Newsy

Firmy pożyczkowe napędzają polską konsumpcję

2013-09-17  |  06:20

Firmy pożyczkowe pośrednio wspierają wzrost gospodarczy, bo ich działalność przekłada się na wzrost konsumpcji gospodarstw domowych, która generuje 60 proc. polskiego PKB uważa główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan. Obecnie nad uregulowaniem rynku pożyczek pracuje Ministerstwo Finansów.

 – Jeżeli konsumpcja indywidualna Jana i Marii Kowalskich jest wspomagana kredytem czy pożyczką, to oznacza, że spożywamy więcej, a wtedy nasz PKB rośnie szybciej, niż kiedy nasze spożycie oparte byłoby tylko i wyłącznie na naszych dochodach – wyjaśnia dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Łatwo dostępne pożyczki zwiększają konsumpcję prywatną.

 – Jeżeli mamy stabilną pracę i przyzwoite dochody, to jesteśmy w stanie przyspieszyć naszą konsumpcję, czyli jeżeli nam się marzy nowy telewizor, jeżeli nam się marzy coś nowego ze sprzętu RTV/AGD, to możemy zaciągnąć kredyt i mieć pieniądze już dzisiaj, a spłacać oszczędzając w kolejnych okresach – dodaje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria ekonomistka Lewiatana.

Ministerstwo Finansów chce uregulować rynek pożyczek pozabankowych, co ma polegać m.in. na stworzeniu rejestru firm pożyczkowych i wciągnięciu ich pod nadzór Komisji Nadzoru Finansowego. Ministerstwo Finansów chce  również podwyższyć kary za prowadzenie działalności bankowej bez zezwolenia i wprowadzić górny limit kosztu kredytu.

 – Ważnym elementem w myśleniu o uregulowaniu tego rynku jest to, że to będzie rodzaj gwarancji dla potencjalnych klientów. Gwarancji, że instytucje, które będą w systemie regulowanym, pod nadzorem KNF, są wiarygodne i że w razie potrzeby warto współpracować z nimi, a nie z firmami, które tym regulacjom nie podlegają – tłumaczy dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Jednocześnie ocenia, że obecna działalność tych firm pożyczkowych, które funkcjonują zgodnie z prawem, nie jest niebezpieczna dla klientów. Przede wszystkim dlatego, że udzielając pożyczek bazują na środkach własnych, a nie jak banki – na depozytach klientów.

Nowe przepisy zaostrzą kryteria funkcjonowania i wejścia na rynek firm pożyczkowych, jednocześnie zwiększą też bezpieczeństwo finansowe klientów. Oznacza to, że w oficjalnym rejestrze znajdą się jedynie te podmioty, które spełnią prawnie określone warunki organizacyjne i finansowe. Dzięki rejestrowi pożyczkobiorcy zyskają pewność, że dana firma ma wystarczający kapitał do tego, by prowadzić dalszą działalność.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.