Newsy

Prezes Lotosu: będziemy pewnie przygotowywać się do dokonania odwiertu w Kamieniu Pomorskim

2013-09-04  |  06:55
Mówi:Paweł Olechnowicz
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:Lotos
  • MP4
  • Trwają intensywne prace Lotosu i PGNiG na koncesji Kamień Pomorski. – Analizujemy już bardziej szczegółowo ten projekt, będziemy pewnie przygotowywać się do dokonania odwiertu – zapowiada prezes gdańskiej spółki. Odwiertu, który pomoże określić zasoby złóż ropy i gazu, żeby można było ocenić opłacalność ich wydobycia. Jak przewiduje Paweł Olechnowicz, w ciągu pięciu lat w Polsce dużo się będzie działo w obszarze wydobycia tych surowców.

     To są dość długoterminowe projekty, ale obiecujące, szczególnie Kamień Pomorski – mówi o współpracy z PGNiG Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos. – Analizujemy już bardziej szczegółowo ten projekt, będziemy pewnie przygotowywać się do dokonania odwiertu i potem zobaczymy, jak obiecująca jest koncesja, zasoby, czy jest ekonomicznie uzasadnione, żeby inwestować więcej i wydobywać. W tym kierunku zmierzamy.

    Koncesja Kamień Pomorski jest jedną z bardziej perspektywicznych w tym rejonie. Obejmuje ponad 200 km kw. Wstępne poszukiwania zaowocowały kilkoma potencjalnymi miejscami, gdzie można będzie wydobywać ropę i gaz ziemny. Jak mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes Lotosu, w ciągu następnych kilku lat w sferze projektów realizowanych z PGNiG „będą się działy ciekawe rzeczy”. Zapytany o szczegóły, odpowiada, że na to jeszcze za wcześnie.

     – Będziemy mówić konkretnie, jak będziemy już pewni. Tych złóż jest sporo. My analizujemy te licencje pod kątem występowania tam ropy naftowej. Natomiast wiadomo, że węglowodory, ropa i gaz, występują razem. W zależności od tego, jak zdefiniują się zasoby i atrakcyjność ekonomiczna tych zasobów, tak będziemy je realizować – wyjaśnia Olechnowicz podczas 23. Forum Ekonomicznego w Krynicy. – Jeżeli okaże się, że na złożu, które analizujemy, jest więcej gazu – będziemy wydobywać gaz. Mamy kompetencje my, PGNiG ma bardzo dobre kompetencje. Potrafimy wspólnie wiele ciekawych rzeczy zrobić.

    Zgodnie z zawartą w sierpniu br. umową PGNiG jest właścicielem 51 proc. koncesji, a Lotos Petrobaltic – 49 proc. Harmonogram działań na koncesji Kamień Pomorski zakłada m.in. analiza dotychczasowych zdjęć sejsmicznych tego terenu oraz rozpoczęcie prac nad przygotowaniem nowej analizy sejsmicznej. Tegoroczny budżet to kilkanaście milionów złotych. Ale projekt zakrojony jest na kilka lat. 

     – Muszą być dokonane odwierty i musi być rzeczywiste potwierdzenie tych zasobów i możliwości wydobycia. Wtedy dopiero analizuje się projekt pod kątem jego ekonomii i inwestuje duże pieniądze – mówi Olechnowicz. – Trochę to jeszcze potrwa. Rozpoczęliśmy cały zespół działań na różnych koncesjach z PGNiG. Pewnie w ciągu pięciu lat będzie polski rynek w obszarze wydobycia i ropy i gazu ciekawiej wyglądał.

    Współpraca Lotosu z PGNiG nie kończy się na Kamieniu Pomorskim. We wrześniu 2012 r. spółki zawarły porozumienie o współpracy w zakresie poszukiwań i wydobycia gazu ziemnego oraz ropy naftowej. Spośród siedmiu koncesji jako przyszłościowe wytypowano cztery obszary położone w województwach zachodniopomorskim i pomorskim.

     – Naszym założeniem jest zacieśnienie współpracy i tak jest na poziomie zarządów, na poziomie ludzi współpracujących, i z PGNiG, i z Lotosu – zapewnia Olechnowicz. – Sądzę, że jeszcze w tym roku może być jedna ciekawa informacja, a na pewno w przyszłym będziemy mieli odpowiedź na pytanie, na jakich innych projektach można określić atrakcyjność złóż i będziemy mogli podjąć już konkretniejsze działania.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polscy producenci czereśni chcą połączyć siły. Tylko w ten sposób mogą walczyć z importem owoców niskiej jakości

    Import czereśni niskiej jakości w polskim sezonie jest wyzwaniem dla krajowych producentów tych owoców. To antyreklama dla polskiej czereśni – podkreślają sadownicy. Konsumenci oczekują ładnych, dużych i słodkich owoców i są gotowi zapłacić za nie więcej, ale często brakuje ich w dużych sieciach sklepów. Pozycja pojedynczych sadowników względem sieci jest jednak zbyt słaba. – Jako producenci widzimy potrzebę zrzeszenia się. Moglibyśmy wówczas sprzedawać sieciom duże partie jednolitego towaru. Dobrym rozwiązaniem byłoby też centrum dystrybucji czereśni – przekonuje Krzysztof Czarnecki, producent czereśni, wiceprezes Związku Sadowników RP.

    Handel

    Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia

    Branża logistyczna, wciąż mierząca się ze skutkami wysokiej inflacji i gwałtownego wzrostu kosztów prowadzenia działalności, wykazuje coraz więcej oznak ożywienia. Wpływają na to m.in. stopniowy wzrost w e-commerce i duże zainteresowanie inwestorów lokalizowaniem hubów logistycznych w Polsce. Branża liczy także na to, że wkrótce zacznie pozytywnie odczuwać wpływ rosnącej w Polsce konsumpcji. – W perspektywie kilku lat na pewno pojawią się wzrosty, spodziewamy się bardzo dużo reorganizacji, jeżeli chodzi o logistykę paneuropejską. Ponadto konsumpcja ciągle będzie rosła, bo jednak odbiegamy pod tym względem od Europy Zachodniej – ocenia Sławomir Rodak, dyrektor komercyjny w ID Logistics Polska.

    Problemy społeczne

    Kryzysy humanitarne nabierają na sile. Organizacje pomocowe potrzebują coraz więcej pracowników

    Nowe i przedłużające się konflikty zbrojne oraz coraz częstsze katastrofy naturalne powodują, że na całym świecie już ponad 300 mln ludzi potrzebuje pomocy humanitarnej. To pociąga za sobą gwałtowny wzrost zapotrzebowania na pracowników humanitarnych. Organizacje na całym świecie poszukują do pracy osób zajmujących się nie tylko projektami pomocowymi, lecz również inżynierów, księgowych, psychologów, ekspertów od fundraisingu czy logistyków. – Ta praca naprawdę jest wymagająca, ale też satysfakcjonująca, właśnie dlatego warto odróżnić ją od wolontariatu – przypomina Magdalena Irzycka z Polskiej Akcji Humanitarnej z okazji przypadającego 19 sierpnia Światowego Dnia Pomocy Humanitarnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.