Mówi: | dr Ewa Chojnowska |
Funkcja: | ekspert ds. odżywiania |
Firma: | Human Power |
Właściwa dieta podnosi efektywność pracownika o 20 proc. Zalecenia dietetyków są jednak rzadko przestrzegane
Co trzeci pracownik je w ciągu tygodnia fast foody. Prawie połowa ma w swojej diecie słodycze i słodzone napoje, które zastępują codzienną porcję warzyw i owoców, i zapomina o regularnych posiłkach – wynika z badania ekspertów firmy Human Power. Nic więc dziwnego, że połowa ankietowanych czuje się po posiłku ospała. Efektywność pracowników dzięki odpowiednio zbilansowanej diecie może być jednak o jedna piątą wyższa.
– To, co jemy, bardzo wpływa na nasze zdrowie, samopoczucie i efektywność w pracy. Nie zawsze jednak świadomie podchodzimy do tematu i planujemy nasze posiłki właśnie pod tym kątem. Możemy brać przykład ze sportowców. To osoby bardzo świadome, które wiedzą, że odpowiednio zbilansowane składniki pokarmowe, podawane w określonych momentach, zapewniają im dobre wyniki sportowe oraz dają możliwość regeneracji – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes dr Ewa Chojnowska, ekspert ds. odżywiania z Human Power.
Według zasad zdrowego żywienia Instytutu Żywności i Żywienia powinniśmy spożywać 4–5 posiłków co 3–4 godziny w ciągu dnia. Odpowiednie odżywianie, z minimum jednym ciepłym posiłkiem, jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Do takich zasad stosuje się jednak niewiele z nas.
– Aby mieć energię przez cały dzień, powinniśmy przestrzegać kilka prostych zasad. Przede wszystkim zaczynamy od zdrowego, zbilansowanego śniadania. Bardzo ważne jest to, żeby zjeść je jeszcze przed wyjściem do pracy. Kiedy rozpoczynamy pracę, już potrzebujemy energii ze składników pokarmowych – przekonuje dr Ewa Chojnowska.
Jak wynika z raportu „Praca, moc, energia w polskich firmach”, autorstwa Human Power, co trzeci ankietowany pracownik nie stosuje się do zasady, że pierwszy posiłek należy zjeść w ciągu godziny od przebudzenia. Dwie trzecie pracowników przestrzega reguły, że przerwy między posiłkami nie powinny przekraczać 3 godzin. Tylko połowa ankietowanych uwzględnia w każdym swoim daniu porcję warzyw i owoców.
– Ważne, by główny posiłek zjeść w pracy, a nie dopiero w domu. To właśnie w pracy potrzebujemy energii – przypomina ekspert ds. odżywiania.
Istotne jest nie tylko regularne jedzenie, lecz także stosowanie dobrych jakościowo składników, przede wszystkim unikanie produktów o wysokim indeksie glikemicznym, które powodują skoki cukru we krwi.
– To cukier, czyli słodycze, napoje gazowane, słodzone napoje oraz produkty mączne destabilizują nasz poziom cukru we krwi. Oprócz tego unikajmy wszelkiego rodzaju ciężkostrawnych produktów, przede wszystkim fast foodów, wszelkich produktów gotowych, bo tam najczęściej jest dużo chemii i dodatków, a to nie sprzyja naszemu zdrowiu i efektywności – tłumaczy Chojnowska.
Dość duża grupa badanych – blisko 40 proc. – przyznaje, że codziennie je słodycze i pije słodzone napoje. 34,3 proc. pracowników w ciągu tygodnia je fast foody. Mniej więcej połowa podkreśla, że zamiast białego pieczywa, makaronu czy ryżu wybiera pełnoziarniste produkty.
Zbyt długie przerwy między posiłkami, zbyt obfite i źle zbilansowane potrawy mogą spowodować, że po jedzeniu czujemy się ospali, a przyznaje to połowa pracowników.
Dla zachowania energii ważne są nie tylko posiłki, lecz także odpowiednie nawodnienie organizmu. Przyjmuje się, że w ciągu dnia powinniśmy wypijać ok. 1,5 litra wody, najlepiej regularnie w ciągu dnia. Blisko 60 proc. pracowników pije mniej wody, niż jest to zalecane. Odpowiednie nawodnienie to jeden z najtańszych i najprostszych sposobów na radzenie sobie ze zmęczeniem czy spadkiem wydajności umysłowej. Wiele osób zastępuje wodę herbatą, kawą czy napojami energetycznymi.
– Kluczem do sukcesu jest przede wszystkim planowanie. Jeżeli zaplanujemy nasze posiłki, przerwy na posiłki, odpowiednią ilość wody, to na pewno się uda – przekonuje ekspertka Human Power.
Dużą rolę w kształtowaniu odpowiednich nawyków żywieniowych odgrywają pracodawcy. Mogą zaproponować konsultacje z doradcą żywieniowym, który pozwoli zaplanować posiłki w odpowiedni sposób.
– Bardzo ważne jest udostępnienie zdrowych i naturalnych produktów. Jeżeli mamy je w zasięgu ręki, to znacznie częściej po nie sięgamy. Istotne jest też stworzenie środowiska przyjaznego zmianie. Jeżeli przynoszę do pracy sałatkę, a wszyscy jedzą pączki i drożdżówki, nie będę się czuć komfortowo. Jeżeli to środowisko chce zmiany, to zdecydowanie łatwiej będzie ją wprowadzić – przekonuje dr Ewa Chojnowska.
Czytaj także
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-03: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-12-04: Zmęczenie i spadek motywacji coraz częstszym problem polskich pracowników. Niewielu może liczyć na wsparcie pracodawców
- 2024-10-15: Agata Młynarska: Moim bliskim daję w prezencie pakiety na badania, a z przyjaciółkami umawiam się na mammografię
- 2024-10-08: Państwowa Inspekcja Pracy nie ma narzędzi do walki z nadużyciami w umowach cywilnoprawnych. Reforma tej instytucji ma to zmienić
- 2024-10-23: Nowe przepisy mają poprawić sytuację osób zatrudnionych przez platformy cyfrowe. Wprowadzają domniemanie stosunku pracy
- 2024-10-01: Pozytywne doświadczenia w podróży mogą poprawić kondycję fizyczną i psychiczną. Naukowcy zbadali to za pomocą teorii fizyki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.