Mówi: | Mariusz Gaca |
Funkcja: | prezes |
Firma: | PTK Centertel, Orange |
Prezes PTK Centertel: cena za częstotliwości dalece przestrzelona
PTK Centertel, operator sieci Orange, mimo przegranej w przetargu na 1800 MHz, nie rezygnuje z walki o częstotliwości dla superszybkiego internetu LTE. Spółka będzie starać się m.in. o częstotliwości 800 MHz, które Urząd Komunikacji Elektronicznej jeszcze w tym roku zamierza zlicytować. Oferta Centertela w rozstrzygniętym 13 lutego przetargu została odrzucona ze względu na zaoferowaną zbyt niską kwotę zakupu częstotliwości.
Konkurs na 1800 MHz wygrali operatorzy obsługujący sieci Play (P4) i T-Mobile (Polska Telefonia Cyfrowa). P4, który otrzymał łącznie 15 MHz z cennego pasma, zapowiedział, że te częstotliwości będą dedykowane wprowadzeniu na rynek LTE – szybkiego, bezprzewodowego internetu, który dziś oferuje Plus i Cyfrowy Polsat.
PTK Centertel złożył ofertę na dwie częstotliwości z pasma o wartości 126,5 mln i 151,5 mln zł. Kwoty te okazały się niższe niż zaoferowały zwycięskie firmy.
– Uważamy, że położyliśmy taką cenę, która była godziwą wartością za te aktywa. Znalazł się ktoś inny, kto uznał, że inna cena jest wartością godziwą. Nadal uważamy, że ta cena, która znalazła się finalnie na rynku, jest dalece przestrzelona – wyjaśnia Mariusz Gaca, prezes PTK Centertel w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria w czasie targów CeBIT w Hanowerze.
Jak podkreśla wskazują na to rozbieżności między kwotami, jakie zaoferowali wygrani (blisko 1 mld zł), a kwotami, których oczekiwało UKE przy ogłaszaniu konkursu (500-700 mln zł)
Operator Orange liczy, że uda mu się zdobyć częstotliwości 800 MHz oraz 2600 MHz. Zostaną one uwolnione m.in. dzięki przejściu z telewizji analogowej na naziemną telewizję cyfrową i mają być przeznaczone np. do przekazywania drogą radiową ultraszybkiego Internetu albo sygnału telewizji mobilnej. To ma być droga do tego, by Orange weszło w LTE.
– W nowym przetargu z całą pewnością położymy taką cenę, którą będziemy uważali, że ma biznesowe uzasadnienie i taką cenę, która jest w stanie zapewnić w rozsądnej perspektywie zwrot z tej inwestycji. Kupowanie czegoś w świecie komercyjnym, co nie generuje zwrotu, jest dosyć nieroztropne – przekonuje prezes PTK Centertel
Jednocześnie prezes operatora Orange nie chce komentować informacji, czy Centertel prowadzi rozmowy z innymi operatorami, np. P4 (operator sieci Play) na temat współdzielenia pasma na 1800 MHz.
– W tym temacie nie będzie żadnych komentarzy – zapowiada Mariusz Gaca. – Rozstrzygnięcie przetargu ogłoszono 13-tego lutego, mamy nową sytuację. Analizujemy ją, zastanawiamy się nad nią. Natomiast tu jeszcze jest daleko za wcześnie, by w jakikolwiek sposób ten temat komentować.
Czytaj także
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-03-31: W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-10-01: Miasta stawiają na cyfryzację i inteligentne rozwiązania. To zwiększa ich atrakcyjność dla mieszkańców i inwestorów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny
Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.