Newsy

M. Boni o polskich priorytetach w cyfryzacji: tańsze e-booki, likwidacja roamingu i lepsza ochrona danych osobowych

2013-09-26  |  06:55

Polska przygotowuje swoje propozycje dotyczące zharmonizowanego rynku cyfrowego w UE, przed spotkaniem Rady Europejskiej 24-25 października. Za priorytetowe uznane zostały m.in. ochrona danych osobowych i prace nad pakietem telekomunikacyjnym. Minister Michał Boni zapewnia, że odpowiedni dokument będzie gotowy w przyszłym tygodnia. 

 Po pierwsze, ochrona danych osobowych, po drugie zmniejszony VAT na e-booki i dobra kulturowe, które mają stawkę wyższą w świecie cyfrowym niż w świecie analogowym. I trzecia rzecz to mocny start pakietu telekomunikacyjnego na rzecz użytkowników, który został przygotowany przez komisarz Kroes, bo to jest dzisiaj potrzebne – mówi Michał Boni, minister administracji i cyfryzacji podczas 35. Międzynarodowej Konferencji Rzeczników Ochrony Danych i Prywatności, która odbyła się w Warszawie.

Pakiet telekomunikacyjny to zbiór przepisów, które mają uprościć korzystanie z telefonii i sieci mobilnej przez użytkowników, ale także ułatwić wprowadzanie nowych rozwiązań przez działające na tym rynku firmy. W jego skład wchodzi m.in. propozycja zniesienia roamingu czy zmiany dotyczące hurtowego dostępu do sieci szerokopasmowych.

Za priorytetowe ministerstwo uznaje jednak regulacje w kwestii ochrony danych osobowych. Od dłuższego czasu trwa europejska debata na ten temat, która ostatnio – po ujawnieniu afery PRISM, systemu, przez który amerykańskie służby pozyskiwały informację o internautach – nabrała wyraźnego tempa.

 – Jest ważne, żebyśmy przyspieszyli prace nad tym rozporządzeniem – mówi minister Boni. – Myślę, że Parlament szuka kompromisu. Zobaczymy, czy to się uda na posiedzeniu rady ministrów sprawiedliwości 7 października. Nastawienie pani komisarz Viviane Reding [komisarz UE ds. sprawiedliwości, odpowiedzialna za kwestie ochrony danych osobowych – red.] jest takie, że trzeba walczyć do końca.

Do końca zbliża się jednak obecna kadencja Parlamentu Europejskiego, co sprawia, że procedury mogą zostać przyspieszone. Boni podkreśla, że wymiana składu europosłów nie oznacza, że przepisy, których nie uda się teraz przeforsować, pójdą do kosza.

Kwestia rozporządzenia ma być jedną z głównych podczas szczytu Rady Europejskiej 24-25 października, który będzie poświęcony przeglądowi Europejskiej Agendy Cyfrowej.

 – Jeśli Rada Europejska da mocny sygnał, że do końca kadencji Parlamentu, to powinno być przyjęte, to będzie wielki sukces. Jeśli PE nie zdąży, ale prace będą zaawansowane w 80 proc., to będzie prezent dla następnego Parlamentu, bo tam nie ma dyskontynuacji. I wtedy będzie można te rozwiązania szybko wprowadzić – wyjaśnia minister.

Boni dodaje, że Polska jest za jak najszybszym przyjęciem wspólnych europejskich rozwiązań dotyczących ochrony danych osobowych, ale konieczny jest kompromis wszystkich 28 krajów Unii. Wypracowane rozwiązanie będzie miało kształt rozporządzenia, czyli prawa, które po przyjęciu obowiązuje od razu we wszystkich państwach członkowskich i nie wymaga uchwalania dodatkowego prawa krajowego. 

 – Polska ma dużo mniejszy problem z tym rozporządzeniem dlatego, że u nas i tak jest wysoki poziom ochrony danych osobowych, relatywnie wyższy niż w wielu innych krajach, w których – chociaż także implementowały dyrektywę sprzed kilkunastu lat – te mechanizmy są bardzo nikło rozwinięte – wyjaśnia Michał Boni. – Stąd też ich opór, bo niektóre kraje będą musiały zrobić duży krok. Oczywiście, gdyby rozporządzenie było przyjęte, to pewnie będzie jeszcze dwuletni okres przejściowy na dostosowanie, ale ważne, żebyśmy zmierzali w stronę przyjęcia tego rozporządzenia.

MAC dużą wagę przywiązuje też do kwestii zróżnicowania stawek VAT na e-booki i książki papierowe, co zdaniem resortu jest nieuzasadnione. W tej chwili e-booki są objęte stawką podstawową – 23 proc., podczas gdy książki tradycyjne korzystają ze stawki 5 proc. Ministerstwo stoi na stanowisku, że konieczne jest zrównanie stawek w dół, za względu na konieczność popularyzacji publikacji cyfrowych i ochronę środowiska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.