Mówi: | Łukasz Magrian |
Funkcja: | Zastępca Dyrektora Biura |
Firma: | Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna |
Pomorze walczy o zamożnych turystów z Kaliningradu. Mały ruch graniczny ułatwia ich przyjazd.
Trójmiasto i Pomorze coraz śmielej walczą o turystów z Rosji, przede wszystkim z Obwodu Kaliningradzkiego. Podróżni stamtąd są dla regionu bardzo atrakcyjni, bo chętnie wydają pieniądze na przyjemności. Niewątpliwie pomaga umowa o małym ruchu granicznym, który ułatwia Rosjanom z Kaliningradu przyjazd do Polski. Region prowadzi akcje promocyjne, które mają przyciągnąć jeszcze więcej turystów z Rosji.
– To rynek, który od zawsze był nam bliski z racji uwarunkowań geograficznych. Przyjazd z Kaliningradu do Gdańska to raptem 1,5-2 godziny podróży – mówi Łukasz Magrian, zastępca dyrektora biura Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.
Mały ruch graniczny z Obwodem Kaliningradzkim funkcjonuje od lipca ubiegłego roku. W ramach tego projektu mieszkańcy strefy przygranicznej mogą przekraczać granicę na podstawie kosztującego 20 euro i wydawanego przez ambasadę lub konsulat zezwolenia. Nie potrzebują wizy ani paszportu. Zezwolenie uprawnia do przebywania przez 90 dni w ciągu półrocza, jednak nie dłużej niż przez 30 dni jednorazowo, w objętej małym ruchem granicznym strefie, rozciągającej się na obszarze województw: warmińsko-mazurskiego i pomorskiego aż do Trójmiasta.
– W ostatnim czasie ilość wydanych zezwoleń na przyjazd do Polski w ramach tego małego ruchu granicznego oraz ilość wiz wydawanych do Polski w Rosji znacznie wzrasta i jest to sygnał dla nas, że warto w ten rynek zainwestować – podkreśla Magrian w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Rosjanie przyjeżdżają do Polski na zakupy, kuszeni niższymi cenami wielu produktów. Do tego coraz częściej korzystają z oferowanych przez Trójmiasto atrakcji.
– Jest to turysta z dość dużym potencjałem finansowym i tutaj widzimy możliwość dotarcia do tych grup, które po pierwsze mają pieniądze i lubią je wydawać na przyjemności. Potencjał na dziś pokazuje, że nie tylko zakupy wchodzą w grę, ale również oferta produktowa, turystyka wypoczynkowa, czyli oferta z zakresu SPA, aquaparków, parków rozrywki, ale również dobrej klasy restauracje, dobre menu, które trafia w gusta Rosjan – wylicza Łukasz Magrian.
Organizacja i pomorska branża turystyczna liczą na wymierne korzyści finansowe z promocji w Rosji. Region chce przeznaczyć w tym roku na promocję poza granicami kraju łącznie 800 tys. zł, część z tej kwoty zostanie przeznaczona na reklamę w Rosji. Środki pochodzą przede wszystkim z budżetu województwa pomorskiego oraz największych miast, czyli Gdańska, Gdyni i Sopotu.
Nie pieniądze, a pomysł
Zastępca dyrektora biura PROT dodaje, że w działania promocyjne jest też zaangażowana branża turystyczna. Jej przedstawiciele współpracują na zasadzie barteru z partnerami z Rosji, reklamują się także na billboardach, w prasie i internecie.
Obwód Kaliningradzki to, według Magriana, nie jedyny obszar działalności promocyjnej Pomorza w Rosji. PROT nie zapomina o Rosjanach z Moskwy czy Sankt Petersburga.
– W tym kierunku też podejmujemy pewne kroki. Po pierwsze spotkania branżowe, czyli organizowanie bezpośrednich spotkań w branży promocji turystycznej z organizatorami przyjazdów do Polski po stronie rosyjskiej. Takie spotkanie najbliższe odbędzie się w Kaliningradzie, przy okazji targów turystycznych w połowie kwietnia – mówi Łukasz Magrian.
Po stronie polskiej największym przedsięwzięciem jest organizacja spotkania dla około stu rosyjskich touroperatorów. Ma się ono odbyć w listopadzie, a głównym celem jest możliwość nawiązania kontaktów pomiędzy polską i rosyjską branżą turystyczną.
– Nie zawsze to muszą być działania, za którymi idą bardzo duże pieniądze, bo nie do końca zawsze o to chodzi. Zwykle jest tak, że nawet pewnymi drobnymi historiami można zwrócić na siebie uwagę – podkreśla Magrian.
Przykładem takiego skromniejszego działania jest akcja promocyjna z okazji mocno celebrowanego w Rosji Dnia Kobiet. W dniach od 8 do 10 marca w Trójmieście obywatelki Rosji będą mogły skorzystać ze specjalnie dla nich przygotowanego programu. Promocyjne ceny zaoferują m.in. ośrodki SPA, aromaterapii oraz lokale gastronomiczne.

Wkrótce ruszy największa kampania promocyjna Polski w Azji. POT liczy przede wszystkim na turystów z Chin

Hotele pięciogwiazdkowe i all-inclusive coraz popularniejsze wśród Polaków

Rozwija się rynek rejsów wycieczkowych. Coraz częściej wybierają się w nie Polacy
Czytaj także
- 2025-05-22: Jeden Osiem L: Przygotowaliśmy nową aranżację utworu „Jak zapomnieć”. Ten przebój śpiewają z nami już kolejne pokolenia
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-04-18: Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
- 2025-04-14: Nawet połowa ekodeklaracji w reklamach może być nieprawdziwa. Wkrótce konsumenci będą lepiej chronieni przed greenwashingiem
- 2025-01-03: Jedna trzecia pacjentów jest niedożywiona przy przyjęciu do szpitala. Od tego w dużej mierze zależą rokowania
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
Modernizacja i cyfryzacja sieci to dziś jeden z priorytetów spółek energetycznych w Polsce. Inwestycje te wzmacniają odporność systemu elektroenergetycznego i ograniczają ryzyko blackoutu, analogicznego do tego, który niedawno miał miejsce w Hiszpanii, ale też umożliwiają przyłączenie większej ilości zielonych źródeł energii. Enea pozyskała właśnie niskooprocentowaną pożyczkę w ramach KPO w wysokości 9 mld zł, które przeznaczy na budowę i modernizację sieci w północnej i zachodniej Polsce.
Rolnictwo
Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy

W maju przygruntowe przymrozki pojawiły się na terenie niemal całego kraju. W niektórych miejscach temperatura obniżała się nawet do kilku stopni na minusie. Straty w rolnictwie i sadownictwie są bardzo duże, w niektórych regionach kraju sięgają nawet 90 proc. Ucierpiały nie tylko owoce i zboża, ale też część warzyw. Trwają już przygotowania naborów dla rolników, którzy ponieśli straty w wyniku przymrozków.
Polityka
Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie

Zdaniem przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej temat ochrony zdrowia w kampanii prezydenckiej, prowadzonej przed I turą wyborów, zszedł na dalszy plan. Kandydaci na najwyższy urząd w Polsce nie podawali – poza tematem składki zdrowotnej – w tym obszarze konkretów, a skupili się na kampanijnych ogólnikach i zapewnieniach. Zabrakło poruszenia wielu ważnych kwestii dotyczących m.in. przyszłości zawodów medycznych, kształcenia lekarzy, walki z agresją wobec medyków czy pomysłów na skrócenie kolejek do specjalistów i poprawy finansowania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.