Mówi: | Adam Rodak |
Funkcja: | kierownik strefowy w Wydziale Rozwoju Sieci Dilerskiej |
Firma: | Toyota Bank Polska SA |
Firmy motoryzacyjne szykują oferty dla osób z niepełnosprawnościami. Specjalne warunki finansowania dają duże oszczędności przy zakupie auta
Wiele niepełnosprawności, jak upośledzenie narządów ruchu, powstrzymuje ludzi od kierowania samochodem. Tymczasem własne auto pomaga przezwyciężyć część trudności, jakie stawia miasto i infrastruktura drogowa, i ułatwia dotarcie do miejsc trudno dostępnych. Producenci samochodów pracują nad rozwiązaniami wspierającymi mobilność osób z niepełnosprawnościami. Chodzi nie tylko o odpowiednie wyposażenie aut i systemy zapewniające bezpieczeństwo, ale też o finansowanie takich zakupów. Przykładem może być nowa oferta Toyota Banku z niższą marżą i oprocentowaniem, która pozwala kupić dopasowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami Toyotę Proace z oszczędnością rzędu kilkunastu tysięcy złotych. Dodatkowym wsparciem może być do tego dofinansowanie PFRON.
– Polskie miasta cały czas rozszerzają swoją ofertę dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Pojawiają się windy, podjazdy, które ułatwiają osobom niepełnosprawnym poruszanie się, jednak nadal jest ich stosunkowo mało, szczególnie w miejscach mniej popularnych. Osoby z niepełnosprawnością ruchową spotykają się przede wszystkim z ograniczeniami w postaci kostek brukowych, studzienek czy krawężników, ale trawniki, żwir czy piach również stanowią dla nich barierę – mówi agencji Newseria Biznes Adam Rodak, kierownik strefowy w Wydziale Rozwoju Sieci Dilerskiej Toyota Bank Polska.
Problemem jest też transport publiczny, nie zawsze przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową. W pokonaniu trudności związanych z mobilnością pomóc może własny samochód.
– Przede wszystkim samochodem możemy dojechać w dalsze rejony, szczególnie posiadając np. niebieską kartę parkingową dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Pozwala ona na wjazd pod zakaz ruchu w obu kierunkach, która ułatwia dotarcie do miejsc trudno dostępnych – mówi Adam Rodak.
Jak wskazuje raport Instytutu Łączności „(Nie)pełnosprawni w sieci 5G”, barierą w samodzielnym przemieszczaniu się jest m.in. kosztowna modyfikacja pojazdów pod kątem określonych rodzajów niepełnosprawności, np. wprowadzenia ręcznych pedałów gazu i „klapkowej” dźwigni zmiany biegów. To zaś powstrzymuje część osób z niepełnosprawnościami od kierowania samochodem. Dlatego najwięksi producenci wprowadzają na rynek pojazdy ułatwiające mobilność.
– Toyota dąży do udostępnienia mobilności wszystkim, którzy tego potrzebują, dlatego też nasze samochody w znacznej części są wyposażone w silniki hybrydowe, które mają automatyczne skrzynie biegów. To już jest jedno z udogodnień dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Kolejnym udogodnieniem jest zamontowana platforma w Toyocie Proace, która umożliwia bezpieczny wjazd wózka oraz jego poprawne zabezpieczenie podczas podróży – wymienia ekspert.
Model Toyota Proace może zostać wyposażony w specjalne platformy, najazdy teleskopowe z bieżnią antypoślizgową i windy elektryczne. Umożliwiają one wprowadzenie do samochodu osoby na wózku inwalidzkim. Atestowany zestaw, który składa się z listew cargo na podłodze, pasów mocujących wózek oraz trzypunktowych pasów bezpieczeństwa, dba o bezpieczeństwo jazdy. Z kolei na podstawie zaświadczenia o niepełnosprawności w wybranych samochodach marki Toyota, dostępnych z finansowaniem w kredycie lub leasingu Toyota Financial Services (TFS), można bezpłatnie zamontować system Carospeed. Umożliwia on prowadzenie samochodu osobie poruszającej się na wózku inwalidzkim i działa na zasadzie gaz-hamulec.
