Newsy

W Warszawie powstanie miejsce promujące marki kobiece. Ma pomóc w rozwoju ich biznesu

2021-10-14  |  06:05

Dharma to przestrzeń eventowa, kawiarnia i showroom marek kobiecych, która ma łączyć kobiety, wspierać wymianę doświadczeń i rozwój ich biznesów. Jej pierwsza siedziba powstaje na warszawskim Żoliborzu, ale już za trzy lata zgodnie z planem pojawią się kolejne zarówno w innych dzielnicach stolicy, jak i w różnych polskich miastach. 6 października ruszyła kampania crowdfundingowa na rzecz projektu. Jest to pierwsza taka zbiórka organizowana na rzecz prostej spółki akcyjnej.

Dharma jest przestrzenią stworzoną dla kobiet, aby wspierać je na wielu płaszczyznach. Z uwagi na to, że kobiety w mojej ocenie, a mam doświadczenie w pracy z ludźmi, z biznesami, potrzebują specjalnych narzędzi, specjalnej uwagi do tego, żeby mogły się rozwijać i efektywnie robić swoje biznesy – zaznacza w rozmowie z agencją Newseria Biznes Izabela Górska, założycielka Dharmy.

W pierwszym etapie ma powstać przestrzeń fizyczna, eventowa, która umożliwi kobietom organizacje różnego rodzaju warsztatów i spotkań mających na celu wspieranie uczestniczek w rozwoju poprzez wymianę doświadczeń lub zdobywanie nowych kompetencji. Otwarcie pierwszej siedziby Dharmy – z klubową kawiarnią i showroomem marek kobiecych – powinno nastąpić jesienią tego roku.

Chcemy uruchomić showroom marek kobiecych, które są tworzone właśnie przez kobiety dla kobiet po to, aby wesprzeć kobiece biznesy – mówi Izabela Górska. – Projekt Dharma ma bardzo ważną misję poza płaszczyznami biznesowymi. Główne przesłanie tego projektu polega na tym, żeby wspierać kobiety i kobiecą społeczność, pozwalać im się realizować i robić ciekawe rzeczy.

Długofalowa strategia Dharmy zakłada dwa następne etapy rozwoju.

W kolejnym etapie chcemy uruchomić sklep internetowy i społeczność online. Chodzi o to, aby Dharma nie miała tylko i wyłącznie fizycznej reprezentacji, ale też żeby budować przestrzeń w chmurze. Krótko mówiąc, żeby umożliwić włączenie się w ekosystem kobietom nie tylko z Warszawy – planuje założycielka.

Trzecim etapem będzie zbudowanie całej sieci Dharm w perspektywie kolejnych trzech lat. Zgodnie z planem mają się one znaleźć w każdej dzielnicy w Warszawie, a być może także w każdym większym mieście w Polsce.

– Chcemy, aby kobiety mogły się łączyć ze sobą nie tylko w przestrzeni jednego miasta, ale całego naszego kraju – dodaje Izabela Górska.

Jak podkreśla, kolejne etapy rozwoju będą możliwe tylko przy wsparciu inwestorów. Rozpoczęła się kampania crowdfundingowa dostępna pod adresem inwestuje.dharma-zoliborz.pl, w ramach której inicjatorki projektu zapraszają do współpracy szerokie grono kobiet. Projekt jest adresowany do wszystkich pań, które coś tworzą, np. ręcznie wykonaną biżuterię, albo np. robią warsztaty rozwojowe, organizują wydarzenia,

– Po tym, jak zostaną akcjonariuszkami Dharmy, mogą włączyć swoje programy, pomysły do naszej strategii po to, żeby również czerpać z tego korzyści. Bardzo się cieszę, że podjęliśmy decyzję o crowdfundingu, z uwagi na to, że nasza firma tak naprawdę opiera się na społeczności i celem crowdfundingu – oczywiście poza aspektem finansowym, czyli zebrania pieniędzy – jest aktywizacja kobiet – podkreśla założycielka Dharmy.

Jak dodaje, nie każda kobieta jest gotowa na uruchomienie własnego biznesu, a nabycie akcji w takim projekcie daje szansę na rozwój, ograniczając jednocześnie ryzyko. Kampania crowdfundingowa Dharmy jest wyjątkowa, bo to pierwsza taka zbiórka w Polsce na rzecz prostej spółki akcyjnej. To nowy rodzaj spółki kapitałowej, który można zakładać od 1 lipca br. Dzięki nieskomplikowanej rejestracji i elastycznej strukturze ma ułatwić podejmowanie działalności gospodarczej wszystkim tym, którzy opierają swój pomysł biznesowy na wiedzy, a także posiadają umiejętności jego doskonalenia.

Obecnie najpopularniejszą formę prowadzenia działalności biznesowej w Polsce stanowią jednoosobowe działalności gospodarcze, wpisywane do rejestru CEIDG. Według danych za 2020 rok działalność gospodarczą prowadzi 0,79 mln kobiet i 1,56 mln mężczyzn, zatem kobiet prowadzących własny biznes jest o połowę mniej.

Izabela Górska przez ostatnie dziewięć lat współtworzyła dwie największe przestrzenie coworkingowe w Warszawie. Jedną z nich jest CIC Warsaw, obecnie zlokalizowane w Varso przy ul. Chmielnej 73. To właśnie w tych wnętrzach podczas cyklicznej imprezy Thursday Gathering opowiadała potencjalnym inwestorkom i beneficjentkom o projekcie Dharma i jego misji społecznej. Thursday Gathering to coczwartkowe bezpłatne spotkania społeczności innowatorów organizowane przez Fundację Venture Café Warsaw i jej partnerów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.