Mówi: | Anna Włodarczyk-Moczkowska |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Gothaer |
Nowe wymogi wobec ubezpieczycieli podniosą poziom bezpieczeństwa klientów. Część małych firm może jednak zniknąć z rynku, a ceny wzrosnąć
Zakłady ubezpieczeniowe stopniowo przygotowują się do wdrożenia nowych unijnych regulacji, które zaczną obowiązywać od stycznia 2016 roku. Solvency II to przede wszystkim nowe wymogi kapitałowe, które mają przeciwdziałać upadłościom i zapewnić wypłacalność firm. Dla klientów oznacza to większe bezpieczeństwo. Jednak nowy sposób kalkulacji ryzyka może spowodować też wzrost cen niektórych produktów i mniejszą liczbę ubezpieczycieli na rynku.
– Krótko mówiąc, ma być bezpieczniej. Dla rynku, dla branży i przede wszystkim dla klientów. Solvency II to nowe wymogi kapitałowe dla ubezpieczycieli i nowe spojrzenie na procesy – komentuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezes firmy Gothaer. – To jest kwestia określenia potrzebnego kapitału minimalnego i docelowego kapitału, którym zakład ubezpieczeń musi dysponować, żeby był w stanie spełniać wszystkie wymogi wypłacalności i pokrywać swoje zobowiązania wobec klientów. Obok wysokości niezbędnego kapitału Solvency II określa wymagania jakościowe i motywuje zakłady ubezpieczeń do właściwego zarządzania wszystkimi ryzykami, na jakie są narażone.
Rozwiązania są uregulowane odpowiednimi przepisami i dyrektywami Unii Europejskiej. Zostały wprowadzone na podstawie wyciągniętych po kryzysie w latach 2008 i 2009 wniosków.
Nowe regulacje dla ubezpieczycieli wiążą się z koniecznością dostosowania organizacji i procesów we wszystkich obszarach działalności. Solvency II dotyczy również nowych sposobów kalkulacji ryzyka, sposobów raportowania oraz nadzoru.
– W zależności od tego, jak rozwinięty jest zakład ubezpieczeń, jak mocno inwestował w technologie, w procesy, w nowoczesne rozwiązania, dostosowanie może być albo trudniejsze, albo łatwiejsze dla każdej organizacji. Oczywiście łatwiej jest dużym grupom kapitałowym, gdzie są i zasoby ludzkie, i zasoby finansowe, jak również duży know-how wewnątrz organizacji, po to, żeby te modele skutecznie wdrażać – podkreśla Anna Włodarczyk-Moczkowska.
Nowe wymogi kapitałowe oraz koszty dostosowania mogą spowodować duże zmiany w krajobrazie branży ubezpieczeniowej. Prezes Gothaer prognozuje, że na rynku może nastąpić konsolidacja, czyli łączenie się firm w większe podmioty, co powinno również wpłynąć pozytywnie na bezpieczeństwo klientów. Przez to, że zmieni się sposób kalkulacji ryzyka ubezpieczeniowego, zmieni się również oferta i cennik ubezpieczycieli.
– Dla klientów mało szkodowych może to oznaczać polepszenie wyceny ryzyka ubezpieczeniowego, czyli krótko mówiąc polepszenie ceny. Dla części klientów nowy sposób kalkulacji ryzyka może oznaczać, że pewne ryzyka będą trudniejsze do ubezpieczenia albo droższe – mówi Anna Włodarczyk-Moczkowska. – Zastanawiając się nad skutkami dla klientów, uważamy, że zostanie zwiększone bezpieczeństwo dla odbiorców usług ubezpieczeniowych, ale będzie to odpowiednio kosztowało.
Gothaer ma własny harmonogram dostosowania się do nowego reżimu, tak, by założenia skutecznie wdrożyć przed 1 stycznia 2016 roku. Anna Włodarczyk-Moczkowska zaznacza, że nie wiadomo, jak nadzór podejdzie do egzekucji wdrożenia Solvency II – czy skupi się na opisaniu i przygotowaniu odpowiedniej dokumentacji potwierdzającej wdrożenie tych elementów, czy na sprawach istotnych z perspektywy rynku, branży, klienta i pojedynczego zakładu ubezpieczeń.
– Podejdziemy do tego w sposób pragmatyczny i wdrożymy rozwiązania w terminie, ale nadal będziemy nad tym systemem pracowali, tak, aby spełniał wszystkie funkcje i zadowalał wszystkich uczestników rynku – przekonuje prezes Gothaer.
Firma, poza wdrażaniem nowych wymagań, koncentruje się na strategii i założeniach przyjętych do realizacji do roku 2016. Niemiecki koncern ubezpieczeniowy Gothaer w 2011 roku zaczął kupować udziały w Polskim Towarzystwie Ubezpieczeń i od trzech lat prowadzi jego przebudowę, w części obszarów zmierzającą już do końca.
Czytaj także
- 2024-12-10: Polska spółka stworzyła innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo pożarowe w kopalniach. Właśnie wchodzi z nim na globalny rynek
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-10: Europosłowie PiS: Europa traci na konkurencyjności. Potrzeba redefinicji polityki klimatycznej
- 2024-12-09: Zaangażowanie północnokoreańskich żołnierzy eskaluje konflikt w Ukrainie. Europosłowie wzywają do większej współpracy obronnej w UE
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-19: Dane satelitarne wykorzystywane w ochronie granic zewnętrznych UE. Służą do wykrywania przestępczości transgranicznej i nielegalnej migracji
- 2024-11-05: Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
- 2024-10-31: Policja zachęca do kontroli świateł w autach przed zimą. Nieprawidłowe ustawienie grozi wypadkiem i mandatem
- 2024-11-07: Ostatni moment na przygotowanie samochodu do zimy. Wśród zaleceń nie tylko wymiana opon, ale i sprawdzenie oświetlenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.