Mówi: | Michał Jankowski |
Firma: | Adrino |
Globalne wydatki na reklamę wideo w internecie wzrosną w tym roku o 23 proc. Reklamy w sieci stają się coraz krótsze
Reklama wideo coraz mocniej wpływa na decyzje zakupowe. Większość osób chętniej ogląda treści wideo, niż sięga po informacje w formie tekstu. Na treści wideo w internecie statystyczny Polak przeznacza 40 minut. Większe zainteresowanie konsumentów przekłada się na wydatki reklamowe. Globalne wydatki na reklamę wideo online wzrosną w 2017 roku o 23 proc. do poziomu 27,2 mld dolarów. Reklamy wideo online stają się coraz krótsze. Wyzwaniem dla reklamodawców jest zmieszczenie najważniejszych informacji w kilkusekundowych materiałach.
– Od kilku lat widzimy znaczący wzrost wydatków na reklamę wideo w Polsce. Szacujemy, że w tym roku wydatki na reklamę wideo wzrosną o ok. 33 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Już 90 proc. użytkowników deklaruje, że treści wideo wpływają na ich decyzje zakupowe, co samo w sobie pokazuje, jak ważna jest reklama wideo, szczególnie dla marketerów. Tego typu treści są najchętniej oglądane przez użytkowników, 55 proc. deklaruje, że dużo chętniej ogląda treści wideo, niż zapoznaje się z informacjami w formie tekstowej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Jankowski z Adrino.
Z badania przeprowadzonego przez Animoto wynika, że konsumenci chętniej zdobywają wiedzę o produktach z materiałów wideo niż z opisów. 96 proc. badanych uważa, że wideo jest pomocne w zakupach online, a 73 proc. chętniej zakupi produkt po obejrzeniu materiału filmowego.
Wideo staje się coraz bardziej istotnym elementem kampanii reklamowej. Według prognozy Zenith globalne wydatki na reklamę wideo online wzrosną w 2017 roku o 23 proc. do poziomu 27,2 mld dol. Wraz z rozwojem rynku wzrosty będą mniejsze. W 2018 roku dynamika obniży się do 21 proc., a w 2019 roku – do 17 proc. W 2019 roku wydatki na reklamę wideo online wyniosą 38,7 mld dol. i będą stanowić nieco ponad 30 proc. sumy wydatków na reklamę typu display w internecie.
– Polacy najchętniej konsumują wideo na urządzeniach stacjonarnych, średnio 22 minuty dziennie, na urządzeniach mobilnych, jak smartfony i tablety ten czas to 18 minut, natomiast wideo na mobile rośnie dużo szybciej niż na desktopie, z roku na rok jest to 20 proc., w stosunku do 10 proc. na desktopie. To powoduje, że możemy się spodziewać w przeciągu najbliższych dwóch lat znaczącego wzrostu wydatków na reklamę mobilną. Szacujemy, że za dwa lata 1/3 wydatków reklamowych będzie stanowiła reklama w mobile – analizuje Jankowski.
Statystyczny Polak na oglądaniu w internecie treści wideo spędza 40 minut dziennie (przy ponad 47 minutach na świecie). Według prognozy Zenith konsumpcja wideo online na urządzeniach stacjonarnych będzie systematycznie spadać, oglądalność wideo na urządzeniach mobilnych (w tym roku 28,8 minut dziennie) wzrośnie o 25 proc. w 2018 i o 29 proc. w 2019 roku. Do 2019 roku 72 proc. konsumpcji wideo online będzie się odbywało na urządzeniach mobilnych (przy 61 proc. w 2016 roku).
– Reklama wideo jest przyszłością. Największym wyzwaniem dla marketerów jest to, aby wideo było interesujące dla użytkownika i nie było zbyt długie. Użytkownicy cenią swój czas, zwłaszcza mobilni. Obecny trend, który wprowadził serwis YouTube, czyli sześciosekundowe reklamy wideo, to duże wyzwanie dla marketerów. W ciągu tych kilku sekund należy zawrzeć najbardziej interesujące treści, a także treści ważne dla marki – przekonuje ekspert Adrino.
Reklamodawcy muszą się jednak mierzyć z nowymi wyzwaniami. Choć wciąż można inwestować w reklamy dłuższe, kilkudziesięciu minutowe, to już wiadomo, że od przyszłego roku na portalu YouTube znikną 30-sekundowe spoty, te 15- i 20-sekundowe wciąż będą miały rację bytu, ale coraz większy nacisk będzie kładziony na krótsze formaty, np. niepomijalne 6 sekundowe.
Jak podkreśla ekspert, w reklamie istotne jest badanie efektywności – ile osób obejrzało reklamę, a ile wyłączyło ją przed zakończeniem.
– Jeżeli z bieżących wyników kampanii zobaczymy, że znacząca liczba użytkowników pominie reklamę już na samym początku, świadczyć to będzie o tym, że treści są nieodpowiednie dla użytkowników i nie są oni nimi zainteresowani. Dodatkowo, ważne jest również targetowanie kampanii wideo na konkretnych użytkowników. Jeżeli na przykład mamy użytkowników, którzy są zainteresowani określoną marką samochodu, to warto targetować tego typu kampanie na konkurencję danej marki, aby zachęcić użytkowników do refleksji – podkreśla Michał Jankowski.
Czytaj także
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
- 2024-12-10: Katarzyna Ankudowicz: Jak ludzie odbiorą moje rolki, to jest ich sprawa. Muszę stawić czoło krytyce
- 2024-10-01: Monika Mrozowska: Wcieliłam się w rolę prowadzącej formatu youtubowo-instagramowego. Testuję menu w restauracjach i rozmawiam z ciekawymi gośćmi
- 2024-08-20: Upały wyzwaniem w transporcie żywności. W zwykłych samochodach dostawczych może być nawet 50°C [DEPESZA]
- 2024-07-25: Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
- 2024-07-29: Sektor gier silnie reprezentowany na warszawskim parkiecie. GPW liczy na kolejne debiuty firm gamingowych
- 2024-08-05: Samoregulacja zawodowa ogranicza udział farmaceutów w reklamach i ich współprace płatne. Złamanie tych zasad grozi wszczęciem postępowania
- 2024-06-06: Handel w sieci nie zwalnia mimo zawirowań w gospodarce. Coraz większą rolę odgrywa w nim sztuczna inteligencja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.