Mówi: | Piotr Mazurkiewicz |
Funkcja: | partner |
Firma: | HRK SA |
Przybywa ofert pracy dla informatyków i handlowców. Wolniej za to rosną płace
Na rynku pojawia się coraz więcej ofert pracy. Szczególnie poszukiwani są pracownicy w branży IT, przedstawiciele handlowi z doświadczeniem oraz osoby tworzące nowe produkty w finansach, IT i FMCG, czyli dobra szybko zbywalne. Wynagrodzenia natomiast nie rosną tak szybko jak przed kryzysem.
– Na pewno rynek dynamicznie się zmienia i widzimy dużo ofert, znacznie więcej niż w tamtym roku. Widzimy punkt równowagi. Nie jest może to rynek już pracodawcy, ale jeszcze nie pracownika – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Mazurkiewicz, partner w HRK SA.
Pracownicy zyskują przewagę nad zatrudniającymi m.in. w branży IT oraz sektorze handlowym. Poszukiwani są nie tylko informatycy, lecz także sprzedawcy rozwiązań technologicznych oraz specjaliści e-commerce. Mazurkiewicz dodaje, że na dobre oferty mogą też liczyć inżynierowie i technolodzy.
Poszukiwani są też przedstawiciele handlowi, zwłaszcza Ci, którzy mają doświadczenie w negocjacji dużych kontraktów oraz są wyspecjalizowani w danej branży.
– Jest to też rynek pracownika dla product managerów, dla osób, które tworzą nowe produkty. Zarówno w branży finansowej, w branży FMCG, jak i w branży IT – dodaje Mazurkiewicz. – Jeżeli popatrzymy na rynek budownictwa, to zauważymy w budownictwie komercyjnym duży wzrost zainteresowania kandydatami. Szczególnie poszukiwani są specjaliści do poszukiwania terenów pod nowe powierzchnie komercyjne.
Mazurkiewicz dodaje, że z obserwacji firmy wynika, że pensje nie rosną tak szybko, jak przed kryzysem, choć przy każdej zmianie specjaliści mogą liczyć na niewielką podwyżkę. Szczególnie wysokie oferty czekają na handlowców, a także pracowników branży IT.
– Na pewno możemy liczyć na więcej ofert pracy, zarówno dla managerów, jak i specjalistów. Natomiast uważam, że będzie to rynek równowagi, ale rynek pracownika dla branży IT – na pewno – podsumowuje Mazurkiewicz.
Dziś Główny Urząd Statystyczny poda najnowsze dane dotyczące pracy i płacy w Polsce za maj. W kwietniu średnie wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw, w którym zatrudniony jest co trzeci pracujący Polak, wyniosło 3976,80 zł brutto. Stopa bezrobocia w kwietniu wyniosła 13 proc., a według szacunków ministerstwa pracy w maju spadła do 12,5 proc.
Czytaj także
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-09: Inflacja spadła do najniższego od pięciu lat poziomu. Spowolnić może także wzrost płac
- 2024-04-16: Polskie uczelnie są coraz bliższe wprowadzenia mikropoświadczeń. Dla studentów takie certyfikaty to szansa na wzmocnienie pozycji na rynku pracy
- 2024-03-15: Polscy seniorzy w ogonie UE pod względem umiejętności cyfrowych. Rząd chce zaangażować w edukację media publiczne
- 2024-03-07: Polki należą do najbardziej przedsiębiorczych kobiet w UE. Jednak wciąż jest ich zbyt mało w zarządach i radach nadzorczych firm
- 2024-04-23: Zwolnienia lekarskie w prywatnej opiece medycznej są ponad dwa razy krótsze niż w publicznej. Oszczędności dla gospodarki to ok. 25 mld zł
- 2024-04-02: Dolegliwości pracowników są powiązane z ich stylem życia. Coraz więcej osób korzysta ze zwolnień lekarskich z powodu zaburzeń psychicznych
- 2024-02-23: Dwa lata po wybuchu wojny zainteresowanie Polaków pomocą dla Ukraińców jest dużo mniejsze. Potrzeby się zmieniły, ale wciąż są poważne
- 2024-02-26: Firmy w coraz większym stopniu dbają o dobre samopoczucie pracowników. Sposobem na jego poprawę może być ustanowienie dnia przyjemności w pracy
- 2024-02-29: Związki domagają się zmian na kolei. Problemem jest rozdrobnienie rynku i nieefektywne zagospodarowanie czasu pracy maszynistów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.