Newsy

Pracodawcy zatrudniają głównie absolwentów z doświadczeniem. Ciężko o pracę bez stażu i praktyki.

2013-09-03  |  06:15

Uczelnie coraz bardziej zacieśniają współpracę z pracodawcami. Mają świadomość tego, że rynek pracy oczekuje dziś absolwentów, którzy już na studiach zdobywali doświadczenie, np. odbyli praktyki w dużej firmie.  – Zatrudnianie młodych, ale już doświadczonych pracowników oznacza dla pracodawcy mniejsze koszty wdrożenia ich do zawodu – przekonuje Joanna Nowocień z firmy doradczej Capgemini Polska. 

 – Za granicą istnieje duża współpraca ze środowiska akademickiego. Uczelnie współpracują ze sobą, tworzą wspólne programy dla studentów, w ramach których często powstają prężnie działające na rynku przedsiębiorstwa – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Joanna Nowocień z firmy doradczej Capgemini Polska.

Podkreśla, że nasze uczelnie również dostrzegają korzyści ze współpracy z biznesem, dlatego zabiegają o jej zacieśnianie. Zdaniem Joanny Nowocień, polscy studenci są przedsiębiorczy i do realizacji swoich pomysłów potrzebują jedynie biznesowych mentorów.

 – Jeżeli mówimy o rynku polskim, na pewno sukcesem jest to, że coraz częściej i uczelnie, i biznes widzą korzyści ze współpracy. Korzyścią jest to, że od dwóch lat przedstawiciele pracodawców mogą zasiadać w radach programowych uczelni, mogą oficjalnie omawiać programy dydaktyczne pod kątem potrzeb rynku – mówi Nowocień.

Współpraca ze studentami nabiera tempa m.in. wśród firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Dzisiejsi studenci to nie tylko przyszli pracownicy, ale i pracodawcy. Uczelnie powinny się starać jak najlepiej przygotować ich także do tej roli.

 – Uczelnie powinny przede wszystkim nauczać samodzielnego myślenia, rozwijać chęć doskonalenia, rozwoju i uczyć przedsiębiorczości. Dopóki wszystkie strony będą o tym pamiętać, problem komercjalizacji będzie drugorzędny – twierdzi ekspertka.

Zdobyta na studiach praktyka znacząco ułatwia wdrażanie absolwenta do zawodu.

 – Dla każdego pracodawcy to oznacza mniejsze koszty wprowadzenia takiego pracownika do firmy, a dla pracownika to oczywiście mniejszy stres, większa satysfakcja z pracy  tłumaczy przedstawicielka firmy.

Z kolei dla uczelni współpraca z biznesem jest ważna również dlatego, że poprawia ich wizerunek.

 – Każda uczelnia jest zainteresowana tym, żeby jej absolwenci szybko znajdowali pracę i żeby kształtowali pozytywną opinię o uczelni, bo przecież pracodawcy patrzą na uczelnie przez pryzmat jej absolwentów – wyjaśnia Joanna Nowocień.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Polska w ogonie Europy pod względem leczenia alergii – z 12 mln osób chorych odczula się tylko 20 proc. Brak leczenia zwiększa ryzyko zachorowania na COVID-19

Alergia to problem 12 mln Polaków. Przyczyną jej rozwoju są alergeny znajdujące się w pyłkach drzew, traw, zbóż, chwastów, odchodach roztoczy kurzu domowego czy w sierści i naskórku zwierząt domowych. Najczęstsze objawy choroby to katar, zatkany nos, zaczerwienienie spojówek, swędzenie oczu czy suchy kaszel. Alergia to nie tylko choroba dokuczliwa, ale i groźna. Nierozpoznana albo nieleczona prawidłowo może prowadzić do rozwoju astmy oskrzelowej. Dlatego lekarze podkreślają, że kluczowa jest szybka diagnoza i leczenie, które zwłaszcza teraz – w czasie pandemii SARS-CoV-2 – może zapobiec wniknięciu wirusa do organizmu przez błony śluzowe.

 

Prawo

Przedsiębiorcy liczą na progospodarcze inicjatywy prezydenta. Oczekują też jasnych standardów stanowienia prawa

Organizacje zrzeszające przedsiębiorców apelują do prezydenta o jasne określenie kryteriów, które musi spełniać ustawa dotycząca spraw gospodarczych, by zyskać jego podpis. Postulują, żeby każda tego typu zmiana prawa była poprzedzona konsultacjami ze stronami dialogu społecznego i przedstawicielami przedsiębiorców, zapewniała odpowiednio długie vacatio legis, a te dotyczące zwiększania obciążeń podatkowych wymagały 3/5 większości sejmowej. – Prezydent nie wpływa bezpośrednio na gospodarkę i przedsiębiorczość, ale może być otwarty na głosy środowiska przedsiębiorców – uważa główny ekonomista Federacji Przedsiębiorców Polskich.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

E-commerce

Sprzedaż okularów przez internet może znacząco wzrosnąć. Polska aplikacja pozwoli przymierzyć oprawki w rozszerzonej rzeczywistości

Narzędzia oparte na rozszerzonej rzeczywistości, które umożliwiają wirtualne przymierzenie produktu przed zakupem w sieci, mogą zminimalizować liczbę zwrotów. – Według niemieckiego zrzeszenia branży internetowej Bitkom co ósmy zakup w internecie jest zwracany do sklepu, co zwiększa koszty poniesione przez sprzedawców – tłumaczy Beata Badzyńska z Sensi Labs, firmy, która stworzyła aplikację Glasses Click & Fit pozwalającą wirtualnie dopasować okulary. Innowacyjne rozwiązanie nie nakłada oprawek na zdjęcie, ale tworzy realny model 3D twarzy, dzięki czemu klient może w telefonie przejrzeć się jak w lusterku. Aplikacja działa na platformie iOS oraz, co było dotąd niespotykane, na Androidzie.

Bankowość

Pandemia może zwiększyć popyt na doradztwo finansowe. Polacy będą szukać sposobów na pomnożenie gotówki

Strach przed koronawirusem i kryzysem w połączeniu z bardzo niskim oprocentowaniem lokat sprawiły, że tylko w marcu i kwietniu Polacy wypłacili z banków rekordową kwotę 46 mld zł, a więcej osób trzyma swoje oszczędności w gotówce.  – Trzymanie pieniędzy w  skarpecie nie jest dobrym zabezpieczeniem na 2020 rok. Podstawą tego zabezpieczenia jest dbałość o finanse osobiste – mówi prezes Fundacji EFPA Polska, Mariola Szymańska-Koszczyc. Jak podkreśla, w trudnych czasach warto zwrócić się do profesjonalnego doradcy finansowego, który pomoże w podjęciu dobrej decyzji i pomnożeniu gotówki. W Polsce rozwój rynku doradztwa finansowego wciąż jednak utrudniają nieprzystające regulacje i przekonanie klientów, że nie muszą płacić za tego typu usługi.