Newsy

Bezpieczeństwo pracy kluczowe dla firm logistycznych. Uczą tego pracowników poprzez „taniec” na wózkach widłowych

2017-12-15  |  06:20
Mówi:Janusz Anioł, dyrektor generalny Raben Logistics Polska

Jakub Krzewina, koordynator ds. CSR, Grupa Raben

Paweł Włuka, dyrektor marketingu, STILL Polska

  • MP4
  • Bezpieczeństwo pracy ma kluczowe znaczenie dla firm logistycznych. Do większości wypadków w magazynie dochodzi w wyniku błędu lub niedopatrzenia pracownika. Uświadamianie magazynierów, kierowców czy operatorów wózków widłowych w zakresie bezpieczeństwa i przepisów BHP jest jednym z głównych obowiązków pracodawcy. Niektórzy starają się przekazywać tę wiedzę w bardziej angażujący, niesztampowy sposób. W tym roku po raz czwarty Grupa Raben z partnerami zorganizowała we wszystkich swoich magazynach konkurs „Tańczący z paletami”. Akcja promuje bezpieczne zachowania i angażuje pracowników w nietypową inicjatywę o edukacyjnym charakterze. 

     Od zmotywowanego kierowcy czy zadowolonego pracownika magazynu zależy chociażby to, czy w okresie przedświątecznym paczki dotrą do sklepów i do domów. To jest efekt końcowy ich pracy. Chcemy, żeby pracownicy kojarzyli naszą firmę nie tylko jako międzynarodową organizację, lidera rynku, lecz także jako miejsce, w którym chce się pracować i można się rozwijać, nie tylko w kraju, lecz także w innych spółkach w Niemczech, Holandii, Czechach czy na Węgrzech – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Janusz Anioł, dyrektor generalny Raben Logistics Polska.

    Dla firm logistycznych duże znaczenie ma employer branding, czyli budowanie pozytywnej marki pracodawcy, oraz bezpieczeństwo pracy. Ze statystyk wynika, że do większości wypadków podczas wykonywania operacji magazynowych dochodzi w wyniku błędu lub niedopatrzenia pracownika. Uświadamianie pracowników co do właściwego, zgodnego z normami bezpieczeństwa zachowania w magazynie jest obowiązkiem pracodawcy.

     Nie ma statystyk dotyczących wypadków z udziałem wózków widłowych, ale biorąc pod uwagę pozycję Polski w sektorze logistyki – sprzętu, wózków widłowych różnego typu jest bardzo dużo, więc niestety liczba wypadków też jest duża. Najlepiej działa profilaktyka, czyli stałe uświadamianie operatorów związane z zagrożeniami przy pracy z wózkiem widłowym. Niestety, najsłabszym ogniwem jest człowiek. Maszyna może być coraz lepsza, ale dopóki jej operatorem jest człowiek, a na magazynie są osoby trzecie, dopóty będą wypadki. Dlatego całą energię kierujemy w uświadamianie operatorów – podkreśla Paweł Włuka, dyrektor marketingu STILL Polska.

    W ramach promocji bezpiecznych zachowań w tym roku po raz czwarty Grupa Raben we współpracy z firmą STILL zorganizowały we wszystkich swoich magazynach konkurs „Tańczący z paletami”. Akcja jest przy okazji skutecznym narzędziem employer brandingu, które ma zaangażować pracowników w nietypową inicjatywę o edukacyjnym charakterze.

    – Mamy dwa główne cele. Pierwszy to rozwój kultury bezpieczeństwa wśród naszych pracowników. Widzimy efekty zarówno w postaci liczby dni przepracowanych bez żadnego wypadku czy w zadowoleniu pracowników, którzy czują się bezpiecznie nawet w tak dużych organizacjach jak nasze magazyny logistyczne – mówi Janusz Anioł.

    „Tańczący z paletami” to konkurs, który ma wspierać precyzję, uważność i eliminowanie ryzykownych zachowań, takich jak nadmierna prędkość. Konkurs składa się z dwóch części: teoretycznej, warsztatowej, polegającej na przedstawianiu dobrych praktyk i pożądanych zachowań, oraz praktycznej, podczas której operatorzy wózków widłowych pokonują trasę z przeszkodami. W tegorocznej rywalizacji wzięło udział ponad 60 operatorów z centrów logistycznych w całym kraju, a w finale spotkała się szesnastka najlepszych.

    – Przed rozpoczęciem konkursu przeprowadziliśmy dodatkowe szkolenia, pokazy związane z bezpieczeństwem pracy przy wsparciu renomowanych producentów sprzętu. To powtórka z wiedzy o bezpiecznym poruszaniu się w magazynie, ale i satysfakcja dla pracowników, którzy mogli się zetknąć z nowym sprzętem i nowymi rozwiązaniami – mówi Janusz Anioł.

    Oprócz kwestii bezpieczeństwa pracy Raben chce też zaakcentować fakt, że aby wykonywać zawód magazyniera, potrzebne są odpowiednie na tym stanowisku kompetencje. Nie ma szkół kształcących w tym zawodzie, a umiejętności nabywa się w codziennej pracy.

     Budujemy prestiż kompetencji i znaczenie takich zawodów jak operator wózka widłowego czy kierowca. Widzimy, że jest to potrzebne. Praca w magazynie, praca na wysokim składzie, operacje na nowoczesnych wózkach widłowych wymagają wielu kompetencji oraz doświadczenia – podkreśla dyrektor generalny Raben Logistics Polska.

    Jakub Krzewina, koordynator ds. CSR w Grupie Raben, podkreśla, że firmie zależy na budowaniu kultury bezpieczeństwa pracy i zdrowia pracowników. Każdego miesiąca organizowane są specjalne akcje dla pracowników dotyczące tych zagadnień.

     Zachęcamy pracowników do rozmowy i zgłaszania potencjalnych ryzyk, które mogą mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo. Jak pokazują badania, nieobecności czy zwolnienia lekarskie spowodowane wypadkami w pracy lub złym stanem zdrowia są dla pracodawców niekorzystne, a więc dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo w miejscu pracy przynosi przedsiębiorstwom wymierne korzyści w postaci oszczędności kosztów. Dla nas ważne jest budowanie kultury bezpieczeństwa w miejscu pracy – podkreśla Jakub Krzewina.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

     Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

    Infrastruktura

    Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

    Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

    IT i technologie

    Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

    Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.