Newsy

Firmy pożyczkowe napędzają polską konsumpcję

2013-09-17  |  06:20

Firmy pożyczkowe pośrednio wspierają wzrost gospodarczy, bo ich działalność przekłada się na wzrost konsumpcji gospodarstw domowych, która generuje 60 proc. polskiego PKB uważa główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan. Obecnie nad uregulowaniem rynku pożyczek pracuje Ministerstwo Finansów.

 – Jeżeli konsumpcja indywidualna Jana i Marii Kowalskich jest wspomagana kredytem czy pożyczką, to oznacza, że spożywamy więcej, a wtedy nasz PKB rośnie szybciej, niż kiedy nasze spożycie oparte byłoby tylko i wyłącznie na naszych dochodach – wyjaśnia dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Łatwo dostępne pożyczki zwiększają konsumpcję prywatną.

 – Jeżeli mamy stabilną pracę i przyzwoite dochody, to jesteśmy w stanie przyspieszyć naszą konsumpcję, czyli jeżeli nam się marzy nowy telewizor, jeżeli nam się marzy coś nowego ze sprzętu RTV/AGD, to możemy zaciągnąć kredyt i mieć pieniądze już dzisiaj, a spłacać oszczędzając w kolejnych okresach – dodaje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria ekonomistka Lewiatana.

Ministerstwo Finansów chce uregulować rynek pożyczek pozabankowych, co ma polegać m.in. na stworzeniu rejestru firm pożyczkowych i wciągnięciu ich pod nadzór Komisji Nadzoru Finansowego. Ministerstwo Finansów chce  również podwyższyć kary za prowadzenie działalności bankowej bez zezwolenia i wprowadzić górny limit kosztu kredytu.

 – Ważnym elementem w myśleniu o uregulowaniu tego rynku jest to, że to będzie rodzaj gwarancji dla potencjalnych klientów. Gwarancji, że instytucje, które będą w systemie regulowanym, pod nadzorem KNF, są wiarygodne i że w razie potrzeby warto współpracować z nimi, a nie z firmami, które tym regulacjom nie podlegają – tłumaczy dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Jednocześnie ocenia, że obecna działalność tych firm pożyczkowych, które funkcjonują zgodnie z prawem, nie jest niebezpieczna dla klientów. Przede wszystkim dlatego, że udzielając pożyczek bazują na środkach własnych, a nie jak banki – na depozytach klientów.

Nowe przepisy zaostrzą kryteria funkcjonowania i wejścia na rynek firm pożyczkowych, jednocześnie zwiększą też bezpieczeństwo finansowe klientów. Oznacza to, że w oficjalnym rejestrze znajdą się jedynie te podmioty, które spełnią prawnie określone warunki organizacyjne i finansowe. Dzięki rejestrowi pożyczkobiorcy zyskają pewność, że dana firma ma wystarczający kapitał do tego, by prowadzić dalszą działalność.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.