Mówi: | Wojciech Mikołajczuk, project coordinator, DACHSER Seweryn Zawko, branch manager European Logistics Warsaw, DACHSER Joanna Kowalska, regional sales manager European Logistics, DACHSER |
Dostawy elektrykiem w centrum Warszawy. DACHSER wprowadził do Polski swój bezemisyjny program
Drogowy, morski, lotniczy i kolejowy transport towarów odpowiada dziś za około 8 proc. światowych emisji CO2, a po uwzględnieniu infrastruktury logistycznej takiej jak magazyny czy porty udział ten wzrasta do 11 proc. – wynika z danych Massachusetts Institute of Technology. Transformacja sektora transportowego ma więc istotne znaczenie dla redukcji emisji, a wśród kluczowych działań przewoźników jest elektryfikacja ich flot. Firma logistyczna DACHSER wprowadza w Polsce zrównoważoną koncepcję bezemisyjnych dostaw i uruchamia dostawy elektrykiem w centrum Warszawy.
– Celem projektu DACHSER Emission-Free Delivery jest uruchomienie stref na terenie największych miast Europy, w obrębie których dystrybucja będzie się odbywać pojazdami zeroemisyjnymi. Właśnie wdrożyliśmy to rozwiązanie na terenie centrum Warszawy, gdzie nasi klienci będą obsługiwani pojazdem marki Mercedes-Benz. To cichy i bezemisyjny pojazd, który doskonale wpisuje się w ideę zielonej logistyki – mówi agencji Newseria Wojciech Mikołajczuk, project coordinator w DACHSER, który odpowiada za wdrożenie DACHSER Emission-Free Delivery w Warszawie.
DACHSER od lat konsekwentnie angażuje się w rozwój e-mobilności. Rozwija program DACHSER Emission-Free Delivery, który polega na realizowaniu dostaw przesyłek w centrach miast przy użyciu m.in. aut elektrycznych. Jego celem jest redukcja emisji zanieczyszczeń i hałasu w obszarach miejskich, a także promowanie zrównoważonego transportu. Obecnie program działa w kilkunastu europejskich miastach. Do tego grona dołączyła właśnie Warszawa, a dokładniej – jej ścisłe centrum – obszar ok. 5,7 km kw. w warszawskiej strefie czystego transportu.
– Warszawa to dynamiczny i wymagający rynek, zwłaszcza w kontekście logistyki miejskiej, musimy tutaj sprostać dużej koncentracji klientów oraz założeniom zrównoważonego transportu. Śródmieście zostało wybrane do tego projektu dlatego, że idealnie wpisywało się w założenia dostaw bezemisyjnych – tłumaczy Seweryn Zawko, branch manager European Logistics Warsaw w DACHSER.
Jak podkreślają przedstawiciele firmy, redukcja emisji to tylko jeden z celów programu. Jego kolejnym założeniem jest optymalizacja procesów transportowych – ograniczenie pustych przebiegów, zwiększenie wykorzystania ładunków i integracja danych w systemach zarządzania flotą. W Warszawie przy dostawach będzie wykorzystywany Mercedes-Benz eSprinter 414 – całkowicie elektryczny pojazd dostawczy o zasięgu ok. 267 km i ładowności dostosowanej do potrzeb logistyki ostatniej mili.
– Dzięki infrastrukturze wybudowanej na terenie naszego oddziału udało się zoptymalizować czas ładowania akumulatorów, co pozwala efektywnie wykorzystać pojazd przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej terminowości. Nasze systemy wspierają planowanie dostaw oraz integrują ten typ dystrybucji ze standardowymi procesami – tłumaczy Wojciech Mikołajczuk.
Na terenie oddziału DACHSER Warszawa w Brwinowie, który jako pierwszy w Polsce wdrożył bezemisyjne dostawy, zainstalowano nowoczesne szybkie ładowarki DC, umożliwiające jednoczesne ładowanie dwóch pojazdów elektrycznych z łączną mocą do 184 kW. Trasy przejazdów są starannie planowane z uwzględnieniem pojemności baterii, natężenia ruchu oraz terminów dostaw. Cały proces wspierają zaawansowane systemy IT, co przekłada się na wysoką efektywność operacyjną i niezawodność realizowanych usług.
