Newsy

Prezes UKE: Cały świat telekomunikacyjny zauważył potrzebę promowania kobiet

2012-04-02  |  06:50
Mówi:Magdalena Gaj
Funkcja:Prezes
Firma:Urząd Komunikacji Elektronicznej
  • MP4

    "Dziewczyny na politechniki" - pod takim hasłem w tym roku obchodzony będzie Światowy Dzień Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego. Zaledwie co trzeci student uczelni technicznej to kobieta, a na kierunkach typowo technicznych studentki stanowią zaledwie kilka procent ogółu. Tegoroczne obchody mają zachęcić dziewczyny do wyboru specjalizacji dotąd uważanych za męskie.

    Światowy Dzień Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego przypada na 17 maja. Z inicjatywy Organizacji Narodów Zjednoczonych obchodzony jest od 2007 roku.

     - Tegoroczne obchody Światowego Dnia Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego odbywają się pod hasłem "Girls and Women in ICT". Hasło tegorocznych obchodów zostało ustalone przez Radę Ministrów Telekomunikacji ITU, czyli Międzynarodowego Związku Telekomunikacji ONZ - mówi Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, która jest jednym z patronów obchodów.

    Celem wydarzenia jest naświetlenie problemu niewystarczającej liczby kobiet w branży teleinformatycznej, zarówno w firmach, jak i na związanych z branżą kierunkach studiów. Według badań z 2011 roku kobiety stanowiły 34 proc. studentów na uczelniach technicznych. Jednak odsetek studentów płci żeńskiej na typowo technicznych kierunkach spada do liczby jednocyfrowej. Zaledwie co piąty zatrudniony w branży teleinformatycznej jest kobietą.

     - Dziewczęta myślące o wyborze kierunków technicznych często funkcjonują w obszarze stereotypów, że świat techniki i nowoczesnej technologii jest światem męskim. Jednak wszelkie badania wskazują na to, że rynek pracy będzie się zwiększał i będzie potrzebował nowych, wykwalifikowanych pracowników w tym obszarze. Dlatego warto tam poszukiwać kierunków pracy i swojego rozwoju - wyjaśnia założenia Światowego Dnia Magdalena Gaj.

    Również Komisja Europejska ostrzega o rosnącym deficycie wykwalifikowanych inżynierów w krajach członkowskich UE. Z ostatnich raportów wynika, że w 2015 może brakować 700 tys. specjalistów z branży ICT.

     - Cały świat telekomunikacyjny zauważył potrzebę promowania dziewcząt uczących się na kierunkach technicznych - dodaje prezes UKE.

    Obchody Światowego Dnia Telekomunikacji i Społeczeństwa Informacyjnego rozpoczęły sie już pod koniec lutego i potrwają do połowy czerwca.

     - W kwietniu będziemy poszukiwać kobiet, które odniosły sukcesy w tej branży, nie tylko w administracji, ale też na stanowiskach dyrektorów, prezesów firm związanych z telekomunikacją, z nowoczesnymi technologiami. Chcemy zaprezentować ich sylwetki, żeby przeprowadzić z nimi ciekawe wywiady - mówi Magdalena Gaj.

    W maju zaplanowana jest debata pt. "Kobiety i dziewczęta w teleinformatyce" w Sali Kolumnowej w Sejmie, gdzie uczestnicy będą rozmawiać na temat perspektyw i szans zawodowych kobiet w branży.

     - Na konferencji będziemy mówić i pokazywać dobre przykłady kobiet, które odniosły sukcesy w branży, aby zachęcić dziewczyny do studiowania na kierunkach technicznych - dodaje prezes UKE.

    W Polsce nad obchodami Światowego Dnia patronat objęli m.in. prezydent Bronisław Komorowski, marszałek Sejmu Ewa Kopacz, minister administracji i cyfryzacji Michał Boni, minister nauki i szkolnictwa wyższego Barbara Kudrycka oraz prezes UKE Magdalena Gaj.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Komunikat

    Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

    Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

    Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

    Nauka

    [DEPESZA] Coraz bardziej zaawansowane prace nad szczepionką na SARS-CoV-2. W wyścig z czasem włączyli się także Polacy

    Nad szczepionką przeciwko SARS-CoV-2 pracuje wiele prywatnych firm farmaceutycznych i biotechnologicznych oraz ośrodków badawczych na świecie. W laboratoriach trwają testy co najmniej kilkunastu eksperymentalnych preparatów. Mimo przyspieszonego tempa prac szczepionka będzie dostępna za minimum kilkanaście miesięcy. Naukowcy podkreślają, że i tak jest to bezprecedensowa sytuacja, ponieważ w normalnych warunkach prace nad szczepionką przeciw koronawirusowi zajęłyby około 10 lat. W wyścig z czasem włączyła się także polska Agencja Badań Medycznych, która prowadzi prace w międzynarodowym konsorcjum.

     

    Bankowość

    Niższe koszty pożyczek i wydłużenie czasu spłaty kredytów. Tarcza antykryzysowa ma ułatwić życie zwykłym kredyto- i pożyczkobiorcom

    – Zależy nam, żeby konsumenci, którzy ze względu na koronawirusa są w trudnej sytuacji, mogli przetrwać ten czas bez dodatkowych problemów i bez pułapki zadłużenia – podkreśla Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Podpisana przez prezydenta tarcza antykryzysowa umożliwia obniżenie rocznego limitu dla pożyczek udzielanych na więcej niż 30 dni z obecnych 55 proc. do 21 proc. Łączne maksymalne koszty kredytowania bez względu na czas trwania umowy mają zmaleć ze 100 do 45 proc.

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Konsument

    Wzrost rynku obuwniczego zahamowany przez koronawirusa. Sklepy stacjonarne odpowiadały za 70 proc. sprzedaży

    Jeszcze w lutym firma CCC prognozowała wzrost rynku obuwniczego w tym roku na 3–4 proc. Dziś wiadomo, że trudno będzie utrzymać to tempo, ponieważ sklepy stacjonarne, które od ponad dwóch tygodni pozostają zamknięte, odpowiadały dotąd za 70 proc. sprzedaży. W tym czasie znacząco wzrósł jednak ruch w kanale online. Ten trend może się utrzymać także po opanowaniu pandemii i w znacznym stopniu może  wpłynąć na rynek. Podobnie jak zmiany pogodowe, ekologia oraz globalizacja trendów modowych.