Newsy

Wycieczki z biurami podróży będą droższe, ale bezpieczniejsze

2013-01-10  |  06:40
Mówi:Krzysztof Piątek
Funkcja:prezes
Firma:Polski Związek Organizatorów Turystyki
  • MP4

    Zmiany w prawie turystycznym utrudnią wejście na rynek nowym firmom i nałożą dodatkowe koszty na klientów. Po ubiegłorocznej fali upadłości biur podróży resort finansów zamierza znacznie podwyższyć opłaty gwarancyjne dla touroperatorów i wprowadzić dodatkowy fundusz gwarancyjny, na który mają złożyć się przedsiębiorcy. Mimo podwyższenia kosztów swojej działalności, część branży chwali nowe rozwiązania.

     – Większość przypadków upadłości z minionego roku dotyczyła nowicjuszy w branży organizatorów turystyki, którym po prostu się nie powiodło. Okazało się, że dotychczas obowiązujące minimalne gwarancje ubezpieczeniowe są niewystarczające, stąd propozycja Ministerstwa Finansów drastycznego ich podniesienia, co ma zapewnić pełne bezpieczeństwo dla pieniędzy klientów – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Krzysztof Piątek, prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki.

    Oświadczenia o niewypłacalności złożyło 12 biur podróży, z czego połowę stanowiły te, które działały od niespełna 2,5 roku. Z szacunkowych wyliczeń Ministerstwa Finansów wynika, że łączna suma gwarancji upadłych firm to ponad 28 mln zł, a sprowadzenie około 1,7 tys. klientów tych biur do kraju kosztowało około 7,5 mln zł. Jednak na pokrycie roszczeń i inne koszty i tak zabrakło około 5,5 mln zł.

    Aby nie dopuścić do podobnej sytuacji w przyszłości, resort sportu i turystyki wraz z Ministerstwem Finansów chcą zwiększyć wysokość minimalnej gwarancji, którą musi zapewnić touroperator rozpoczynający działalność. Dla korzystającego z czarterów ma ona wynosić 250 tys. euro (teraz 40 tys. euro), bez przelotów czarterowych – 50 tys. euro (z 7,5 tys. euro), a dla prowadzących turystykę w Polsce i krajach ościennych – 7,5 tys. euro (z 4,5 tys. euro). Te kwoty mają też być podnoszone w miarę zwiększania się obrotów tych firm. To może stać się barierą dla nowych przedsiębiorców do wejścia na ten rynek.

     – Dla niektórych może to być utrudnienie, ale celem nadrzędnym jest podniesienie bezpieczeństwa konsumenta – uważa Krzysztof Piątek.

    Jednak część kosztów, jak w przypadku Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, ma być ponoszona przez klientów biur podróży. Niedawno w rozmowie z Newserią Katarzyna Sobierajska, wiceminister sportu i turystyki, podawała, że wstępnie proponowana kwota to 15-20 zł od każdej osoby wyjeżdżającej na wycieczkę. Fundusz ma być dodatkowym zabezpieczeniem uruchamianym w momencie, gdyby środków z podstawowego systemu nie wystarczyło na sprowadzenie turystów do kraju bądź wypłatę wszystkich roszczeń.

     – Klienci poniosą dodatkowe koszty związane z zapewnieniem im stuprocentowego bezpieczeństwa – przyznaje Krzysztof Piątek. – Ale powinni czuć w pełni bezpiecznie bez względu na to, czy przedsiębiorcy się powiedzie czy nie.

    Nowe regulacje mają być wprowadzone poprzez nowelizację dwóch rozporządzeń ministra finansów – w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia na rzecz klientów w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych oraz w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

    Druga ścieżka to nowelizacja ustawy o usługach turystycznych. Konsultacje społeczne zostały zakończone, jednak ostateczna decyzja, która z tych dróg zostanie wybrana, jeszcze nie zapadła.

    Prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki podkreśla, że im wcześniej zmiany zostaną wprowadzone, tym lepiej i dla branży, i dla klientów.

    Więcej na temat
    Turystyka Hotele pięciogwiazdkowe i all-inclusive coraz popularniejsze wśród Polaków Wszystkie newsy
    2013-04-08 | 06:10

    Hotele pięciogwiazdkowe i all-inclusive coraz popularniejsze wśród Polaków

    Rosną wymagania Polaków w odniesieniu do zagranicznych wyjazdów wakacyjnych. Coraz chętniej wybieramy hotele pięciogwiazdkowe oraz opcję all-inclusive. W 2012 r. średnio
    Turystyka Pomorze walczy o zamożnych turystów z Kaliningradu. Mały ruch graniczny ułatwia ich przyjazd.
    2013-02-21 | 06:30

    Pomorze walczy o zamożnych turystów z Kaliningradu. Mały ruch graniczny ułatwia ich przyjazd.

    Trójmiasto i Pomorze coraz śmielej walczą o turystów z Rosji, przede wszystkim z Obwodu Kaliningradzkiego. Podróżni stamtąd są dla regionu bardzo atrakcyjni, bo
    Turystyka Rozwija się rynek rejsów wycieczkowych. Coraz częściej wybierają się w nie Polacy
    2013-02-14 | 06:35

    Rozwija się rynek rejsów wycieczkowych. Coraz częściej wybierają się w nie Polacy

    Na całym świecie rocznie na rejsy wycieczkowe udaje się ponad 20 milionów osób, z czego Polacy to wciąż zaledwie od 6 do 12 tysięcy. Rynek jednak rozwija się dynamicznie. Jako

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.