Mówi: | Anna Trojanowska, kierownik Działu Innowacji w Departamencie Innowacji i Rozwoju Biznesu PGNiG SA Grzegorz Ciwoniuk, Elastic Cloud Solutions Marcin Łasiński, Webellian |
Chmura może pomóc firmom chronić dane osobowe. PGNiG będzie wspierać start-upy, które mają pomysł, jak to zrobić
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, gigant polskiego sektora energetycznego, będzie wspierać start-upy w dostosowaniu do nowych przepisów o ochronie danych osobowych (RODO). Nowe restrykcyjne przepisy wchodzą w życie za niecałe pół roku i stawiają przed wszystkimi firmami realizującymi projekty oparte na chmurze szereg poważnych wyzwań. Ze względu na wysokie wymogi bezpieczeństwa zawarte w unijnym rozporządzeniu rozwiązania chmurowe mogą być pomocne we wdrażaniu nowych przepisów.
– Znajdujemy się w przeddzień wejścia w życie nowych przepisów RODO dotyczących ochrony danych osobowych. Jako PGNiG chcemy podzielić się wiedzą i wesprzeć start-upy, które mają pomysły związane z przechowywaniem danych w chmurze, aby mogły się dostosować do nowej ustawy i żeby ich rozwiązania były w jak największym stopniu bezpieczne dla klientów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Anna Trojanowska, kierownik Działu Innowacji w Departamencie Innowacji i Rozwoju Biznesu PGNiG SA.
RODO, czyli ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych, zacznie obowiązywać 25 maja 2018 roku. Nowe prawo narzuci wiele obowiązków podmiotom, które gromadzą i przetwarzają informacje o swoich klientach.
Firmy i organizacje muszą już teraz wdrożyć takie rozwiązania i technologie, które zagwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa tych danych. Każdorazowo będą też musiały informować klientów o przetworzeniu ich danych osobowych bądź prosić o zgodę na ich wykorzystanie. Za nieprzestrzeganie nowych przepisów grożą wysokie kary finansowe sięgające nawet 20 mln euro albo 4 proc. rocznych obrotów całego przedsiębiorstwa. Będzie nad tym czuwać nowo utworzony Urząd Ochrony Danych Osobowych.
– RODO zbliża się do nas wielkimi krokami, zostało kilka miesięcy. Może się wydawać, że to jest długi czas, ale tak naprawdę jest to już ostatni dzwonek, żeby się tym zająć – mówi Marcin Łasiński z firmy technologicznej Webellian, która współpracuje z PGNiG przy zajęciach ze start-upami.
Nowe prawo to dla firm bardzo duże wyzwanie – zarówno organizacyjne, jak i techniczne. Przedsiębiorstwa będą musiały wymienić większość formularzy i zgód, przeszkolić swoich pracowników i zweryfikować wszystkie procesy pod kątem bezpieczeństwa danych osobowych. Będą też potrzebować odpowiedniej infrastruktury IT, która to zagwarantuje. Dlatego RODO może zwielokrotnić popularność chmury, która z jednej strony zapewnia bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa przechowywanych w niej danych, a z drugiej – usprawnia zarządzanie całą firmą.
– Cloud computing polega na wydelegowaniu infrastruktury, która zazwyczaj jest postawiona w firmie w przysłowiowej piwnicy, do zewnętrznego dostawcy. Dostarcza on chmurę w jednym z trzech modeli, może to być na przykład Infrastructure as a Service, Platform as a Service czy Software as a Service, czyli aplikacja jako usługa. Od strony prawnej nie różni się to bardzo od przetwarzania danych w każdym innym systemie. Wymaga podpisania umowy z dostawcą takiej chmury, która określa, w jaki sposób i w jakim centrum danych będą przetwarzane informacje – wyjaśnia Grzegorz Ciwoniuk z firmy Elastic Cloud Solutions, która specjalizuje się w rozwiązaniach chmurowych i współpracuje z InnVento, inkubatorem dla start-upów stworzonym przez PGNiG.
