Newsy

Liczba wypadków kolejowych najniższa od lat. Większość tego typu zdarzeń to wina kierowców oraz pieszych

2018-12-03  |  06:30

Z roku na rok spada liczba wypadków na kolei. W 2018 roku wskaźnik wypadkowości osiągnął rekordowo niski poziom nieco ponad 2,5 proc. Winę za większość niepożądanych zdarzeń ponoszą piesi oraz kierowcy samochodów, nieznający lub lekceważący przepisy ruchu drogowego. Aby zwiększyć świadomość Polaków, zwłaszcza najmłodszych, Urząd Transportu Kolejowego prowadzi Kampanię Kolejowe ABC.

Dane Urzędu Transportu Kolejowego pokazują, że do końca października 2018 roku na kolei doszło do 537 wypadków. Ponad 70 proc. z nich to zdarzenia niezawinione przez system, a więc wypadki na przejazdach, do których doszło na skutek nieprzestrzegania przepisów przez kierowców samochodów, oraz potrącenia osób przechodzących przez tory w miejscach niedozwolonych. Przez pierwsze dziesięć miesięcy roku w wypadkach kolejowych zginęły 172 osoby. Liczba niepożądanych zdarzeń na kolei sukcesywnie jednak spada, osiągając rekordowo niski wynik w 2018 roku – wskaźnik wypadkowości wyniósł niespełna 2,6 proc.

 Ten wskaźnik pokazuje wykonaną pracę przewozowa w zderzeniu z ilością zaistniałych zdarzeń kolejowych. To świadczy o tym, że z roku na rok liczba zdarzeń kolejowych jest na coraz mniejszym poziomie. To jest oczywiście trend bardzo pozytywny – mówi agencji informacyjnej Newseria Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Aby liczba wypadków mogła nadal maleć, niezbędne jest zwiększenie świadomości Polaków, także tych najmłodszych, w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego. Lukę w edukacji dzieci chce wypełnić Urząd Transportu Kolejowego, prowadząc Kampanię Kolejowe ABC, której nowa odsłona ruszyła pod koniec listopada. Organizator pozyskał na ten cel prawie 23,5 mln zł ze środków Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kampania ma przekazywać najmłodszym istotne informacje w przyjemnej dla nich formie.

 Chodzi o to, żeby dzieci wiedziały, na czym polegają te zagrożenia, w jaki sposób powinny się zachowywać, czy to na dworcu, czy w pobliżu torów kolejowych, czy też pokonując przejazd kolejowy – mówi Ignacy Góra.

W ramach kampanii emitowane będą m.in. spoty edukacyjne w stacjach telewizyjnych, w kinach, na portalach internetowych oraz w pociągach i na dworcach kolejowych. Będą one uczyć dzieci prawidłowego zachowania w pobliżu torów, w pociągu i na peronie oraz zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia. Kampania będzie prowadzona także za pośrednictwem kanałów społecznościowych przy współpracy ze znanymi vlogerami. Edukacji w zakresie bezpieczeństwa dzieci na kolei będzie poświęcony także mural, którego projekt zostanie wyłoniony w konkursie. Po całej Polsce poruszać będzie się lokomotywa oklejona logiem i hasłem kampanii.

– Kampania jest skierowana przede wszystkim do dzieci szkół przedszkolnych i podstawowych, ale nie tylko. Jest adresowana również do rodziców, opiekunów, nauczycieli. Chcemy, żeby całe społeczeństwo miało wiedzę, która z jednej strony jest związana z zagrożeniami, ale z drugiej strony z właściwym postępowaniem – mówi Ignacy Góra.

Na stronie internetowej Kampanii Kolejowe ABC www.kolejoweabc.pl znajdują się materiały multimedialne oraz quizy, a wkrótce dla dzieci dostępna będzie także gra edukacyjna, którą można pobrać na urządzenia mobilne. Nadal prowadzone będą także zajęcia edukacyjne w szkołach i przedszkolach w gminach, w których doszło do niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych. Od kwietnia edukatorzy odwiedzili już ponad 80 szkół i przedszkoli.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.