Newsy

Komisja Europejska może zmienić zasady finansowania inwestycji przez portale społecznościowe

2013-12-30  |  06:55
Mówi:Mirosław Kachniewski
Funkcja:prezes
Firma:Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
  • MP4
  • Komisja Europejska do końca roku czeka na opinie dotyczące finansowania społecznościowego. Konsultacje społeczne dotyczące tzw. crowdfundingu mają odpowiedzieć na pytanie, jak Komisja Europejska może wesprzeć tę formę pozyskiwania kapitału. Cieszy się ona coraz większą popularnością w całej Europie, również w Polsce, sprzyjają temu nierestrykcyjne przepisy.

    W 2012 roku w całej Europie pozyskano za pomocą crowdfundingu 735 milionów euro. Prognoza na 2013 rok zakłada podwojenie tej kwoty. To 35 proc. światowej wartości tego rodzaju finansowania. Dla porównania wolumen inwestycji wysokiego ryzyka (venture capital) to 3 miliardy euro – podaje portal crowfunding.pl.

     – Pozyskiwanie kapitału szybko ewoluuje i poza tradycyjnymi formami, jak publikacja prospektu emisyjnego, emisja akcji, następnie notowanie ich na giełdzie, są też inne, bardziej innowacyjne, szybsze. Przy finansowaniu mniejszych projektów na pewno bardziej opłacalne, bo czas i procedura wejścia na tradycyjną giełdę kosztuje – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mirosław Kachniewski, prezes Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.

    Crowdfunding otwiera przed inwestorami nowe możliwości – współfinansowanie projektu na wczesnym etapie rozwoju, w zamian za np. udział w przedsiębiorstwie. Zaś osoby z ciekawymi pomysłami mają możliwość pozyskania wsparcia finansowego przy minimalnych kosztach (zwykle jest to opłata za skorzystanie z danej internetowej platformy crowdfundingowej).

    Komisja Europejska sprawdza podczas konsultacji, czy rynek potrzebuje doregulowania, czy potrzebne są ograniczenia, nowe przepisy obowiązujące w całej UE, czy wystarczą np. działania edukacyjne, a szczegółowe kwestie pozostaną na poziomie poszczególnych państw. 

     – Polski rynek jest dość restrykcyjny w kwestii regulacji, ale akurat w przypadku crowdfundingu jest wyjątkowo liberalny. Przy bardzo małych kwotach możliwe jest zbieranie tego typu środków praktycznie bez żadnych ograniczeń. Oczywiście jest tutaj pewien potencjał do nadużyć, natomiast nie wydaje mi się sensowna potrzeba dalszego regulowania tej kwestii, ponieważ chodzi o stosunkowo małe kwoty i mam nadzieję, że zdrowy rozsądek powinien wystarczyć do tego, by nie było istotnych nadużyć – tłumaczy Mirosław Kachniewski.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.