Chmura to jeden z głównych trendów technologicznych i filar cyfrowej transformacji gospodarki. Firma badawcza IDC prognozuje, że do 2020 roku wydatki firm na oprogramowanie, sprzęt, wdrożenia, serwis oraz zarządzanie usługami w chmurze w skali globalnej wzrosną trzykrotnie. Do końca tej dekady już 45 proc. oprogramowania i infrastruktury IT w przedsiębiorstwach prowadzonych na terenie Europy ma być dostarczane w chmurze.
Część ekspertów prognozuje, że w ciągu kilku lat chmura stanie się tak popularna, jak korzystanie z internetu. Przy niedużych nakładach finansowych rozwiązania chmurowe zapewniają większą efektywność, usprawnienie działania firmy i obniżenie wydatków na IT. Dostęp do danych przechowywanych w chmurze można uzyskać z każdego miejsca i o każdej porze. Co istotne, jej zaletą jest bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. Dzięki temu rozwiązania chmurowe mogą być pomocne we wdrażaniu unijnych regulacji dotyczących ochrony danych osobowych.
– Rewolucja 4.0 to duże wyzwanie, ale jednocześnie duża szansa dla polskich firm. Myślę, że mamy możliwość aktywnie zaistnieć i w pełni uczestniczyć w wyzwaniach współczesnego świata. Jednym z wyzwań związanych z czwartą rewolucją jest właśnie przetwarzanie danych na masową skalę – mówi Marcin Łasiński.
PGNiG we współpracy z Webellian będzie wspierać start-upy, których projekty opierają się na cloud computingu i mogą się okazać pomocne zarówno przy wdrażaniu RODO, jak i cyfrowej transformacji biznesu.
W połowie roku spółka PGNiG utworzyła inkubator InnVento z myślą o naukowcach i start-upach, których pomysły mogą znaleźć zastosowanie w energetyce. Zgodnie z przyjętą strategią na rozwój innowacji i prace badawczo-rozwojowe w całej grupie kapitałowej zamierza przeznaczać w najbliższych latach ponad 100 mln zł rocznie.
– Przyjęliśmy strategię, w której innowacyjność zajmuje bardzo ważne miejsce. Szukamy najnowszych rozwiązań, rozglądamy się na rynku za innowacjami i jesteśmy na bieżąco z najnowszymi pomysłami. Do naszego inkubatora InnVento zgłaszają się start-upy, które swoje pomysły opierają właśnie na chmurze obliczeniowej. PGNiG SA wprawdzie nie korzysta z usług cloud computing, jednak w pełni orientuje się w trendach technologicznych i wyzwaniach gospodarki czwartej rewolucji przemysłowej. Mamy w planach wprowadzenie możliwości korzystania z chmury dla start-upów w InnVento, które jest innowacyjną strukturą wyłączoną z PGNiG SA. Dzięki temu startupy będą mogły dla nas sprawnie tworzyć nowe rozwiązania i pełnić rolę dostawcy usług zbudowanych dzięki chmurze – mówi Anna Trojanowska, kierownik Działu Innowacji w Departamencie Innowacji i Rozwoju Biznesu PGNiG SA.
– Przed polskimi firmami stoi duże wyzwanie w związku z wdrożeniem RODO. Podjęliśmy współpracę ze start-upami i inkubatorami, dostarczając im nie tylko wsparcie technologiczne, lecz także merytoryczne i formalno-prawne. Nie da się dostarczyć każdorazowo uniwersalnego pakietu gotowych rozwiązań, na każdy z projektów trzeba spojrzeć indywidualnie. To jest właśnie największe wyzwanie – dodaje Marcin Łasiński z Webellian.
Wykorzystanie chmury w biznesie i zastosowanie jej w kontekście RODO było głównym motywem konferencji „Bezpieczny świat chmury obliczeniowej”, którą w zeszłym tygodniu zorganizowały obie firmy.
Czytaj także
- 2025-03-11: Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł
- 2025-03-03: Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-20: Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-27: Komisja Europejska podtrzymuje dążenie do pełnej dekarbonizacji. Polityka klimatyczna zakładać będzie wsparcie przemysłu
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Polityka
Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

– Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.