Newsy

Pracodawcy zatrudniają głównie absolwentów z doświadczeniem. Ciężko o pracę bez stażu i praktyki.

2013-09-03  |  06:15

Uczelnie coraz bardziej zacieśniają współpracę z pracodawcami. Mają świadomość tego, że rynek pracy oczekuje dziś absolwentów, którzy już na studiach zdobywali doświadczenie, np. odbyli praktyki w dużej firmie.  – Zatrudnianie młodych, ale już doświadczonych pracowników oznacza dla pracodawcy mniejsze koszty wdrożenia ich do zawodu – przekonuje Joanna Nowocień z firmy doradczej Capgemini Polska. 

 – Za granicą istnieje duża współpraca ze środowiska akademickiego. Uczelnie współpracują ze sobą, tworzą wspólne programy dla studentów, w ramach których często powstają prężnie działające na rynku przedsiębiorstwa – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Joanna Nowocień z firmy doradczej Capgemini Polska.

Podkreśla, że nasze uczelnie również dostrzegają korzyści ze współpracy z biznesem, dlatego zabiegają o jej zacieśnianie. Zdaniem Joanny Nowocień, polscy studenci są przedsiębiorczy i do realizacji swoich pomysłów potrzebują jedynie biznesowych mentorów.

 – Jeżeli mówimy o rynku polskim, na pewno sukcesem jest to, że coraz częściej i uczelnie, i biznes widzą korzyści ze współpracy. Korzyścią jest to, że od dwóch lat przedstawiciele pracodawców mogą zasiadać w radach programowych uczelni, mogą oficjalnie omawiać programy dydaktyczne pod kątem potrzeb rynku – mówi Nowocień.

Współpraca ze studentami nabiera tempa m.in. wśród firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Dzisiejsi studenci to nie tylko przyszli pracownicy, ale i pracodawcy. Uczelnie powinny się starać jak najlepiej przygotować ich także do tej roli.

 – Uczelnie powinny przede wszystkim nauczać samodzielnego myślenia, rozwijać chęć doskonalenia, rozwoju i uczyć przedsiębiorczości. Dopóki wszystkie strony będą o tym pamiętać, problem komercjalizacji będzie drugorzędny – twierdzi ekspertka.

Zdobyta na studiach praktyka znacząco ułatwia wdrażanie absolwenta do zawodu.

 – Dla każdego pracodawcy to oznacza mniejsze koszty wprowadzenia takiego pracownika do firmy, a dla pracownika to oczywiście mniejszy stres, większa satysfakcja z pracy  tłumaczy przedstawicielka firmy.

Z kolei dla uczelni współpraca z biznesem jest ważna również dlatego, że poprawia ich wizerunek.

 – Każda uczelnia jest zainteresowana tym, żeby jej absolwenci szybko znajdowali pracę i żeby kształtowali pozytywną opinię o uczelni, bo przecież pracodawcy patrzą na uczelnie przez pryzmat jej absolwentów – wyjaśnia Joanna Nowocień.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.