Mówi: | Magdalena Gaj |
Funkcja: | prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej |
Przybywa kobiet na kierunkach technicznych. Wciąż jednak stanowią zaledwie 1/3 studentów
Aktualizacja 2014-05-19 15:48
Na polskich uczelniach technicznych nadal studiuje mniej kobiet niż mężczyzn. Stanowią one niecałe 37 proc. studentów, ale ten wskaźnik z roku na rok rośnie. Ukończona politechnika daje dziś znacznie lepszą pozycję startową na rynku pracy niż inne studia. Tym bardziej że w branży nowych technologii brakuje wykwalifikowanych pracowników.
– Z informacji, które płyną z branży, wynika, że brakuje ok. 50 tys. wykwalifikowanych informatyków, to są konkretne miejsca pracy – zwraca uwagę w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. – Według danych Komisji Europejskiej do 2016 roku powstanie w całej Unii Europejskiej ponad 700 tys. miejsc pracy w branży nowoczesnych technologii, to znaczy, że powinniśmy się kształcić w tym obszarze, nie zmieniać swoich kwalifikacji, tylko je podnosić. Chciałabym, żeby kobiety miały w tym swój udział.
Siedem lat temu kobiety na studiach technicznych w Polsce stanowiły 30,7 proc. studentów. W tym roku akademickim, jak podaje Fundacja Edukacyjna Perspektywy wskaźnik ten wzrósł do 36,9 proc. Na wielu wydziałach uczelni stricte technicznych udział kobiet nie przekracza jednak kilku procent. Na Wydziale Elektrycznym Politechniki Śląskiej jest ich tylko 4,3 proc. Podobnie niskim zainteresowaniem wśród pań cieszy się mechanika, elektronika, elektrotechnika czy automatyka. Kobiety stanowią też zaledwie 13,4 proc. ogółu studentów na kierunkach informatycznych.
UKE podejmuje działania promujące studia technologiczne i informatyczne wśród kobiet. Jak podkreśla prezes Urzędu, w branży tej jest wiele miejsc pracy, dającej przede wszystkim duże możliwości rozwoju. Co roku w czwarty czwartek czwartego miesiąca, czyli w tym roku 23 kwietnia, obchodzimy Światowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nowoczesnych Technologiach.
– Jest to dzień ustanowiony przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny agendą ONZ, który ma promować udział kobiet jako pracowników w branży oraz dostęp kobiet do nowoczesnych technologii i posługiwanie się przez nie narzędziami cyfrowymi – informuje Magdalena Gaj. – W ubiegłym roku w 140 krajach na świecie odbyło się ponad 3,5 tys. różnego rodzaju wydarzeń, które promują udział kobiet w nowoczesnych technologiach.
W tym roku organizowana jest m.in. trzecia edycja konkursu „Dziewczyny w nowych technologiach”. Jest to akcja społeczna, której zadaniem jest wspieranie kobiet chcących robić karierę w tej branży. Nagrodami w konkursie są płatne staże w najlepszych firmach branży technologicznej: CISCO Systems Poland, SAS Institute, Sygnity, Motorola Solutions Polska, Microsoft Polska, Ośrodek TVP Technologie, GTECH Polska, Aviva Polska, GFT oraz Huawei Polska.
– Kilka lat temu, pracując w branży, zauważyłam, że spotykam się głównie z mężczyznami. Z drugiej strony stale słyszałam, że powstają nowe miejsca pracy, że zespoły powinny być mieszane. Stąd pomysł, by zainicjować taką społeczną akcję, która pokazywałaby dziewczynom studiującym kierunki techniczne, że ta branża jest ciekawa i że jest dobrym miejscem pracy – podkreśla prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. – Poprosiliśmy naszych partnerów biznesowych, firmy z branży nowoczesnych technologii, aby sponsorowały staże. Podsumowując te trzy lata, możemy jednak powiedzieć, że często są to oferty stałej pracy, a nie tylko staże.
W tegorocznej edycji zgłoszenia do konkursu można przesyłać do 30 kwietnia.
Czytaj także
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-03-28: Trzy czwarte Zetek chce pracować na etacie. Elastyczny czas pracy nie jest dla nich istotny
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-06: Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-03-19: Radość z pracy i docenianie przez pracodawcę coraz ważniejsze. To przekłada się też na zaangażowanie pracowników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.