zespoły powinny być mieszane. Stąd pomysł, by zainicjować taką społeczną akcję, która pokazywałaby dziewczynom studiującym kierunki techniczne, że ta branża jest ciekawa i że jest dobrym miejscem pracy – podkreśla prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. – Poprosiliśmy naszych partnerów biznesowych, firmy z branży nowoczesnych technologii, aby sponsorowały staże. Podsumowując te trzy lata, możemy jednak powiedzieć, że często są to oferty stałej pracy, a nie tylko staże.

W tegorocznej edycji zgłoszenia do konkursu można przesyłać do 30 kwietnia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

Firma

Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.