– Notujemy coraz większe zainteresowanie tego typu pojazdami, dlatego też oferta Toyota Mobility została uzupełniona o ofertę Toyoty Bank Polska, kredyt Mobility, która pozwala na korzystanie z samochodów osobom o niepełnej sprawności ruchowej w korzystnej i dostosowanej do swoich potrzeb racie – wyjaśnia ekspert Toyoty.
Toyota Financial Services oferuje specjalny kredyt na zakup modeli Proace (Verso i Verso City) ze specjalną zabudową Mobility. Obniżone koszty obsługi kredytu, niższa marża i oprocentowanie pozwalają kupić dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami samochód taniej niż w przypadku standardowego kredytu. Kupujący mogą także ubiegać się o dofinansowanie PFRON do zakupu oprzyrządowania samochodu dla osób z dysfunkcją narządu ruchu.
Toyota Financial Services kontynuuje także udział w akcji #jedziemyzpomocą, zapoczątkowany podczas pandemii przez Toyota Motor Poland. W ramach akcji TFS bezkosztowo przekazuje auta szpitalom, które walczą z pandemią koronawirusa.
– W ramach #jedziemyzpomocą Toyota przekazała kilkadziesiąt samochodów jako wyraz wsparcia da medyków i szpitali. Toyota Financial Services również uczestniczyła w akcji. Dziś, półtora roku po wybuchu pandemii, przekazujemy kolejne samochody. Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Opolu otrzyma toyotę corollę w wersji hybrydowej, która ma ułatwić mobilność medykom i przeciwdziałać pandemii w Polsce – wskazuje Adam Rodak.
Auta przekazane medykom w całej Polsce przez Toyotę w ciągu ostatniego półtora roku pokonały już blisko 200 tys. km, przewożąc próbki do badań i transportując personel medyczny.
Czytaj także
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-11-15: Rynek roślinnych zamienników nabiału jest wart 640 mln zł. Polski start-up promuje na nim produkty z łubinu
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-24: Pracownicy deklarują mocne zaangażowanie w swoją pracę. Rzadko czują wsparcie od pracodawców
- 2024-10-10: Niewystarczające finansowanie polskiej nauki. Badacze rezygnują albo wyjeżdżają za granicę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie
Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie wymaga znaczących zmian w systemie rolniczym – ocenia think tank Żywność dla Przyszłości. Tym bardziej że niedługo liczba ludności globalnie się zwiększy do 10 mld. Zdaniem ekspertów warunkiem jest odejście od rolnictwa przemysłowego na model rolnictwa regeneratywnego, opartego na równowadze przyrodniczej. To obejmuje także znaczące ograniczenie konsumpcji mięsa na rzecz żywności roślinnej.
Ochrona środowiska
Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje
W trakcie procedowania jest obecnie rządowy projekt tzw. ustawy odległościowej, który ostatecznie zrywa z zasadą 10H/700m i wyznacza minimalną odległość wiatraków od zabudowań na 500 m. Kolejna liberalizacja przepisów ma zapewnić impuls dla sektora, przyspieszyć transformację energetyczną i przynieść korzyści lokalnym społecznościom. Branża liczy także na usprawnienie i skrócenie procedur planistycznych i środowiskowych, które dziś są barierą znacznie wydłużającą czas inwestycji w elektrownie wiatrowe na lądzie.
Transport
Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
Mimo jasno sprecyzowanych przepisów linie lotnicze niechętnie wypłacają odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty, często powołując się na zdarzenia nadzwyczajne lub problemy z przepustowością ruchu lotniczego. Wielu konsumentów odstępuje od dalszego postępowania, bo obawiają się żmudnych formalności. Zdaniem eksperta z kancelarii DelayFix, specjalizującej się w egzekwowaniu należnych odszkodowań, warto się ubiegać o należne rekompensaty. Ostatecznym – i skutecznym – środkiem po wyczerpaniu drogi polubownej i sądowej jest zajęcie samolotu przez windykatora.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.