Newsy

Blogerzy i opnie znajomych mają coraz większy wpływ na to, co kupujemy. Tradycyjne reklamy tracą na znaczeniu

2017-06-20  |  06:30

Reklama ma coraz mniejsze znaczenie w komunikacji sprzedażowej, ważniejsza staje się komunikacja bezpośrednia i opinia najbliższych – wynika z badania „Niecodzienne decyzje zakupowe Polaków”. Bardziej świadomie do zakupów podchodzą przede wszystkim osoby młode. Ufamy przede wszystkim rodzinie i znajomym, blogerom i vlogerom. Reklamy telewizyjne, internetowe i outdoorowe uznajemy za niewiarygodne i mało rzetelne. W epoce fake newsów i post-prawdy duże znaczenie mają mikroinfluencerzy. Skupiamy się na naszym najbliższym otoczeniu – podkreśla Adam Sanocki, prezes Attention Marketing.

– Attention Marketing Research, czyli badacze PMR oraz konsultanci Attention Marketing, zbadali, w jaki sposób Polacy podejmują niecodzienne decyzje zakupowe. Czterech na pięciu Polaków szuka informacji na temat produktów i usług niecodziennych, czyli takich które wykraczają poza schemat dnia codziennego, jak np. zakup samochodu, gramofonu, telewizora. Im młodszy, bardziej zamożny i mieszkający w większym mieście Polak, tym większą uwagę poświęca na poszukiwanie informacji na temat produktów i usług – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Adam Sanocki, prezes zarządu Attention Marketing.

Z badania „Niecodzienne decyzje zakupowe Polaków” przeprowadzonego przez Attention Marketing Research wynika, że 78 proc. osób przed zakupem niecodziennego produktu lub usługi ma w zwyczaju zbierać informacje na ich temat. Im młodsi, lepiej wykształceni i bardziej zamożni klienci, tym częściej samodzielnie szukają informacji o produktach czy usługach.

– Największe zaufanie mimo czasu, jaki spędzamy w sieci, mamy do rodziny oraz przyjaciół. Ponad 60 proc. respondentów wskazało, że podejmując niecodzienne decyzje zakupowe, najbardziej ufa rodzinie i przyjaciołom – podkreśla Sanocki.

Rodzina jest najbardziej wiarygodnym i rzetelnym źródłem informacji dla 41 proc. badanych (dla 25 proc. raczej wiarygodną). Nieco mniej osób za takie źródło wskazuje znajomych (odpowiednio 25 i 31 proc.).

– Z drugiej strony szukamy także informacji w sieci. Tutaj również znajomi są pomocni, natomiast nie ufamy tak bardzo znajomym na przykład na Facebooku, jak tym ze świata realnego – zauważa ekspert..

Znacznie niżej oceniania jest wiarygodność odpowiedzi udzielanych przez znajomych na pytania zadane na Facebooku. Jedynie 8 proc. konsumentów uznało je za bardzo wiarygodne, a 21 proc. – za raczej wiarygodne, 43 proc. – za zupełnie, lub raczej niewiarygodne.

– Vlogi i blogi cieszą się umiarkowaną popularnością. Jeżeli chodzi o informacje od osób nam nieznajomych, największą wagę przywiązujemy do komentarzy pod produktami, usługami, odwiedzamy fora dyskusyjne, dużą popularnością cieszą się też strony producentów – ocenia prezes Attention Marketing.

W grupie, gdzie źródła stanowią opinie osób, których osobiście nie znamy, największym zaufaniem cieszą się recenzje publikowane pod ofertą (bardzo wiarygodne dla 21 proc. i raczej wiarygodne dla 29 proc.) i na forach internetowych (odpowiednio 17 i 31 proc.). Za mniej rzetelne uznajemy poradniki i przewodniki w internecie (łącznie 44 proc. pozytywnych wskazań), prasie (37 proc. pozytywnych wskazań) oraz blogi i vlogi tematyczne (łącznie 41 proc. pozytywnych wskazań).

– Jednym z najważniejszych wniosków naszego raportu jest fakt, że reklama nie wpływa tak istotnie jak kiedyś na podjęcie decyzji zakupowych. Pokazuje pewne rozwiązania, produkty, natomiast przy podjęciu decyzji nasi respondenci odpowiadali, że szukają zdecydowanie innych informacji, bardziej pogłębionych i te źródła informacji są bardzo szerokie – przekonuje Sanocki.

Zgodnie z badaniem reklamę telewizyjną za niewiarygodną uznaje trzech na czterech badanych (zupełnie niewiarygodna dla 45 proc. ankietowanych i raczej niewiarygodną dla 25 proc.). Dla porównania w przypadku reklamy outodoorowej to odpowiednio 44 i 25 proc., a reklam w internecie 43 i 25 proc. Lepiej oceniana jest wiarygodność informacji w witrynach internetowych producentów i dostawców usług.

– Im młodszy i bardziej zamożny klient, tym bardziej trzeba do niego docierać wielokanałowo. W dobie fake faktów, post-prawdy duże znaczenie mają tzw. mikroinfluencerzy. Nie ufamy już celebrytom, blogerom, vlogerom, raczej skupiamy się na naszym najbliższym środowisku, które doskonale znamy i które wzbudza nasze zaufanie – podkreśla Adam Sanocki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

Polityka

Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

IT i technologie

Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.