– Największym wyzwaniem było zintegrowanie tego typu pojazdu z naszymi standardowymi procesami. Musieliśmy uwzględnić czas ładowania pojazdu oraz harmonogram pracy kierowcy. Istotne było przeszkolenie załogi tak, aby cały proces odbywał się płynnie, bezpiecznie, dzięki czemu stworzyliśmy system, który możemy rozwijać i wdrażać w innych lokalizacjach – ocenia koordynator projektu DACHSER Emission-Free Delivery w Warszawie.
Dostawy DACHSER do centrów miast z zerową lokalną emisją pomagają poprawić jakość powietrza i zmniejszyć hałas uliczny. Ponieważ elektryczne ciężarówki i rowery cargo nie emitują żadnych zanieczyszczeń, odgrywają one ważną rolę w utrzymaniu czystego powietrza.
– Dla naszego oddziału to ważny krok w kierunku zrównoważonej logistyki. Chcemy pokazać, że potrafimy pogodzić efektywność operacyjną z wymogami ochrony środowiska. Zależy nam na tym, by mieć bezpośredni wpływ na obniżenie poziomu hałasu, emisji spalin, co powinno w pozytywny sposób przełożyć się na jakość życia mieszkańców – podkreśla Seweryn Zawko.
Program DACHSER Emission-Free Delivery uruchomiono w Stuttgarcie w grudniu 2018 roku. Od tego czasu dołączyło do niego kilkanaście miast całej Europie, w tym pięć w Niemczech (Berlin, Dortmund, Fryburg, Monachium i Stuttgart) oraz Kopenhaga, Madryt, Oslo, Paryż, Porto, Praga i Strasburg. Do końca 2025 roku liczba miast objętych programem wzrośnie do 25.
– Wdrażamy ten model w kolejnych dzielnicach Warszawy oraz w kolejnych miastach Polski. Zainteresowanie klientów oraz pozytywny odbiór społeczeństwa pokazują nam, że to słuszna decyzja – zapowiada branch manager European Logistics Warsaw w DACHSER.
Program firmy DACHSER wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju, który wdraża coraz więcej firm. Ma to kluczowe znaczenie w transporcie towarów, który – jak wynika z danych Massachusetts Institute of Technology – odpowiada za ok. 8 proc. emisji CO2. Dla wielu przedsiębiorstw z sektora logistycznego korzystanie z zielonego transportu to ważny atut konkurencyjny.
– Klienci coraz częściej pytają nas o zielone rozwiązania logistyczne, szczególnie firmy międzynarodowe. Dla nich rozwiązania niskoemisyjne to nie tylko wartość dodana, ale też wymóg w przypadku przetargów i audytów. Coraz więcej polskich firm również wpisuje cele środowiskowe w swoje plany biznesowe i ten trend będzie się tylko wzmacniał – ocenia Joanna Kowalska, regional sales manager European Logistics w DACHSER. – Korzystanie z tych usług pozwala na redukcję śladu węglowego i wpisuje się w realizację strategii ESG naszych klientów, do tego wpływa pozytywnie wizerunkowo, przedstawiając firmę jako świadomego uczestnika rynku. Co najważniejsze, bezemisyjne dostawy realizowane są przez nas bez kompromisów, to znaczy jakość i terminowość dostaw jest równie wysoka jak w tradycyjnej usłudze.
Zgodnie ze strategią do 2030 roku operator logistyczny planuje znacząco zwiększyć udział pojazdów bezemisyjnych w codziennych operacjach, rozwinąć własną infrastrukturę ładowania i pogłębić współpracę z partnerami w zakresie dostaw zielonej energii. Firma zamierza także rozszerzyć rozwiązania zeroemisyjne poza centra miast – na trasy regionalne i krajowe.
Czytaj także
- 2025-07-10: Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy
- 2025-07-09: W czwartek głosowanie nad wotum nieufności wobec Komisji Europejskiej. To inicjatywa ponad 70 europosłów, również z Polski
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-09: MNiSW reaguje na problemy psychiczne w środowisku akademickim. Specjalny zespół ma opracować skuteczne rozwiązania
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-26: Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-07-21: Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
- 2025-06-17: Anna Powierza: Nie lubię kupować nowych rzeczy. Śpię w pościeli po mojej babci i używam ręczników po mojej mamie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.