Newsy

Prezes Lotosu: będziemy pewnie przygotowywać się do dokonania odwiertu w Kamieniu Pomorskim

2013-09-04  |  06:55
Mówi:Paweł Olechnowicz
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:Lotos
  • MP4
  • Trwają intensywne prace Lotosu i PGNiG na koncesji Kamień Pomorski. – Analizujemy już bardziej szczegółowo ten projekt, będziemy pewnie przygotowywać się do dokonania odwiertu – zapowiada prezes gdańskiej spółki. Odwiertu, który pomoże określić zasoby złóż ropy i gazu, żeby można było ocenić opłacalność ich wydobycia. Jak przewiduje Paweł Olechnowicz, w ciągu pięciu lat w Polsce dużo się będzie działo w obszarze wydobycia tych surowców.

     To są dość długoterminowe projekty, ale obiecujące, szczególnie Kamień Pomorski – mówi o współpracy z PGNiG Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos. – Analizujemy już bardziej szczegółowo ten projekt, będziemy pewnie przygotowywać się do dokonania odwiertu i potem zobaczymy, jak obiecująca jest koncesja, zasoby, czy jest ekonomicznie uzasadnione, żeby inwestować więcej i wydobywać. W tym kierunku zmierzamy.

    Koncesja Kamień Pomorski jest jedną z bardziej perspektywicznych w tym rejonie. Obejmuje ponad 200 km kw. Wstępne poszukiwania zaowocowały kilkoma potencjalnymi miejscami, gdzie można będzie wydobywać ropę i gaz ziemny. Jak mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes Lotosu, w ciągu następnych kilku lat w sferze projektów realizowanych z PGNiG „będą się działy ciekawe rzeczy”. Zapytany o szczegóły, odpowiada, że na to jeszcze za wcześnie.

     – Będziemy mówić konkretnie, jak będziemy już pewni. Tych złóż jest sporo. My analizujemy te licencje pod kątem występowania tam ropy naftowej. Natomiast wiadomo, że węglowodory, ropa i gaz, występują razem. W zależności od tego, jak zdefiniują się zasoby i atrakcyjność ekonomiczna tych zasobów, tak będziemy je realizować – wyjaśnia Olechnowicz podczas 23. Forum Ekonomicznego w Krynicy. – Jeżeli okaże się, że na złożu, które analizujemy, jest więcej gazu – będziemy wydobywać gaz. Mamy kompetencje my, PGNiG ma bardzo dobre kompetencje. Potrafimy wspólnie wiele ciekawych rzeczy zrobić.

    Zgodnie z zawartą w sierpniu br. umową PGNiG jest właścicielem 51 proc. koncesji, a Lotos Petrobaltic – 49 proc. Harmonogram działań na koncesji Kamień Pomorski zakłada m.in. analiza dotychczasowych zdjęć sejsmicznych tego terenu oraz rozpoczęcie prac nad przygotowaniem nowej analizy sejsmicznej. Tegoroczny budżet to kilkanaście milionów złotych. Ale projekt zakrojony jest na kilka lat. 

     – Muszą być dokonane odwierty i musi być rzeczywiste potwierdzenie tych zasobów i możliwości wydobycia. Wtedy dopiero analizuje się projekt pod kątem jego ekonomii i inwestuje duże pieniądze – mówi Olechnowicz. – Trochę to jeszcze potrwa. Rozpoczęliśmy cały zespół działań na różnych koncesjach z PGNiG. Pewnie w ciągu pięciu lat będzie polski rynek w obszarze wydobycia i ropy i gazu ciekawiej wyglądał.

    Współpraca Lotosu z PGNiG nie kończy się na Kamieniu Pomorskim. We wrześniu 2012 r. spółki zawarły porozumienie o współpracy w zakresie poszukiwań i wydobycia gazu ziemnego oraz ropy naftowej. Spośród siedmiu koncesji jako przyszłościowe wytypowano cztery obszary położone w województwach zachodniopomorskim i pomorskim.

     – Naszym założeniem jest zacieśnienie współpracy i tak jest na poziomie zarządów, na poziomie ludzi współpracujących, i z PGNiG, i z Lotosu – zapewnia Olechnowicz. – Sądzę, że jeszcze w tym roku może być jedna ciekawa informacja, a na pewno w przyszłym będziemy mieli odpowiedź na pytanie, na jakich innych projektach można określić atrakcyjność złóż i będziemy mogli podjąć już konkretniejsze działania.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.